BB517: Botanik og zoologi (15 ECTS)
STADS: 04001701
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
Botanik:
august og 1. kvartal
Zoologi
2. kvartal: Invertebrater
3. kvartal: Chordater.
Ansvarlige undervisere
Email: bodil@biology.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
13-14 |
U140 |
05-11 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
13-14 |
U49 |
05-11 |
|
S1 |
TL |
Mandag |
14-16 |
U40 |
05-11 |
|
S1 |
TL |
Torsdag |
16-18 |
U40 |
05-11 |
|
S2 |
TL |
Mandag |
16-18 |
U40 |
05-11 |
|
S2 |
TL |
Torsdag |
14-16 |
U40 |
05-11 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Kurset fortsætter fra E09, ialt 15 ECT
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Stoffet fra BB501 Biologi - fra molekyle til økosystem skal være kendt.
KursusintroduktionBotanik:
Denne del af kurset bibringer en grundlæggende forståelse for algers, planters og svampes biologi. Med det fylogenetiske system som fundament inddrages aspekter fra mange biologiske discipliner, herunder af organismernes systematik, taksonomi og evolution, deres opbygning fra molekylære byggesten over anatomi til morfologi, deres cellebiologi og livscyklus, samt deres fysiologiske og økologiske funktion. Undervisningen skal herigennem give kursisten indsigt i algers, planters og svampes rolle i biologiske problemstillinger.
Zoologi:
Formålet med denne del af kurset er at give den studerende kendskab til dyrerigets (invertebrater og chordater) diversitet. Undervisningen skal give overblik over og indsigt i det fylogenetiske system og dets oprindelse, forståelse for de principper der ligger til grund for dyrerigets klassifikation på basis af embryologiudvikling, morfologi og anatomi samt tilpasninger til det omgivende miljø. Betydningen af moderne molekylærbiologiske metoder, DNA-sekvensdata, for de fylogenetiske relationer mellem arter indgår også målsætningen.
KompetencerKursisten vil opnå en bred indsigt i botanisk og zoologisk systematik, form og funktion så de kan
• forstå det fylogenetiske system og organismernes evolution
• identificere forskellige vævstyper, morfologiske og anatomiske strukturer og beskrive disse strukturers variation
• henføre organismerne til højere taksonomiske enheder
• udføre bestemmelsesarbejde i praksis med henblik på præcis systematisk placering af udvalgte organismer efter bestemmelsesnøgler samt gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker i praksis
• forstå sammenhængen mellem form og funktion og organismens tilpasning til økosystemet
Kursisten vil specifikt for alger, planter og svampe kunne
• præparere organismerne til mikroskopiske undersøgelser
Kursisten vil specifikt for invertebrater og chordater kunne
• forstå betydningen af den embryologiske udvikling hos eumetazoer som grundlag for deres systematiske placering
Forventet læringsudbytteVed afslutningen af botanikdelen forventes den studerende at kunne:
• beskrive det fylogenetiske system og generelle tendenser i organismernes evolution.
• præparere organismerne til mikroskopiske undersøgelser
• anvende den opnåede forståelse til præcis systematisk bestemmelse af organismer v.h.a. bestemmelsesnøgler samt gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker.
• analysere organismernes morfologisk og anatomi, og herunder indentificere forskellige væsentlige strukturer og vævstyper.
• beskrive formvariationen for organismerne og forskellige stukturer på disse indenfor et givent taxonomisk niveau.
• analysere naturlige plantesamfund og identificere væsentlige økologiske interaktioner i disse.
• vurdere sammenhængen mellem form og funktion og organismens tilpasning til økosystemet.
Ved afslutningen af zoologidelen af kurset forventes den studerende at kunne:
• gøre rede for det fylogenetiske system for dyr (invertebrater og chordater)
• beskrive betydningen af den embryologiske udvikling hos eumetazoer som grundlag for deres systematiske placering.
• identificere forskellige vævstyper, morfologiske og anatomiske strukturer
• beskrive disse strukturers variation
• forstå betydningen af de morfologiske karakterer i relation til funktion samt evolution/miljøtilpasning.
• udføre bestemmelsesarbejde i praksis med henblik på præcis systematisk placering af udvalgte organismer efter særlige bestemmelsesnøgler samt gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker i praksis.
EmneoversigtSystematik og det fylogenetiske system for alger, planter og svampe samt for invertebrater og chordater. Udvalgte gruppers systematik og evolution, deres anatomi, morfologi (herunder vævstyper), embryologi, udvikling, vækst og livscyklus, samt deres fysiologi og økologi. Systematisk metodik: Bestemmelse af udvalgte organismer til slægts- eller artsniveau.
Litteratur-
A. Jespersen og J. Lützen:
Zologisk morfologi,
Hickman et al: Integrated Principles of Zoology.
Pensum
Se pensumbeskrivelse.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
a) Felt- og laboratorieøvelserne i botanik, der tæller 4 ECTS af kursets samlede omfang, evalueres på basis af obligatoriske rapporter, bedømmes samlet bestået/ikke bestået med intern censur ved underviseren. (04001612)
b) Laboratorieøvelserne i zoologi, der tæller 4 ECTS af kursets samlede omfang, bedømmes samlet bestået/ikke bestået med intern censur ved underviseren. (04001712)
Deltagelse i samtlige laboratorieøvelser og ekskursioner i hvert del-modul er en forudsætning for deltagelse i dette del-moduls eksamen.
(c) 4 timers skriftlig eksamen i botanik efter 1. kvartal (04001602)
(d) 4 timers skriftlig eksamen i zoologi efter 3. kvartal. (04001702)
Hvert del-modul bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur.
Reeksamen i botaknikdelen efter 3. kvartal.
Reeksamen i zoologidelen efter 4. kvartal.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Botanik:
3 dags intensivt kursus med 6 timers forelæsning og 21 timers feltarbejde i sommerferien (august). Kurset foregår på campus og i omegn af Odense
Forelæsninger 14 timers forelæsning og 28 timers laboratorieøvelser (1. kvartal)
Zoologi:
20 timers forelæsning, 44 timers laboratorieøvelser og 8 timers ekskursion.
Undervisningen i 1. -3.. kvartal er begge del-moduler opdelt i enheder (to pr. uge) bestående af 1 times forelæsning efterfulgt af 2 timers laboratorieøvelser. Dertil kommer 1 dagsekskursion i zoologi.
SDU´s e-learn facillitet fungerer som informationscenter og billededatabase for kurset.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Bemærkninger
Kursets opbygning:
Består af to uafhængige del-moduler: Botanik og Zoologi, der tilsammen udgør en introduktion til eukaryoternes biologi.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. sep 2010.