Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
S1 | TE | Tirsdag | 08-12 | U157 | 06-08,10-13,15,17-20 |
Den studerende vil få indsigt i projektledelsesdisciplinen og dens begreber og antagelser og skal selvstændigt kunne anvende indsigten til at udarbejde et projektmandat med tilhørende analyser og planer samt evaluere projektbeskrivelser, -analyser og –planer udarbejdet af andre. Desuden skal den studerende selvstændigt kunne følge op på analyser og planer og på baggrund heraf give forslag til en hensigtsmæssig ledelsesindsats.
Den studerende vil få indsigt i, hvordan en persons adfærd i relation til projektledelse kan virke hæmmende eller fremmende for projektets gennemførelse, og skal selvstændigt kunne anvende denne indsigt til (1) at give forslag til egen, hensigtsmæssig adfærd i forbindelse med arbejdet med et givent projekt, samt (2) at kunne analysere og give forslag til tolkning af hensigtsmæssigheden af adfærden i projektforløb, hvor andre er involveret.
Den studerende vil få indsigt i, hvordan de kan guide en proces, hvor flere personer er involveret i at gennemføre ovenstående aktiviteter, og skal selvstændigt kunne anvende indsigten til at give forslag til, hvordan aktiviteter omkring projektplanlægning og –opfølgning kan tilrettelægges.
I faget opfattes kompetence i projektledelse som en generisk kompetence, der kan anvendes i alle projekttyper og såvel i den private som i den offentlige sektor. Den studerende vil derfor i princippet blive i stand til at bidrage til ledelsen af et hvilket som helst projekt. Eksempler og cases vil dog i et vist omfang blive hentet fra projekter relevant for naturvidenskab, f.eks. miljø-projekter, sundhedsprojekter og naturrelaterede projekter.
• formulere projektets formål og mål
• strukturere projekter i hovedforløb og indsatsområder
• udarbejde en milepælsplan
• gennemføre en interessentanalyse
• gennemføre en usikkerheds-/risiko-analyse
• udarbejde detailplaner for projektet
• udarbejde et projektbudget
• etablere procedurer for opfølgning på projektets fremdrift (herunder udført arbejde, tidsplan og budget)
• udarbejde en kvalitetssikringsplan for projektet
• give forslag til organisering af projektet
• udarbejde et milepæls- og aktivitetsansvarskort
• give forslag til kriterier for bemanding af projektet
• udarbejde en kommunikationsplan for projektet
• give forslag til teambuildingsaktiviteter for projektgruppen
• give forslag til den løbende ledelse af projektgruppen, herunder motivation af deltagerne, forankring af projektet og projektets resultat samt konflikthåndtering.
Projektets historie
Projektets fundament
Projektets formål og mål
Projektets protræt
Projektets hovedforløb
Strukturering af projektet
Milepælsplanlægning
Interessenter og interessentanalyse
Risiko-/usikkerhedsanalyse
Projektets detailplanlægning
Budgetlægning og -opfølgning
Aktiv styring og opfølgning
Kvalitet i projektarbejdet
Organisering af projektet og bemanding
Projektkommunikation
Teambuilding
Løbende ledelse af projektgruppen
Hensigtsmæssig adfærd i projekter