BB804: Biologieksperimenter - biologiformidling (5 ECTS)

STADS: 04014701

Niveau
Kandidatkursus forhåndsgodkendt som PhD-kursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: onl@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
pwb@sport.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 12-16 U17 36,41,46-47
Fælles I Tirsdag 12-16 *Odense Lokalitet aftales 7 39 Fjord&Bælt center
Fælles I Tirsdag 12-16 U62 47
Fælles I Tirsdag 12-16 U149E 47
H1 TL Tirsdag 12-16 Black Lab 37-38
H1 TE Tirsdag 12-16 *Odense Lokalitet aftales 13 44,48 Ekskursion
H1 TL Tirsdag 12-16 *Odense Lokalitet aftales 12 45 Ekskursion
H1 TE Tirsdag 12-16 U17 49
H1 TE Tirsdag 12-16 U67 49
H1 TE Tirsdag 12-16 U62 49
H1 TL Tirsdag 12-16 Red Lab 50
H1 TE Tirsdag 08-18 U17 51 Eksamen
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen.

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at være på kandidatniveau.

Formål
I gymnasiet/HF forekommer biologiske undervisningsforsøg på flere niveauer. Kurset har til formål at:
  • opøve deltagernes evne til at planlægge og gennemføre undervisningsforsøg på de forskellige niveauer og med de ressourcer, som er til rådighed i gymnasiet/HF 
  • opøve deltagernes evne til at tilrettelægge en ekskursion 
  • opøve deltagernes evne til at fremlægge stoffet på et passende pædagogisk niveau
  • opøve deltagernes evne til at udøve en bred formidling af biologisk viden
  • opøve deltagernes evne til at præsentere denne viden på forskellige måder og til forskellige målgrupper
  • give deltagerne en forståelse af ”nye type unge” i det moderne samfund

Kurset giver nogle ekstra værktøjer til den studerende, som ønsker at forfølge en undervisningskarriere efter endt studium, for eksempel i gymnasiet/HF. Delelementer af kurset vil være præget af pædagogiske og didaktiske overvejelser; men det skal kraftigt understreges, at kurset ikke er et Pædagogikum eller noget tilsvarende.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at undervise på gymnasium/HF i den teoretiske såvel som i den eksperimentelle biologi
  • Give færdigheder i praktisk formidling af biologisk viden til forskellige målgrupper under anvendelse af formålstjenlige undervisningsformer, specielt ekskursioner og praktiske laboratorieøvelser  
  • Give viden om den ”nye type unge” i det moderne samfund og dennes konsekvenser for undervisningstilrettelæggelse og de unges læring


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • anvende biologisk viden til at planlægge og gennemføre demonstrationsforsøg samt elevforsøg, der illustrerer centrale biologiske principper
  • redegøre for didaktiske overvejelser der kunne ligge bag de enkelte lektioner i et undervisningsforløb, herunder:
  • fremstille øvelsesvejledninger til gymnasiale elevforsøg og gennemføre øvelser med elever
  • tilrettelægge og gennemføre en ekskursion
  • formidle biologifaglige emner til udvalgte målgrupper på forskellige faglige niveauer
  • planlægge og præsentere et større undervisningsforløb (20 timer på gymnasiets A-niveau) indeholdende en eksperimentel del
  • indsigt i sikkerhedsbetragtninger i forbindelse med det eksperimentelle arbejde og ekskursioner
  • indsigt i den digitale verdens fordele og udfordringer i forbindelse med undervisningen i gymnasiet/HF og lignende ungdomsuddannelser
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Introduktion til kurset
  • Forberedelse og gennemførelse af undervisningsforsøg og demonstrationsforsøg på forskellige niveauer valgt indenfor forskellige biologiske discipliner
  • Forberedelse og gennemførelse af en ekskursion
  • Dialogiske oplæg omkring udvalgte læringsteorier, formidling, de unges læring samt efterfølgende praktisk afprøvning af forskellige former for formidling af biologisk viden
  • Udarbejdelse af projekt, der beskriver et større undervisningsforløb indeholdende en eksperimentel del. En del af det eksperimentelle forløb skal afprøves i praksis samt præsenteres mundtligt, og rapporten skal godkendes
Litteratur
  • Kompendium i Studenterboghandel.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Laboratorieøvelser, der bedømmes samlet med bestået/ikke-bestået og intern bedømmelse ved underviser. (04014722).
  2. Udarbejdelse og gennemførelse af en laboratorieøvelse med 3.g-elever. Forløbet bedømmes samlet med bestået/ikke-bestået og intern bedømmelse ved underviser. (04014712).
Eksamen- og censurform:
  1. Projektopgave med individuel fremlæggelse og eksamination. Bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og intern censur. Tilladte hjælpemidler: Egen projektopgave og Powerpoint. (5 ECTS).(04014702).

Reeksamen i samme termin eller umiddelbart derefter. Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 14 timer
Træningsfase: 36 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 6 timer
 - Laboratorieøvelser: 22 timer
 - Ekskursion: 8 timer

Aktiviteter i studiefasen
testUndervisningsform
Aktiviteter i studiefasen:
  • Selvstændig udarbejdelse af eksamensprojekt, herunder udarbejdelse af øvelsesvejledning

Kurset indledes med to undervisningsgange á fire timer med laboratorieforsøg, hvor de studerende øver sig på hinanden med hensyn til at planlægge og gennemføre simple gymnasieforsøg på 1. G-niveau.  Senere skal de studerende selv planlægge og gennemføre en ekskursion til Fjord&Bælt i Kerteminde med elever i 1. G fra Nordfyns Gymnasium, hvor det eksperimentelle arbejde og formidlingen er i fokus.  I kurset vil de studerende desuden blive præsenteret for biologisk formidling i andre sammenhænge; for eksempel som naturvejleder på Trente Mølle i Svanninge Bakker eller formidler i Odense ZOO.  De studerende skal desuden trænes i at formidle videnskabelige artikler til forskellige udvalgte målgrupper. Undervejs i kurset holder underviseren dialogiske oplæg om udvalgte læringsteorier, den ’nye type unge’ i det sen-moderne samfund samt lærer- og elevroller for derigennem at kvalificere de studerendes didaktiske viden, således at de er i stand til at kunne udforme den afsluttende projektrapport samt i den forbindelse at gennemføre en eksperimentel del med en 2. eller 3. G klasse fra Nordfyns Gymnasium.



Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2016 til 31. august 2018.