BB530: Bæredygtig fremtid (5 ECTS)

STADS: 04014401

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 15-17 U47 11
Fælles I Mandag 08-10 U47 14
Fælles I Mandag 08-10 U20 16
Fælles I Tirsdag 08-10 U47 13
Fælles I Onsdag 08-10 U47 11-12,16
Fælles I Onsdag 09-16 U55 20 Innovation
Fælles I Onsdag 09-16 U55 26 Innovation
Fælles I Torsdag 14-16 U155 18
Fælles I Torsdag 09-16 U55 26 Innovation
Fælles I Fredag 10-12 U20 11
Fælles I Fredag 12-14 U47 13
Fælles I Fredag 09-16 U55 21 Innovation
Fælles I Fredag 09-16 U55 26 Innovation
H1 TL Mandag 10-16 Ekskursion 14 Ekskursion
H1 TL Tirsdag 12-16 Ekskursion 13 Ekskursion
H1 TE Tirsdag 14-16 U24 20
H1 TE Onsdag 08-10 U24 15
H1 TE Onsdag 08-10 U24 17
H1 TE Torsdag 10-12 U155 15
H1 TE Torsdag 12-16 U155 22
H1 TE Fredag 12-14 U24 12,15
H1 TL Fredag 13-15 Ekskursion 16 Ekskursion
H1 TL Fredag 08-13 Ekskursion 17 Ekskursion
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra første år på biologistudiet forudsættes kendt

Kursusintroduktion
Innovation, netværk, projektarbejde i samarbejde med erhvervslivet, ekskursioner og en Science Innovation Camp samt ikke mindst arbejdet med ideer til løsninger på nogle af samfundets udfordringer indenfor miljøområdet - det er det primære indhold i dette kursus.

Både samfundsmæssigt og miljømæssigt er der hårdt brug for en innovativ tankegang, hvor miljø, bæredygtighed, anvendelsesorienteret forskning og løsning af samfundsmæssige udfordringer samtænkes. I dette kursus vil man som studerende via innovative processer arbejde med udfordringer indenfor biologi og miljø.

Kurset består af en faglig introduktion til udvalgte problemstillinger som f.eks. håndtering af øget nedbør som følge af klimaændringer, risikovurdering af miljøfremmede stoffer, genvinding af fosfor, mikrobiel forøgelse af olieudvinding og andre emner hvor der er behov for ideudvikling for at sikre en bæredygtig fremtid. Den faglige introduktion kombineres med ekskursioner til virksomheder/institutioner som arbejder med kursets emner. I anden halvdel af kurset følger en 5 dages innovationsworkshop først via 2 dage omkring innovation, entreprenørskab, idegenerering, arbejde med egne ideer og forretning- og markedsforståelse. Dette følges op af en 2 dages Science Innovation Camp, hvor man i grupper arbejder videre med et konkret innovationsprojekt. Endelig afsluttes kurset via 1 dags innovationsseminar, hvor alle ideer og koncepter præsenteres samt vurderes af eksternt dommerpanel samt medstuderende. Innovationsworkshoppen arrangeres af det Naturvidenskabelige Fakultet for alle Fakultetets studieretninger og der arbejdes interdisciplinært på tværs af studieretninger.

 



Kompetencer
  • Hands-on forståelse for sammenhæng imellem innovation og miljø/biologi
  • Evne til innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
  • Kompetencer som muliggør efterfølgende deltagelse i innovations- og entreprenørskabskonkurrencer som f.eks. Venture Cup og iGEM.
  • Samarbejde og netværk med offentlige og private partnere
  • Entreprenørielle erfaringer med et konkret innovationsprojekt
Forventet læringsudbytte
  • Forståelse for miljømæssige udfordringer indenfor kursets emner
  • Faglig viden omkring kursets emner
  • Muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden
  • Viden om innovation, entreprenørskab, markeds- og forretningsforståelse
  • Evnen til at samarbejde med erhvervslivet omkring aktuelle udfordringer
  • Gennemførsel af innovationsprojekt med efterfølgende præsentation og evaluering
  • Evnen til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi
Emneoversigt
Kursets emner vil f.eks. være:
  • Metoder til håndtering og rensning af regnvand som følge af klimaændringer
  • Teknologier til at reducere eutrofiering af vandmiljøet
  • Risikovurdering af miljøfremmede stoffer
  • Monitering og remediering af miljøbelastninger
  • Udvikling af testmetoder som reducerer dyreforsøg
  • Biosensors
  • Mikrobiel forøgelse af olieudvinding
  • Isolering af nye enzymer fra naturen
  • Mikrobiel monitering
  • Bioteknologisk anvendelse af hypertermofile mikroorganismer
  • Formidling
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
Kurset evalueres på baggrund af en samlet vurdering (porteføljeevaluering) af følgende:
  1. Aktiv deltagelse i ekskursioner
  2. Aktiv deltagelse i innovationsseminar inkl. præsentation af pitch over projekt ved evaluering fra dommerpanel.
  3. Skriftlig rapport

Intern bedømmelse efter bestået/ikke bestået. Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. (04014402)



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 15 timer
Træningsfase: 35 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 20 timer
 - Ekskursion: 15 timer
 - Andet: 40 timer

Aktiviteter i studiefasen
Kurset starter med en introduktion til kurset faglige emner plus besøg hos relevante samarbejdspartnere i erhvervslivet. Derefter følger i alt 5 dages innovationsforløb, hvor de studerende i grupper vælger et emne som de vil arbejde med under innovationsforløbet. Der er faglig sparring og vejledning omkring innovationsprojektet både mht. til innovationsdelen og den faglige del. Kursets studiefase vil derfor naturligt blive flettet sammen med kursets intro- og træningsfase.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Bemærkninger
Der er obligatorisk fremmøde til ekskursionerne og det 5-dages innovationsforløb.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2015 til 31. august 2015.