SU803: Farmakologi B (5 ECTS)
STADS: 29004401
Niveau
Kandidatkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: jdemey@health.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
WP 19.02 |
48 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
13-15 |
WP 25.Aud. |
49 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
09-11 |
WP 19.01 |
41 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-14 |
Klinikbygning Torben K. With |
43-44,47 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-14 |
WP 17.109 |
45-46,48-49 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
Klinikbygning Torben K. With |
51 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
12-14 |
WP 17.109 |
40 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
WP JEE |
43 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
11-13 |
WP 15 Kursussal |
44 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
Klinikbygning Torben K. With |
46,48,51 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
SUN UIT |
47 |
SU 803 - kardiolab. |
Fælles |
I |
Onsdag |
10-12 |
Klinikbygning Marie Krogh |
49 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
12-14 |
WP 17.109 |
41 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
12-14 |
Klinikbygning Torben K. With |
46,49 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
12-14 |
SUN UIT |
47 |
SU 803 - kardiolab. |
Fælles |
I |
Torsdag |
12-14 |
WP 19.06 |
48 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
13-15 |
WP 19.02 |
50 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
12-14 |
WP 15.st.aud. |
40 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
11-13 |
WP JEE |
44 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
08-10 |
WP 25.108 |
45 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Bestået bacheloruddannelse i biomedicin, farmaci, lægemiddelvidenskab eller kemi med farmaceutisk kemi.
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at have grundlæggende kendskab til molekylær biologi, biokemi, fysiologi og neurobiologi.
FormålFormålet med kurset er at sætte den studerende i stand til at forstå rationel farmakoterapi og moderne lægemiddelforskning.
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i kurserne SU502 Medicinsk Fysiologi og SU503 Farmakologi A, og giver et videnskabeligt grundlag for at studere farmakologi i relation til moderne teknologi og sundhed og anvende dette i fremtidig biomedicinsk forskning (praktikophold).
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til kritisk at sammenfatte og fremlægge videnskabelige "review"-artikler
- Give færdigheder til at designe og fortolke farmakologiske eksperimenter i forskningen.
- Give viden om og forståelse af den indbyrdes relation mellem patofysiologiske mekanismer og lægemidlers virkningsmekanismer.
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forstå og anvende basale og hidtil ukendte virkningsmekanismer for lægemidler og deres primære og sekundære ”targets” i relation til behandling og forebyggelse af sygdomme.
- Designe og fortolke eksperimenter inden for farmakologi og biomedicin.
- Anvende farmakologisk viden i relation til behandling af kardiovaskulære, renale og pulmonale sygdomme samt sygdomme i centralnervesystemet.
- Anvende viden om risikofaktorer i relation til rationel lægemiddelforskning, udvikling og behandling.
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Funktionelle aspekter af lægemiddelreceptorer som vigtigste lægemiddel-”targets” i forhold til akut og kronisk medicinsk behandling.
- Forholdet mellem patofysiologiske mekanismer og lægemiddeludvikling samt -anvendelse.
- Mekanismer, der fører til dysfunktion af hjerte, blod, kar, nyrer, lunger og centralnervesystem. Forstyrrelse af homeostase.
- Antiarrhythmiske, lipidsænkende, trombocytaggregationshæmmende, thrombolytiske, antihypertensive, bronko-dilaterende og anti-inflammatoriske, anti-epileptiske, anxiolytiske, anti-psykotiske, antidepressive, antibiotiske og kemoterapeutiske lægemidler samt lokale og generelle anæstesimidler og smertestillende stoffer. Genoprettelse af homeostase.
Litteratur- Rang&Dale’s Pharmacology, 8th edition.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
- Mundtlig præsentation. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (29004412).
- Skriftlig rapport. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (29004422).
Både a) og b) skal bestås, før man kan deltage i eksamenselement a)..
Eksamen- og censurform:
- Skriftlig eksamen, 4 timer. Evalueres med ekstern censur efter 7-trinsskalaen. Skriftlig eksamen uden hjælpemidler. Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i Blackboard. (5 ECTS). (29004402).
Reeksamen i samme eksamensperiode eller umiddelbart derefter.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 35 timer
Træningsfase: 15 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 15 timer
Aktiviteter i studiefasen
UndervisningsformI kurset bruges PBL til at styrke integration af progressiv viden ("den røde tråd") samt fremme de sociale, videnskabelige og eksperimentelle færdigheder i forhold til kursets generelle og specifikke mål. PBL består af gruppearbejde, evt. med supervision af instruktorer, og omfatter kritisk læsning, problemdefinitioner, protokoldesign, eksperimenter (computersimuleringer), dataanalyse og -fortolkninger, videnskabelig skrivning og præsentation.
Aktiviteter i studiefasen:
- Læse lærebog og oversigtsartikler
- Læse, fortolke, opsummere, præsentere og diskutere videnskabelige (farmakologiske) review-artikler
- Gennemgå gamle eksamensspørgsmål
- Forstå og integrere elementer fra introduktions- og træningsfaser
- Eksamensforberedelse
Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.