BB518: Fysiologisk tilpasning til miljøstress (10 ECTS)

STADS: 04002001

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: fbj@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
klp@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-14 U35 07-08,10-13,15-16,18
Fælles I Mandag 08-12 Studiefase U17 20-21
Fælles I Tirsdag 08-12 Studiefase U147 19
Fælles I Onsdag 12-14 U10 08,10-13
Fælles I Onsdag 12-14 U27a 14
Fælles I Onsdag 12-16 Studiefase mangler lokale 17
Fælles I Torsdag 12-16 Studiefase U105 18
S1 TE Onsdag 12-14 U10 18
S1 TL Torsdag 12-16 Green lab 11-15
S1 TE Torsdag 12-16 U35 17
S1 TE Fredag 09-12 Biologi seminarrum 21
S2 TE Onsdag 12-14 U10 18
S2 TE Torsdag 12-16 U35 17
S2 TL Fredag 10-14 Green lab 11-15
S2 TE Fredag 09-12 Biologi seminarrum 21
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra BB517 Zoologi (eller BB525 Zoologi og evolution) og BB511 Zoofysiologi forudsættes kendt.

Kursusintroduktion
De fysiske, kemiske og biologiske forhold i akvatiske og terrestriske miljøer har stor betydning for dyrs fysiologi. Miljøændringer kan forårsage akutte fysiologiske forstyrrelser og stress, som kan modvirkes af kompensatoriske mekanismer og ultimativt føre til tilpasning til miljøet. Formålet med kurset er at give de studerende et grundigt kendskab til dyrs fysiologiske reaktioner og tilpasninger til biotiske og abiotiske miljøfaktorer.

Kompetencer
Den studerende vil opnå erfaring med hvordan miljøet påvirker fysiologien (nervesystem, metabolisme, respiration, kredsløb, osmoregulering, fordøjelse m.m.) hos vertebrater og invertebrater, og hvordan fysiologisk tilpasning opnås. Specifikt vil de studerende kunne redegøre for:

  • væsentlige abiotiske miljøfaktorer (temperatur, ilt, CO2, saltholdighed, vandtilgængelighed, surhedsgrad, metaller og andre toksiske stoffer) og deres indvirkning på dyrs fysiologi.
  • hvordan biotiske forhold som fødevalg, predation og levevis har betydning for dyrs fysiologi. 
  • hvordan miljøstress sanses og behandles af nervesystemet. 
  • hvordan kompensatoriske mekanismer på cellulært niveau (genekspression, membrantransport m.m.), organ niveau (hjerte, kredsløb, gæller/lunger) og organisme niveau (metabolisk rate m.m.) integreres og fører til tilpasning.
Forventet læringsudbytte
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:

  • Beskrive naturligt forekommende forskelle i væsentlige abiotiske miljøfaktorer.
  • Redegøre for de faktorer der kontrollerer arters forekomst i naturen.
  • Gøre rede for akutte fysiologiske forstyrrelser som følge af ændringer i abiotiske miljøfaktorer.
  • Argumentere for hvordan fysiologisk tilpasning til miljøudfordringer opnås.
  • Beskrive hvordan biotiske forhold som fødevalg, predation og levevis har betydning for dyrs fysiologi.
  • Analysere hvordan kompensatoriske mekanismer på cellulært niveau (genekspression, membrantransport m.m.), organ niveau (hjerte, kredsløb, gæller/lunger) og organisme niveau (metabolisk rate m.m.) integreres i en overordnet tilpasningsstrategi.
  • Vurdere den tilpasningsmæssige signifikans af evolutionært udviklede forskelle i fysiologiske karaktertræk.
  • Tolke fysiologiske data i forhold til udvalgt primærlitteratur.
  • Anvende videnskabelig litteratur til at afrapportere et videnskabeligt projekt.
Emneoversigt
Miljøets indvirkning på dyrs fysiologi (nervebiologi, metabolisme, respiration, kredsløb, ernæring/fordøjelse, ekskretion, vandbalance, ionregulering m.m.). Akut stress versus kronisk stress. Evolutionær tilpasning versus fysiologisk tilpasning. Sansning af stressorer og neurobiologiske og hormonale svar på stressorer. Fysiologisk tilpasning til varierende miljøfaktorer (ilttilgængelighed, CO2 forhold, temperatur, vandtilgængelighed, saltholdighed) og levevis (aktivitetsniveau, dykning, fødevalg m.m.). Toksiske stoffers påvirkning af fysiologien. Detoksifikation. Sygdomme og resistensudvikling.

Litteratur
  • Hill, R.W., Wyse, G.A. & Anderson, M. (2012): : Animal Physiology, Third Edition. Sinauer Associates, Inc. Publishers.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Godkendelse af laboratorierapporter. Bestået/ikke bestået. Intern censur ved underviseren.
  2. Mundtlig eksamen. Karakter efter 7-trinsskalaen og ekstern censur.

    Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 30 timer
Træningsfase: 30 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 10 timer
 - Laboratorieøvelser: 20 timer
 - Andet: 20 timer

Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2014 til 31. januar 2015.