BMB508: Avanceret Molekylær Biologi (10 ECTS)

STADS: 1000801

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
3. og 4. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: kak@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 10-12 U1 05
Fælles I Tirsdag 10-12 U37 06-08, 15-18
Fælles I Torsdag 08-10 U37 05-08, 15-18
Fælles I Fredag 13-14 U37 05-08, 15,19
Fælles I Fredag 10-11 U9 16
Fælles I Fredag 10-11 U130 17
S1 TE Mandag 14-15 U2 06-09, 16-19
S1 TL Mandag 14-19 INST. 21
S1 TL Tirsdag 12-17 INST. 21
S1 TE Onsdag 14-15 U46 05
S1 TE Onsdag 14-15 U44 06-08, 15-18
S1 TL Onsdag 08-13 INST. 21
S1 TE Fredag 14-15 U44 05-08, 15-16, 19
S1 TE Fredag 11-12 U62 17
S2 TE Tirsdag 16-17 U44 05-08
S2 TE Tirsdag 14-15 U2 15-18
S2 TE Onsdag 08-09 U1 05
S2 TE Onsdag 08-09 U2 06-08, 15-18
S2 TL Onsdag 14-19 INST. 21
S2 TL Torsdag 08-13 INST. 21
S2 TE Fredag 12-13 U37 05-08, 15-17, 19
S2 TL Fredag 10-15 INST. 21
S3 TE Mandag 09-10 U2 06-09, 16-19
S3 TE Tirsdag 09-10 U2 06-09, 16-18
S3 TL Tirsdag 10-15 INST. 22
S3 TL Onsdag 12-17 INST. 22
S3 TE Torsdag 10-11 U44 05-08, 15-18
S3 TL Torsdag 08-13 INST. 22
S3 TE Fredag 11-12 U9 16
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
07.05.2007: Hold S2 nedlagt!
04.04.2007:E-time S3 d.10.04.2007 aflyst.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
BB501 Biologi - fra molekyle til økosystem skal være bestået. BMB504 Fundamental Molekylær Biologi forudsættes kendt.
Kurset kan ikke tages af studerende, der har bestået BM114.

Kursusintroduktion
Kurset bygger videre på Fundamental Molekylær Biologi og har til formål at give studerende en sammenhængende viden om overførsel og udveksling af biologisk information, samt forskelle i molekylær biologiske processer i pro- og eukaryote organismer. Udvalgte eksempler fra alle organismer, herunder mennesket, vil blive brugt til at beskrive cellulære funktioner og organismers udvikling.

Kompetencer
De studerende vil få en dyb indsigt i faget molekylær biologi og skal selvstændigt kunne anvende denne i relevante sammenhænge, herunder
- at forstå ligheder og forskelle i pro- og eukaryot genom-opbygning og molekylær biologi
- at forstå mekanismerne i samspillet mellem det eukaryote genom og cellulære processer
- at forstå de grundliggende mekanismer i reguleringen af cellevækst og udvikling
- at udtrykke sig med præcision på et avanceret molekylærbiologisk sprog
- at have den nødvendige faglige basis for undervisning i molekylær biologi på gymnasialt niveau
- at have et tilstrækkelige grundlag for videregående studier der bygger på molekylær biologi
- at forstå og benytte basale laboratorieteknikker, som er brugt indenfor molekylær biologi
- at kunne vurdere information om molekylær biologiske fænomener i medierne og i faglitteraturen

Forventet læringsudbytte


Emneoversigt
Følgende emner vil blive gennemgået og diskuteret:

1. Eukaryot genomorganisering og replikation
2. Metoder til analyse af genfunktion, rekombinant DNA teknologi, genarray, transgene og knockout dyr, etiske overvejelser
3. Regulering af transkription i eukaryote organismer
4. Posttranskriptionel regulering, RNA modificering, processing, splejsning, katalytisk RNA og nuklær-cytoplasmatisk transport
5. Translation af mRNA i eukaryote organismer
6. Kontrol af genaktivitet via cellulær signalering
7. Cellulær signal transduktion og integration af cellulære signaler i kontrol af genaktivitet
8. Metabolisk kontrol på molekylært niveau.
Proteinlokalisering og eksport
9. Kontrol af cellecyklus i eukaryote organismer
10. Cancer på molekylært niveau, oncogener, tumorsuppressorer, DNA skader og reparation; signaltransduktion, hormoner og receptorer

Ny teknologi indenfor molekylær biologi, inklusive DNA analyser ved polymerase kæde reaktion (PCR), vil blive afprøvet i laboratorieøvelser.

Litteratur
  • Lodish et al.: Molecular Cell Biology, 5th edition (2003).


Pensum
Se pensumbeskrivelse.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
Godkendelse af øvelsesrapporten, bestået/ikke-bestået og intern censur ved underviser.
Fire timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler bedømmelse efter 13-skalaen med ekstern censur.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Undervisningen vil bestå af forelæsninger (40 timer), som suppleres med eksaminatorier (24 timer) og laboratorieøvelser (15 timer). Kommunikation mellem lærerne og de studerende med hensyn til forelæsningsnoter, opgaver m.m. vil foregå via SDU’s e-learning system.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Der er ikke registreret nogle oplysninger om undervisningssproget.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2007 til 31. januar 2008.