BB837: Biodiversitet: Beskyttelse og forvaltning (5 ECTS)

STADS: 04013101

Niveau
Kandidatkursus forhåndsgodkendt som PhD-kursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet

Skemaoplysninger
Der er ingen skemaoplysninger for den valgte periode.

Indgangskrav:
Det kræves, at man har bestået en bachelorgrad. Det anbefales, at den studerende har basisviden indenfor populationsbiologi og evolution.

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til basisbiologi
  • Kunne anvende Excel, PowerPoint og være åben for læring gennem kursets nye softwareværktøjer. 
 


Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå den proces, der benyttes ved udviklingen af arternes forvaltningsplaner. Yderligere er formålet at introducere de studerende til anvendelsen af beslutningsanalyse og beslutningskvalitet, for at kunne vurdere, hvilke der er de bedste forvaltningsalternativer, når der er en risiko for at en population eller en art uddør. Dette er vigtigt i forhold til tabet af biodiversiteten, som er en af de store drivkræfter for ændringer i økosystemet og derfor er det essentielt at forhindre flere arter i at uddø.  Kurset fokuserer på mål 12 i konventionen om biologisk diversitet (CBD), der har som mål at reducere den nuværende udryddelse af arter markant.
I dette intensive kursus vil vi undersøge, hvad der definerer en art, hvordan biodiversitetsniveauer har ændret sig gennem planetens historie og sammenligne det med den nuværende udryddelsesrate.
Vi vil benytte beslutningskvalitet- og beslutningsanalyseværktøjer til at vurdere, hvad der er de bedste mulige alternativ til at beskytte en art. Til dette vil vi gennemgå forskellige bevaringsfremgangsmåder og værktøjer, der benyttes til at udvikle en forvaltningsplan for arten (SMP). De studerende vil i teams udvikle en forvaltningsplan for en udvalgt art. Koncepterne omkring genetikkens rolle og demografisk information til forudsigelse af udryddelsesrisikoen vil blive dækket sammen og interessenter vil blive taget i betragtning.
De studerende vil skulle udvikle en Population levedygtighedsanalyse (PVA) og en interessentanalyse. Resultaterne fra dette vil blive benyttet som basisinformation til udarbejdelse af beslutningstagningsprocessen ved at benytte de seks elementer i beslutningskvalitet. Kurset vil bestå af emner gennemgået i det forudgående intensive seks dags kursus. Kurset vil finde sted i Giveskud Zoo, hvor de studerende forventes at arbejde i teams; hvert team kan vælge en af de truede dyrearter i Givskud Zoo til deres projekt, og de vil få udleveret noget basisdata omkring den pågældende art. Kurset vil blive evalueret med en individuel eksamen omkring de generelle koncepter og en kort gruppepræsentation af the endelige projekt. 

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset Population og evolution (BB512) og giver et fagligt grundlag for at anvende viden i biodiversitetsbevarelse opnået i andre emner i biologi. 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
Give kompetence til:

• Håndtere arbejds- og udviklingssituationer, kunne starte og gennemføre gruppearbejde og tage ansvar for egen professionelle udvikling og specialisering. 
 
Give færdigheder i:
• Lave en basis Population levedygtighedsanalyse ved benyttelse af software (PVA)
• Udarbejde en interessentanalyse (SA)
• Benytte data fra PVA og SA til at lave en beslutningsanalyse 
• Anvende nødvendige koncepter til at lave beslutningsprocessen for bevarelse af arter
• Generere en Population levedygtighedsanalyse ved at benytte genetik og demografisk information
 
Give viden om og forståelse for:
• De 6 principper for beslutningskvalitet for bevarelse af arterne.
• En basis evaluering af anvendelse af beslutningsanalyseværktøjer for artsbevarelse
• Forstå koncepter for art og biodiversitet
• Forskellen mellem nuværende biodiversitetsudryddelsesrate og den dokumenterede 5. masseudryddelse på jorden og baggrundsrater.

Disseer hovedværktøjerne til bevarelse af arterne.  
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Forstå konceptet omkring arter
  • Kunne forklare forskellen mellem masse- og baggrunds-udryddelse og være i stand til at sammenligne eksisterende udryddelsesrater med dem fra efter den industrielle revolution.
  • Være i stand til at kunne identificere IUCN’s Røde Liste kriterier for en given art.
  • Være i stand til at integrere genetisk og demografisk information i en simpel Population levedygtighedsanalyse for en specifik art.
  • Udvikle en basisanalyse af nøgle-interessenterne omkring de problemer, der påvirker arternes levedygtighed positivt eller negativt.
  • Forstå de seks beslutningsprincipper for kvalitet og kunne anvende dem til at bevare en given art.
  • Formulere en basisforvaltningsplan for arterne ved at integrere de tre tidligere emner.
  • Forklare hvorfor bevarelse af en specifik art er vigtig for den generelle biodiversitet bevarelse (dvs. økosystemet).
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Biodiversitets- og artskoncepter
  • Masse- og baggrundsudryddelse
  • IUCN’s Røde liste kriterier for bedømmelse af risikoen for udryddelse
  • Bedømmelse af risikoen for udryddelse ved brug af Population levedygtighedsanalyse
  • Integrative og tilpasset artsadministration for bevarelse af biodiversiteten
  • De seks elemeter i beslutningskvalitet og basisbeslutningsanalyse anvendt på bevarelse af arter
 


Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Mundtlig eksamen (endelig eksamen i generelle koncepter (individuel) og endelig præsentation af temaprojekt). (5 ECTS). Intern censur, 7-trinsskala. (04013102).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 2 timer
Træningsfase: 48 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 18 timer
 - Andet: 30 field work timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Læsning af hovelitteraturen for kursets emner (udleveres af forlæser)
  • Se introduktionsvideoer forud for undervisningen til nogle af emnerne (udleveres af forelæser)
  • Øvelser i PVA’s (udleveres af forlæser og undervisningsassistent)
  • Diskussioner eller Skype med centrale beslutningstagere, zoo-ledere og forskere, der arbejder med programmer indenfor bevarelse af arter (arrangeres af forelæser og undervisningsassistent). 
  • Undersøgelse af den valgte art ud fra relevante emner for at udvikle en forvaltningsplan for arten. F.eks. nuværende og fremtidige trusler, geografisk fordeling, IUCN status og mulige roller i økosystemet (Materialet vil de studerende få igennem deres teams). 
 
Undervisningsform
Undervisningen kombinerer traditionelle forelæsninger med den Sokratiske metode for at fremme og stimulere de studerendes kritiske tænkning. Kurset er designet til at have den studerendes lærings tilgang i fokus.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren. Dog altid på Engelsk ved deltagelse af internationale studerende.

Bemærkninger
Bemærk: Kurset inkluderer ekskursion med overnatninger på Danhostel Givskud Zoo. Man opkræves et mindre beløb som dækker forplejningen mens men er på ekskursion.
 
 


Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.