BB822: Matematisk Miljømodellering 1 (5 ECTS)
STADS: 04007401
Niveau
Kandidatkursus forhåndsgodkendt som PhD-kursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: mrf@biology.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
12-16 |
White Lab |
8-12 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
08-12 |
White Lab |
8,12 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
08-12 |
White Lab |
8-9,11 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
08-19 |
White Lab |
13 |
BB822 - Mogens Flindt |
Fælles |
I |
Fredag |
08-12 |
White Lab |
9,12 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
12-16 |
White Lab |
10 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Bestået bachelorgrad i Biologi, miljøteknologi eller tilsvarende.
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til økologi og miljøproblemstillinger
- Kunne anvende basal matematik
FormålKurset har til formål, at de studerende gennem en tematiseret undervisning opnår et grundigt kendskab til anvendeligheden af matematisk modellering som værktøj, og ved hjælp af modelværktøjer bliver i stand til at bearbejde lokale såvel som globale miljø- og klima-temaer.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne [økologi (BB510), Miljøkvalitet og Miljøbedømmelse i ferskvand(BB825)], og giver et fagligt grundlag for de studerende at benytte matematiske modeller i speciale-projektet.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at de studerende kan:
- Give kompetence til at styre arbejds- og udviklingssituationer og tage ansvar for egen faglig udvikling.
- Give færdigheder i at planlægge og udføre modelbaserede analyser af simple og komplekse miljøproblemstillinger og i at anvende, diskutere og perspektivere simple og komplekse modelstimuleringsresultater
- Give viden om matematiske modellers anvendelse i miljøproblemstillinger
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Strukturere et modelleringsforløb, indeholdende en kritisk følsomhedsanalyse, parameterisering, kalibrering- og valideringsprocedure.
- Anvende modellerne til opstilling af og simulering af egnede scenarier.
- Begrunde det specifikke valg af integrationsrutiner i dynamisk modelleringsforløb.
- Diskutere og perspektivere modelresultater på et miljøfagligt grundlag.
- Analysere og anvende konceptuelle modeller for simple såvel som komplekse miljøproblemstillinger.
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Introduktion til miljø-modellering
- Klassificering af modeller: statiske modeller, dynamiske modeller
- Numerik i dynamisk modellering
- Terrestriske modeller
- Vandkvalitets-modeller
- Atmosfære modeller
- Øko-toksikologisk modellering
- Miljømanagement modeller
- Klima- og klimatilpasnings-modeller
- Case-studier
- Kobling af dynamiske modeller og GIS-modeller
Litteratur
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
- Obligatoriske opgaver der bedømmes samlet. (5 ECTS). Intern censur, 7-trinsskala. (04007402).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 14 timer
Træningsfase: 36 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 30 timer
- Laboratorieøvelser: 6 timer
Aktiviteter i studiefasen
Fokus er fordybelse i stoffet, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer ved gruppe-opgaver.
UndervisningsformDe enkelte miljøfaglige temaer og de koblede modeludfordringer præsenteres i forelæsninger. Derefter bearbejder de studerende emnet i grupper hvor de opstiller modeller og simulerer den specifikke miljøproblemstilling. Opgaverne afsluttes med en mindre rapport eller præsentation for holdet.
Sprog
Dette kursus undervises på engelsk, hvis der deltager internationale studerende, ellers undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.