SU810: Human Patofysiologi (15 ECTS)

STADS: 29003501

Niveau
Kandidatkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: jkklitgaard@health.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 09-12 Klinikbygning Marie Krogh 36,39-40,45,48
Fælles I Mandag 09-12 WP 15 Kursussal 37-38
Fælles I Mandag 09-12 WP 19.06 41,47
Fælles I Mandag 10-12 Klinikbygning Marie Krogh 43
Fælles I Mandag 09-12 Klinikbygning Torben K. With 44
Fælles I Mandag 09-11 Klinikbygning Marie Krogh 46
Fælles I Mandag 09-13 WP 19.06 49
Fælles I Mandag 12-17 U150 50
Fælles I Mandag 09-12 WP 17.109 51
Fælles I Tirsdag 14-17 WP 25.Aud. 36-41,50
Fælles I Tirsdag 14-17 WP JEE 43
Fælles I Tirsdag 14-17 WP 17.109 44-48,51
Fælles I Tirsdag 14-18 WP 17.109 49
Fælles I Onsdag 14-16 WP 15.st.aud. 41
Fælles I Onsdag 14-15 WP 25.Aud. 47
Fælles I Torsdag 09-12 Klinikbygning Marie Krogh 36-37,39,41,45,48-49
Fælles I Torsdag 10-11 WP 15 st. Lille aud 37
Fælles I Torsdag 09-12 WP 19.06 38,47
Fælles I Torsdag 09-12 Klinikbygning Emil Aarestrup 40
Fælles I Torsdag 08-12 Klinikbygning Marie Krogh 43
Fælles I Torsdag 09-12 Klinikbygning Torben K. With 44
Fælles I Torsdag 09-12 WP 15.st.aud. 46
Fælles I Torsdag 08-11 U20 50
Fælles I Torsdag 09-12 WP 25.Aud. 51
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Bachelorgrad i biomedicin.

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til anatomi, medicinsk fysiologi, immunologi, biokemi og molekylær biologi.

Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå de vigtigste sygdomsmekanismer på cellulært, subcellulært og molekylært niveau, hvilket er vigtigt i forhold til kunne forklare, hvorledes sygdomme og sygdomskomplekser præsenterer sig på makroskopisk patologisk og klinisk niveau.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne SU501 anatomi, SU502 medicinsk fysiologi, BMB512 teoretisk immunologi og BMB514 immunologiske teknikker, og giver et fagligt grundlag for senere specialevalg.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give viden om den aktuelle forståelse af de vigtigste sygdommes patofysiologi og diskutere grænserne for denne viden.
  • Give kompetence til at præsentere eksempler på sygdomme, hvor indgående kendskab til den cellulære og molekylære patofysiologi haves, og diskutere, hvorledes denne viden er opnået (metoder og forudsætninger).
  • Give færdigheder i kommunikation mellem biokemikere/molekylærbiologer og ansatte inden for medicin- og sundhedssektoren.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • redegøre for de vigtigste sygdomsmekanismer på cellulært, subcellulært og molekylært niveau og herigennem forklare, hvorledes sygdomme og sygdomskomplekser præsenterer sig på makroskopisk patologisk og klinisk niveau.
  • redegøre for den nuværende viden om de vigtigste sygdommes patofysiologi og diskutere grænserne for denne viden.
  • beskrive eksempler på sygdomme, hvor indgående kendskab til den cellulære og molekylære patofysiologi haves, og diskutere, hvorledes denne viden er opnået (metoder og forudsætninger).
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Tværgående emnegrupper
    • molekylær patofysiologi
    • onkologi
    • infektion og immunitet
  • Organrelaterede emnegrupper:
    • CNS
    • hjerte-kar-lunger
    • endokrinologi og metabolisme
    • mave-tarm-lever/galde-pancreas området
    • nyrer og væskebalance
    • bevægeapparatet
Litteratur
  • McPhee: Pathophysiology of Disease: An Introduction to Clinical Medicine, 7th edition.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig eksamen, der bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen ved ekstern censur. Uden hjælpemidler. Tilladte IT-redskaber: Microsoft Word,
    tegneprogram (Microsoft Paint eller lign.) samt håndscanner. (15 ECTS). (29003502).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 110 timer
Træningsfase: 25 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 25 timer

Aktiviteter i studiefasen

·         Selvstudium af lærebogen

·         Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen

·         Repetition op til eksamen 

Undervisningsform
Introfasen består af forelæsninger, hvor dialog primært skabes vha. summeopgaver. Her gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebogen, som de studerende forventes at studere selvstændigt.

I træningsfasen opdyrkes kompetencer inden for patofysiologien. I eksaminatorietimerne arbejdes med opgaver, som de studerende evt. har forberedt hjemmefra.

I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebogen og eksempler og opgaver heri. De studerende forventes at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.



Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2017.