BB518: Fysiologisk tilpasning til miljøstress (10 ECTS)

STADS: 04002001

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
3. og 4. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: fbj@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-14 U49d 06-11,16-18
Fælles I Torsdag 08-10 U49d 07-10
Fælles I Torsdag 14-16 U142 15
Fælles I Fredag 12-14 U49b 11
S1 TE Mandag 14-18 U49d 17
S1 TL Onsdag 12-16 1. sal, Biologisk Institut 09-11,15-21
S1 TE Torsdag 08-10 U49d 18
S1 TE Torsdag 08-12 U49d 21
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra BB 517, Zoologi og BB 511, Zoofysiologi forudsættes kendt.

Kursusintroduktion
De fysiske, kemiske og biologiske forhold i akvatiske og terrestriske miljøer har stor betydning for dyrs fysiologi. Miljøændringer kan forårsage akutte fysiologiske forstyrrelser og stress, som kan modvirkes af kompensatoriske mekanismer og ultimativt føre til tilpasning til miljøet. Formålet med kurset er at give de studerende et grundigt kendskab til dyrs fysiologiske reaktioner og tilpasninger til biotiske og abiotiske miljøfaktorer.

Kompetencer
Den studerende vil opnå erfaring med hvordan miljøet påvirker fysiologien (nervesystem, metabolisme, respiration, kredsløb, osmoregulering, fordøjelse m.m.) hos vertebrater og invertebrater, og hvordan fysiologisk tilpasning opnås. Specifikt vil de studerende kunne redegøre for:
• væsentlige abiotiske miljøfaktorer (temperatur, ilt, CO2, saltholdighed, vandtilgængelighed, surhedsgrad, metaller og andre toksiske stoffer) og deres indvirkning på dyrs fysiologi.
• hvordan biotiske forhold som fødevalg, predation og levevis har betydning for dyrs fysiologi.
• hvordan miljøstress sanses og behandles af nervesystemet.
• hvordan kompensatoriske mekanismer på cellulært niveau (genekspression, membrantransport m.m.), organ niveau (hjerte, kredsløb, gæller/lunger) og organisme niveau (metabolisk rate m.m.) integreres og fører til tilpasning.

Forventet læringsudbytte
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:

  • Beskrive naturligt forekommende forskelle i væsentlige abiotiske miljøfaktorer.
  • Redegøre for de faktorer der kontrollerer arters forekomst i naturen.
  • Gøre rede for akutte fysiologiske forstyrrelser som følge af ændringer i abiotiske miljøfaktorer.
  • Argumentere for hvordan fysiologisk tilpasning til miljøudfordringer opnås.
  • Beskrive hvordan biotiske forhold som fødevalg, predation og levevis har betydning for dyrs fysiologi.
  • Analysere hvordan kompensatoriske mekanismer på cellulært niveau (genekspression, membrantransport m.m.), organ niveau (hjerte, kredsløb, gæller/lunger) og organisme niveau (metabolisk rate m.m.) integreres i en overordnet tilpasningsstrategi.
  • Vurdere den tilpasningsmæssige signifikans af evolutionært udviklede forskelle i fysiologiske karaktertræk.
  • Tolke fysiologiske data i forhold til udvalgt primærlitteratur.
  • Anvende udleveret litteratur til at planlægge, udføre og afrapportere et videnskabeligt projekt.
Emneoversigt
Miljøets indvirkning på dyrs fysiologi (nervebiologi, metabolisme, respiration, kredsløb, ernæring/fordøjelse, ekskretion, vandbalance, ionregulering m.m.). Akut stress versus kronisk stress. Evolutionær tilpasning versus fysiologisk tilpasning. Sansning af stressorer og neurobiologiske og hormonale svar på stressorer. Fysiologisk tilpasning til varierende miljøfaktorer (ilttilgængelighed, CO2 forhold, temperatur, vandtilgængelighed, saltholdighed) og levevis (aktivitetsniveau, dykning, fødevalg m.m.). Toksiske stoffers påvirkning af fysiologien. Detoksifikation. Sygdomme og resistensudvikling.

Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
(a) Godkendelse af laboratorierapporter. Bestået/ikke bestået. Intern censur ved underviseren.
(b) Mundtlig eksamen. Karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur.

Reeksamen efter 2. kvartal.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

30 forelæsninger, 40 laboratorieøvelser og 10 eksaminatorier.
Der indgår et større eksperimentelt projekt (20 t.) inden for et afgrænset emne, hvor de studerende med udgangspunkt i udleveret litteratur planlægger, udfører og afrapporterer videnskabelige forsøg.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2012 til 31. januar 2014.