Email: onl@biology.sdu.dk
ulrik@biology.sdu.dk| Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Fælles | I | Tirsdag | 10-12 | U2 | 5-11 | |
| Fælles | I | Onsdag | 9-10 | U2 | 7 | |
| S8 | TL | Tirsdag | 14-18 | 7-8 | ||
| S8 | TE | Torsdag | 08-10 | U10A | 5-11 | |
| S8 | TE | Fredag | 08-09 | U10A | 5-7 | |
| S8 | TE | Fredag | 10-12 | U10A | 8-11 | |
| S9 | TE | Tirsdag | 12-13 | U10A | 5-6 | |
| S9 | TE | Tirsdag | 12-13 | U10B | 7 | |
| S9 | TE | Tirsdag | 12-14 | U10B | 8-11 | |
| S9 | TL | Onsdag | 14-18 | 7-8 | ||
| S9 | TE | Fredag | 10-12 | U10A | 5-11 |
Litteratur:
Undervisningsmateriale
Forståelse af dyrs adfærd:
1) Øvelsesvejledning til laboratorieøvelser
2) Lærebog: Slater PJB (1999): Essentials of Animal Behaviour. Cambridge University Press; Cam-bridge. Bogen er på ca. 200 sider letlæst tekst
3) Diverse artikler og relevante hjemmesider
Økotoksikologiske problemstillinger:
1) Øvelsesvejledning til laboratorieøvelser
2) Lærebogsmateriale: Friberg N (2000): Små dyr – store samspil. I: Sand-Jensen K og Friberg N (red.). De strømmende vande. Gads Forlag: København. Pp.117-125 samt Bichel-rapporten
3) Diverse artikler og relevante hjemmesider
Skriftlig formidling:
1) Rienecker L og Jørgensen PS (2000, 2. udg.): Den gode opgave – opgaveskrivning på videregående uddannelser. Samfundslitteratur: København. Pp. 15-37, 312-355. Bogen er en håndbog i akademisk opgaveskrivning og skal også bruges i forbindelse med projektopgaven
2) Pechenik JA (2001, 4. udg.): A Short Guide to Writing about Biology. Longman: New York. Pp. 3-52, 133-140, 156-230.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen.
Kursusintroduktion
Kurset giver en oversigt over de basale principper for dyrs naturlige adfærd belyst ved udvalgte eksempler og fagets terminologi. Dette kombineres med en fordybelse i økotoksikologiske problemstillinger belyst ved pesticidanvendelsen i Danmark samt de mulige skadevirkninger heraf på miljøet med særlig fokus på ferskvandsfaunaen. Gennem sideløbende skriveøvelser opøves de studerende i at genkende og karakterisere sprogbrugen i videnskabelige teksttyper om dyreadfærd samt at producere faglige tekster og udvikle en bevidsthed om disse teksters struktur, kommunikation og funktion.
Kompetencer:
De studerende vil få indsigt i videnskabelig skrivning og skal selvstændigt kunne anvende denne i relevante sammenhænge, herunder
- at kunne aflæse videnskabelige teksttypers sproglige form og funktion
- at kunne fremskaffe og anvende information om givne biologiske fænomener fra litteraturen
- at kunne følge og tage stilling til en biologisk argumentation på skrift
- at kunne udtrykke sig med forskellige grader af faglig præcision i et biologifagligt sprog
- at kunne producere biologifaglige tekster til såvel fagfæller som lægfolk
Ydermere vil de få indsigt i de basale principper for dyreadfærd og økotoksikologi og skal selvstændigt kunne anvende denne i relevante sammenhænge, herunder
- at beherske centrale fagudtryk i adfærdsbiologi og økotoksikologi
- at forstå og kunne udtrykke centrale problemstillinger i adfærdsbiologien
Forventet læringsudbytte
Emneoversigt
Følgende emner vil blive gennemgået og diskuteret:
1. Videnskabelig skrivnings struktur, kommunikation og funktion specielt med henblik på adfærdsbiologiske og økotoksikologiske tekster
2. Motoriske og sensoriske systemer
3. Motivation for adfærd
4. Udvikling af adfærdsmønstre
5. Evolution af adfærd
6. Funktionen af adfærd
7. Kommunikation og social organisering
8. Adfærdsændringer forårsaget af giftpåvirkninger
9. Kvantificering af adfærd og brug af adfærdsændringer som fintmærkende måleinstrument
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Pensum
Se pensumbeskrivelse.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Tilegnelsen af adfærdsbiologiske og økotoksikologiske principper og fagudtryk evalueres i en multiple-choice test, som skal bestås af den enkelte studerende. Til de faglige aktiviteter knyttes en række skriftlige øvelser. Rapporter og tekster samles i en portefølje, som forsvares tilfredsstillende ved en afsluttende mundtlig fremlæggelse. Intern censur ved undervisere; bestået/ikke bestået. Reeksamen efter 4. kvartal.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningen vil bestå af forelæsninger (14 timer), laboratorieøvelser (8 timer) samt skriveøvelser (24 timer)og seminarer (4 timer) i tilknytning til de faglige aktiviteter. Kommunikation mellem lærerne og de studerende med hensyn til forelæsningsnoter, opgaver m.m. vil foregå via SDU’s e-learn system. Undervisningen foregår på dansk.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Bemærkninger
Der stilles krav om deltagelse i undervisningen, dels tilstedeværelse (80 %) og dels skriftlig aktivitet (80 %).
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2006 til 31. januar 2008.