BB510: Økologi (15 ECTS)

STADS: 04011601

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
NB: Kurset indledes med obligatoriske øvelser i uge 35.

Ansvarlige undervisere
Email: hsj@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
reitzel@biology.sdu.dk
ebk@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 15-17 U20 35
Fælles I Mandag 08-10 U46 35
Fælles I Mandag 08-10 U140 38,41
Fælles I Mandag 10-12 U46 39
Fælles I Mandag 10-12 U20 40,46
Fælles I Mandag 10-12 U91 47-49
Fælles I Mandag 10-12 U140 50
Fælles I Tirsdag 14-16 U9 43
Fælles I Fredag 10-12 U181 36
Fælles I Fredag 10-12 U48A 37,41
Fælles I Fredag 10-12 U140 38
Fælles I Fredag 10-12 U20 39,45
Fælles I Fredag 10-12 U55 48-49
H1 TE Mandag 08-17 *Odense Lokalitet aftales 11 37 Felt
H1 TL Mandag 12-16 Green Lab 38-41,43
H1 TE Mandag 12-14 U61 49
H1 TE Tirsdag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 5 35 Felt
H1 TL Tirsdag 12-16 Green Lab 37
H1 TE Tirsdag 08-10 U61 39-40,46-47
H1 TE Tirsdag 12-14 U61 45
H1 TL Tirsdag 12-16 White Lab 48-49
H1 TL Onsdag 08-16 Green Lab 35
H1 TE Onsdag 10-12 U61 50
H2 TE Tirsdag 08-17 *Odense Lokalitet aftales 5 37 Felt
H2 TE Tirsdag 12-14 U61 39-40
H2 TE Onsdag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 5 35 Felt
H2 TL Onsdag 12-16 Green Lab 37
H2 TL Onsdag 08-12 White Lab 48-49
H2 TL Torsdag 08-16 Green Lab 35
H2 TL Torsdag 12-16 Green Lab 38-41,43
H2 TE Torsdag 10-12 U61 49
H2 TE Fredag 12-14 U61 45
H2 TE Fredag 10-12 U61 46-47,50
H3 TE Tirsdag 10-12 U61 39-40,45-47,49
H3 TL Tirsdag 08-12 Green Lab 43
H3 TL Onsdag 12-16 Green Lab 40
H3 TE Torsdag 08-16 *Odense Lokalitet aftales 5 35 Felt
H3 TE Torsdag 08-17 *Odense Lokalitet aftales 5 37 Felt
H3 TL Torsdag 12-16 White Lab 48-49
H3 TE Torsdag 10-12 U61 50
H3 TL Fredag 08-16 Green Lab 35
H3 TL Fredag 12-16 Green Lab 37-39,41
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til emner, som er undervist på førsteåret.

Formål
Kurset har til formål at give den studerende en dyberegående indsigt i generelle økologiske teorier indenfor områderne: økosystemers struktur, funktion og udvikling, vandets kredsløb, samt stof- og energiomsætning i økosystemer, herunder kendskab til massebalancer og simple økologiske modeller, hvilket er vigtigt i forhold at forstå betingelserne for liv på jorden og biosfærens betydning for jordens udvikling og klima.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på førsteårets kurser samt på kurserne BB525 (Zoologi og evolution) og BB531 (Planter, Protister of Svampe), og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne BB507 (Danske Naturtyper), BB535 (Terrestriske naturtyper) og BB536 (Bæredygtig fremtid), der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at: 

  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring på baggrund af gruppearbejde
  • Give færdigheder i at udføre eksperimentelle undersøgelser; herunder i kritisk analyse og vurdering af data.
  • Give færdigheder i skriftlig formidling til fagfæller.
  • Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner, og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske emner.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Analysere de fysisk-kemiske forhold i jord og forklare deres betydning for jordbundsudvikling og vegetationen
  • Analysere de fysisk-kemiske forhold i akvatiske økosystemer og forklare sammenhængen mellem disse og miljøtilstanden
  • Forklare vandets kredsløb
  • Forklare stofkredsløb, herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for primærproduktion i ferskvands- og marine miljøer
  • Forklare abiotiske faktorers betydning for biologiske processer og biologisk struktur i økosystemer
  • Forklare og analysere artssammensætningen af samfund i akvatiske- og terrestriske økosystemer
  • Forklare betydningen af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og nedbrydning af organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og terrestriske økosystemer
  • Analysere den miljømæssige tilstand af konkrete økosystemer ved anvendelse af generel økologisk viden
  • Forstå økologiens centrale problemstillinger og fagudtryk
  • Kunne analysere økologiske data (fx i miljørapporter) og ud fra disse kunne beskrive dominerende processer og miljøtilstanden i økosystemer
  • Kunne forholde sig kvantitativt til masser (stofpuljer), omsætningshastigheder og massebalancer for organisk stof og næringssalte (herunder nitrogen og fosfor) i økosystemer
  • På et overordnet plan at kunne forstå de ændringer økosystemerne har gennemgået samt de ændringer, der evt. kan følge af yderligere menneskeskabte påvirkninger og klimaændringer
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  1. Beskrivelse af samfund i akvatiske- og terrestriske økosystemer
  2. Betydningen af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og nedbrydning af organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og terrestriske økosystemer
  3. Fysiske og kemiske forhold i jord og deres betydning for jordbundsudvikling
  4. Vandets kredsløb
  5. Stofkredsløb, herunder næringssaltomsætning og b40egrænsende faktorer for primærproduktion i ferskvands- og marine miljøer.
  6. Abiotiske faktorers betydning for biologiske processer og biologisk struktur i de frie vandmasser og i sedimenter.
  7. Med udgangspunkt i miljørapporter gennemgås forskellige cases
  8. Vandrammedirektivet og de nationale vandplaner bliver belyst med baggrund i retableringspotentialet for ålegræs i Odense Fjord. Simple økologiske modeller vil blive benyttet i analyserne.
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Forudsætningsprøve bestående af obligatorisk strandengsøvelse (uge 35) og sø-øvelse samt udarbejdelse af rapporter. Modeløvelserne i marinøkologi er også obligatoriske. Der kræves mindst 80% fremmøde. Forudsætningsprøven skal være bestået for at man kan indstille sig til den mundtlige eksamen a). (04011612).
Eksamen- og censurform:
  1. Mundtlig eksamen i januar. (15 ECTS). Ekstern censur med evaluering efter 7-trinsskalaen. Ingen hjælpemidler tilladt. (04011602).

Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end ved den ordinære eksamen.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 40 timer
Træningsfase: 84 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 16 timer
 - Laboratorieøvelser: 52 timer
 - Ekskursion: 16 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 42 timer

  1. Rapportskrivning i grupper
  2. Forberedelse til forelæsninger og eksaminatorier
 
Undervisningsform
Kurset indledes med to dobbeltforelæsninger, som introducerer de næste to ugers feltøvelser dels på en strandeng og dels i en sø. Kurset indledes med feltøvelser dels fordi placeringen i efterårssemesteret kun giver mulighed for at iagttage visse naturelementer og –fænomener i starten af kurset og dels fordi de studerende dermed kan bygge teoridelen ovenpå egne iagttagelser. Den tidlige placering af feltkurserne muliggør også at træningsfasen fordeles over hele kursusperioden om end den er mest intensiv i starten af kurset.

Kursets teori fordeles over tre blokke. Eksaminatorier placeres umiddelbart efter teorigennemgangen i hver blok, således at den studerende kan træne anvendelsen af den erhvervede viden i forlængelse af selvstudium af lærebogen.



Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.