BB510: Økologi (10 ECTS)

STADS: 04001001

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. og 2. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: foa@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
holmer@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-12 U26 35, 37-40
Fælles I Mandag 14-16 U26 35
Fælles I Mandag 08-10 U49 45-47
Fælles I Mandag 12-14 U28 47
Fælles TE Tirsdag 08-17 Ekskursion 35
Fælles I Tirsdag 10-12 U17 45
Fælles I Tirsdag 10-12 U145 46
Fælles I Onsdag 14-16 U49 36-37
Fælles I Onsdag 12-14 U49 45-47,50
Fælles I Onsdag 08-10 U30 50
Fælles TE Torsdag 08-17 Ekskursion 35
Fælles I Torsdag 14-16 U26 36
S1 TL Mandag 12-18 U19a 36
S1 TL Mandag 14-18 U19a 37-39
S1 TE Mandag 14-16 U81 40-41
S1 TL Tirsdag 10-14 U19a 36-39
S1 TE Tirsdag 12-14 U10 46-47
S1 TE Tirsdag 12-14 U52 50
S1 TL Onsdag 08-17 U19a 35
S1 TE Fredag 08-10 U53 50
S2 TL Tirsdag 14-18 U19a 37-39
S2 TE Tirsdag 13-15 U14 40-41
S2 TE Tirsdag 12-14 U52 50
S2 TL Onsdag 08-14 U19a 36
S2 TL Onsdag 08-12 U19a 37-39
S2 TL Torsdag 08-12 U19a 36
S2 TL Fredag 08-17 U19a 35
S2 TE Fredag 08-10 U53 46-47, 50
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Skemaændringer:
: Skemaændringer efter ønske.

Kommentar:
I uge 35 er der ekskursion/lab.øvelser. Hold A: Tirsdag kl. 08-17 og onsdag kl. 08-16; Hold B: Torsdag kl. 08-17 og fredag kl. 08-16. Skriv jer på hold på opslagstavlen ved Biologisk Institut

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra BB501, Biologi – fra molekyle til økosystem og BB516/517 Botanik og Zoologi forudsættes kendt.

Kursusintroduktion
Kurset skal give den studerende en dyberegående indsigt i generelle økologiske teorier indenfor områderne: økosystemers struktur, funktion og udvikling, vandets kredsløb, samt stof- og energiomsætning i økosystemer, herunder kendskab til massebalancer og simple økologiske modeller.

Kompetencer
De studerende vil få en bred indsigt i faget økologi og skal selvstændigt kunne anvende denne i relevante sammenhænge, såsom
- at forstå økologiens centrale problemstillinger og fagudtryk
- at kunne analysere økologiske data (fx i miljørapporter) og ud fra disse kunne beskrive dominerende processer og miljøtilstanden i økosystemer
- at kunne forholde sig kvantitativt til masser (stofpuljer), omsætningshastigheder og massebalancer for organisk stof og næringssalte (herunder nitrogen og fosfor) i økosystemer
- på et overordnet plan at kunne forstå de ændringer økosystemerne har gennemgået samt de ændringer, der evt. kan følge af yderligere menneskeskabte påvirkninger og klimaændringer

Forventet læringsudbytte
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:

• Analysere de fysisk-kemiske forhold i jord og forklare deres betydning for jordbundsudvikling og vegetationen
• Analysere de fysisk-kemiske forhold i akvatiske økosystemer og forklare sammenhængen mellem disse og miljøtilstanden
• Forklare vandets kredsløb
• Forklare stofkredsløb, herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for primærproduktion i ferskvands- og marine miljøer
• Forklare abiotiske faktorers betydning for biologiske processer og biologisk struktur i økosystemer
• Forklare og analysere artssammensætningen af samfund i akvatiske- og terrestriske økosystemer
• Forklare betydningen af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og nedbrydning af organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og terrestriske økosystemer
• Analysere den miljømæssige tilstand af konkrete økosystemer ved anvendelse af generel økologisk viden

Emneoversigt
Følgende emner vil blive gennemgået og diskuteret:
1. Beskrivelse af samfund i akvatiske- og terrestriske økosystemer
2. Betydningen af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og nedbrydning af organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og terrestriske økosystemer
3. Fysiske og kemiske forhold i jord og deres betydning for jordbundsudvikling
4. Vandets kredsløb
5. Stofkredsløb, herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for primærproduktion i ferskvands- og marine miljøer.
6. Abiotiske faktorers betydning for biologiske processer og biologisk struktur i de frie vandmasser og i sedimenter.
7. Med udgangspunkt i miljørapporter gennemgås forskellige cases
8. Simple økologiske modeller

Litteratur
  • Sand-Jensen, K. & C. Lindegaard: Ferskvandsøkologi, Gyldendal 2004.
  • Notes to Freshwater, 2008.
  • Noter til Marin og Terrestrisk Økologi, 2007.
  • Christensen,P.B. et al: Stofomsætning i havbunden, Temarapport 42 fra DMU 2002.
  • Petersen, L: Grundtræk af jordbundslæren, 4.udg.DSR Forlag 1994.
  • Tekster til Strandengen, ligger på e-learn.
  • Øvelsesvejledning til Strandengen, 2008.
  • • Øvelsesvejledningen til de akvatiske øvelser, 2008.
  • Mikkelsen, V.M: Botanik III. Planteøkologi og danske plantesamfund, 3. udg. 1976.
  • Danmarks Natur. Bind 4. Kyst, klit og marsk, Politikens Forlag. 1969.


Pensum
Se pensumbeskrivelse.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
(1) Der udarbejdes en rapport over strandengsøvelsen og en over søundersøgelsen. Rapporterne bedømmes samlet med B/IB og intern censur ved underviser. Rapportdelen vægter 5 ECTS, og skal være bestået for at man kan indstille sig til den skriftlige eksamen.
(2) 4 timers skriftlig eksamen efter 2. kvartal, der vægter 5 ECTS. Ekstern censur med evaluering efter 7-skalaen.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Undervisningen vil bestå af 38 forelæsninger 12 eksaminatorier samt et øvelseskursus på ca. 50 timer. Dette kursus starter med indsamling af prøver i felten og efterfølgende laboratorieøvelser. Kommunikation mellem lærerne og de studerende med hensyn til forelæsningsnoter, opgaver m.m. vil foregå via SDU’s e-learn system.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2007 til 31. august 2010.