SU519: Fysiologi og farmakologi for farmaceuter - Modul 4 (5 ECTS)

STADS: 29004701

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: aasvenningsen@health.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 14-16 WP 19.02 17
Fælles I Tirsdag 12-15 WP 19.02 20 Case
Fælles I Onsdag 08-10 WP 17.109 6-7,9-10,18
Fælles I Onsdag 08-10 WP 19.02 15
Fælles I Onsdag 14-17 WP 19.02 20 Case
Fælles I Torsdag 14-16 WP 17.109 5,10,12
Fælles I Torsdag 12-14 U20 14
Fælles I Torsdag 14-16 WP 15.st.aud. 15
H1 TE Tirsdag 14-16 WP 19.07 19
H1 TE Onsdag 12-14 WP 17.110 7
H1 TE Torsdag 16-18 WP 25.104 8,11,16,18
H1 TE Torsdag 16-18 U20 14
H2 TE Tirsdag 16-18 WP 19.07 19
H2 TE Onsdag 14-16 WP 17.110 7
H2 TE Torsdag 14-16 WP 25.104 8,11,16,18
H2 TE Torsdag 14-16 U20 14
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til grundlæggende fysik, kemi og biokemi


Formål
Kurset har til formål at give den studerende indsigt i nervesystemets og de endokrine organers funktion og samvirke under normale fysiologiske forhold og under sygdom, hvilket er vigtigt i forhold til at kunne redegøre for effekten af en farmakologisk behandling af disse organer under normale fysiologiske forhold og under sygdom.
 
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i modul 1-3, dvs. kurserne SU516, SU517 og SU518 og giver et fagligt grundlag for at studere kurset i Klinisk Farmakologi og Terapi, der er placeret på kandidatuddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
 
Give kompetence til:
  • at kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye lægemidler
Give færdigheder i:
  • tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende
  • foretage analyser ved brug af videnskabelig metode
  • identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring
Give viden om:
  • fagområdets teorier og metoder
  • vidensdannelse og eksperimentelle metoder inden for det farmaceutiske område og tilstødende fagområder
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • forstå og anvende fysiologiske og farmakologiske termer og begreber korrekt i det omfang, der er nødvendigt i det videre studium.
  • redegøre for den anatomiske opbygning af hypothalamus, hypofysen, skjoldbruskirtlen, binyren og knogler.
  • forstå og redegøre for hypothalmus-hypofyse-endokrin kirtel akserne under normale fysiologiske forhold og for hvorledes forstyrrelse af disse akser vil påvirke organismen. Herunder forståelse for mulige farmakologiske targets og eksempler herpå.
  • forstå og redegøre for kalcium- og fosfatbalancen, herunder knogleremodulering under normal fysiologiske forhold og ved sygdom. Herunder forståelse for mulige farmakologiske targets og eksempler på farmaka, der kan påvirke denne balance.
  • redegøre for centralnervesystemets makroskopiske opbygning
  • redegøre for centralnervesystemets cellulære opbygning og neuroners og gliacellers generelle funktioner
  • redegøre for centralnervesystemets hinder og blodforsyning samt cerebrospinalvæskens dannelse og omsætning

  • redegøre for blod-hjerne-barrierens beliggenhed opbyggelse og funktion
  • forstå for nervecellernes elektrokemiske egenskaber, inkl. initiering og forløb af aktions- potentialer og lokale forhold af betydning herfor
  • forstå for signaloverføringen i synapsen, inkl. neurotransmitter og –receptor funktioner og muligheder for at påvirke disse
  • forstå det neuronale grundlag for de vigtigste reflekser
  • redegøre for de specielle sansefunktioner (syn, hørelse, ligevægt, smag, lugt) og formidlingen af sensoriske information fra perifere receptorer til cerebral cortex, samt de vigtigste reflekser
  • forstå de motoriske nervebaners opbygning og funktion (fra motorisk cortex til muskel)
  • redegøre for samspillet mellem motorisk cortex og andre cortexområder
  • forstå for basalgangliernes opbygning og funktion
  • redegøre for cerebellums opbygning og motoriske kontrolfunktioner
  • Forstå cerebellums opbygning og funktion
  • redegøre for den strukturelle og funktionelle opbygning af hjernebarken og forstå den neurobiologiske baggrund for bevidsthed og søvn
  • redegøre for de højere mentale funktioner og deres repræsentation i cortex cerebri, inklusive sprog, rum- og kropsopfattelse, emotioner og personlighed
  • forstå for den strukturelle og funktionelle opbygning af det limbiske system og det neuronale grundlag for emotioner, motivation og indlæring og hukommelse
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 
  • Endokrine kirtlers anatomi, fysiologiske funktioner og farmakologiske targets. 
  • Anatomi samt Cellulær neurobiologi, inkl. basal neurofysiologi og neurotransmission
  • Hjernens hinder og kar, cerebrospinalviske og blod-hjernebarrieren
  • Rygmarvens strukturelle og funktionelle organisation med fokus på reflekser og sensoriske og motoriske nervebaner
  • Sensoriske systemer, inkl. specielle sanser (syn, hørelse, ligevægt, lugt, smag)
  • Motoriske systemer, inkl. basalganglier og cerebellum
  • Det limbiske system, emotioner, indlæring og hukommelse 
  • Strukturel og funktionel organisation af cerebral cortex
  • Cortex cerebri, cortikale funktioner, bevidsthed/arousal og søvn
 


Litteratur
  • John Nolte: Essentials of the human brain, Mosby Elsevier Samt Rang & Dale + Constanzo.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Introduktion og fremlæggelse af case, som er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (29004712).

     

Eksamen- og censurform:
  1. 4. timers skriftlig eksamen. (5 ECTS). Intern censur, 7-trinsskala. (29004702).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 28 timer
Træningsfase: 15 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 15 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Selvstudium af lærebogen
  • Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
  • Repetition op til eksamen 
 
Undervisningsform
Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebøgerne, som de studerende forventes at studere selvstændigt.
 
I træningsfasen opdyrkes kompetencer inden for endokrinologi og neurobiologi (anatomi, fysiologi og farmakologi). I eksaminatorietimerne arbejdes med opgaver, som de studerende har forberedt hjemmefra. I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebøgerne og eksempler og opgaver heri. Det forventes at de studerende arbejder i mindre grupper med modulets ”case”, der skal præsenteres ved modulets afslutning. Og endelig forventes de studerende at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.
 


Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.