BB804: Biologieksperimenter-biologiformidling (5 ECTS)
STADS: 04010701
Niveau
Kandidatkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: onl@biology.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-16 |
Ekskursion |
10,12 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
12-16 |
Ekskursion |
13 |
|
S1 |
TE |
Tirsdag |
12-16 |
U24a |
06,08,11 |
|
S1 |
TL |
Tirsdag |
12-17 |
U21 |
07 |
|
S1 |
TL |
Tirsdag |
12-17 |
Black Lab |
13 |
|
S1 |
TL |
Tirsdag |
12-17 |
Black Lab, Yellow Lab and Green Lab. |
15 |
|
S1 |
TE |
Tirsdag |
12-16 |
U24 |
17 |
|
S1 |
TL |
Onsdag |
12-17 |
U21 |
07 |
|
S1 |
TE |
Onsdag |
12-16 |
U35 og U24 |
11 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Yderligere underviser: Peter Windfeldt
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
En bachelorgrad i Biologi forventes bestået.
KursusintroduktionI gymnasiet/HF forekommer biologiske undervisningsforsøg på flere niveauer. Det er kursets formål at opøve deltagernes evne til at tilrettelægge en ekskursion samt planlægge og gennemføre undervisningsforsøg på de forskellige niveauer, og med de ressourcer, som er til rådighed i gymnasiet/HF. Endvidere indøves det, at fremlægge stoffet på et passende pædagogisk niveau. Der vil desuden blive fokuseret mere bredt på formidling af biologisk viden og præsentation af denne viden på forskellige måder og til forskellige målgrupper. Det skal understreges, at kurset ikke er et pædagogikum eller noget tilsvarende, men delelementer vil dog bære præg af pædagogiske og didaktiske overvejelser. Desuden vil den ”nye type unge” i det moderne samfund blive behandlet.
Forventet læringsudbytteVed kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- anvende biologisk viden til at planlægge og gennemføre demonstrationsforsøg samt elevforsøg, der illustrerer centrale biologiske principper.
- tilrettelægge og gennemføre en ekskursion.
- fremstille øvelsesvejledninger til gymnasiale elevforsøg og gennemføre øvelser med elever.
- formidle biologifaglige emner til udvalgte målgrupper på forskellige faglige niveauer.
- planlægge og præsentere et større undervisningsforløb (20 timer på gymnasiets A-niveau) indeholdende en eksperimentel del
- redegøre for didaktiske overvejelser der kunne ligge bag de enkelte lektioner i et undervisningsforløb.
Emneoversigt
- Introduktion til kurset.
- Deltagerne forbereder og gennemfører undervisningsforsøg og demonstrationsforsøg på forskellige niveauer valgt indenfor forskellige biologiske discipliner.
- Deltagerne forbereder og gennemfører en ekskursion.
- Forelæsninger omkring formidling samt efterfølgende praktisk afprøvning af forskellige former for formidling af biologisk viden.
- Udarbejdelse af projekt, der beskriver et større undervisningsforløb indeholdende en eksperimentel del. En del af det eksperimentelle forløb skal afprøves i praksis samt præsenteres mundtligt, og rapporten skal godkendes.
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
- Laboratorieøvelser der bedømmes samlet med bestået/ikke Bestået og med intern censur ved underviser.
- Udarbejdelse og gennemførelse af en laboratorieøvelse med 3.g - elever. Forløbet bedømmes samlet med bestået/ikke bestået med intern censur ved underviser.
Eksamen- og censurform:
Projektopgave med individuel fremlæggelse, der bedømmes med karakter efter 7-trinsskalaen og intern censur ved undervisere.
Reeksamen i samme termin eller umiddelbart derefter
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 14 timer
Træningsfase: 36 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 6 timer
- Laboratorieøvelser: 22 timer
- Ekskursion: 8 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 50 timer
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2014 til 31. august 2014.