BF501: Akademisk skrivning (5 ECTS)
STADS: 04001501
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. kvartal.
Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Tirsdag |
09-12 |
U10b |
40-41 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
12-15 |
U10a |
37-41 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
10-13 |
U10b |
35-39,41 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Ansvarlig underviser:
Nikolaj Frydensbjerg Elf, Post.doc., IFPR
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
BF502 Interview og skriftlig formidling forudsættes kendt.
KursusintroduktionFormålet med kurset er at styrke de studerendes produktive indsigt i skriveprocesser med længere akademiske tekster. Kurset tager udgangspunkt i de studerendes erfaringer med bachelorprojektet og har sit perspektiv i den kommende specialeskrivning. Det bygger på en kombination af teoretisk viden og praktisk produktiv erfaring. Teoriområdet omfatter generel akademisk skrivning, biologifaglig skrivning og akademisk formidling. Den praktisk produktive erfaring kombinerer modelstudier med øvelser i skriveprocesser med større akademiske biologiformidlende tekster og konkret gennemarbejdning af et pilotarbejde.
KompetencerDe studerende vil få generel indsigt i de problemstillinger der knytter sig til skrivning af længere akademiske tekster samt en række værktøjer til at gribe et sådant arbejde an. De vil opbygge kompetence i
at omsætte evaluerende studier af andres og egne faglige arbejder til produktiv erfaring
at planlægge og tilrettelægge skriveprocesser med længere akademiske tekster
at problemformulere og strukturere et biologiformidlende skriveprojekt
at gennemføre en arbejdsproces fra ide til korrektur med et akademisk skriveprojekt på kandidatniveau.
Forventet læringsudbytteVed kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
– have generel indsigt i de problemstillinger der knytter sig til skrivning af længere akademiske tekster
– kende og bruge en række værktøjer til skrivning af akademiske tekster
– omsætte evaluerende studier af andres og egne faglige arbejder til produktiv erfaring
– planlægge og tilrettelægge skriveprocesser med længere akademiske tekster
– problemformulere og strukturere et biologiformidlende skriveprojekt
– gennemføre en arbejdsproces fra ide til korrektur med et akademisk skriveprojekt på kandidatniveau.
EmneoversigtGenerelle normer for akademisk skrivning på kandidatniveau.
Normer og genreelementer i akademisk biologifaglig skrivning.
Akademisk formidling.
Fra bachelorprojekt til speciale, studier af genrer og modeller.
Skriveprocesser.
Respons og vejledning.
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Obligatoriske afleveringsopgaver med intern censur ved underviser; bestået / ikke-bestået
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
21 eksaminatorietimer og 21 timers teoretiske øvelser.
.
Desuden oplæg kombineret med diskussion, produktive analyser, øvelser og skriftlige hjemmeopgaver
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2007 til 31. august 2010.