BMB508: Avanceret Molekylær Biologi (10 ECTS)
STADS: 01013601
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: jens.andersen@bmb.sdu.dk
Yderligere undervisere
s.mandrup@bmb.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
14-16 |
U55 |
9 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
10-12 |
U55 |
10,12 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
08-10 |
U55 |
6 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
U55 |
8 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
14-16 |
U48A |
11 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
16-18 |
U48A |
10 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
10-12 |
U55 |
14 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
12-14 |
U140 |
5-6,8,18 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
12-14 |
U1 |
11-12 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
10-12 |
U55 |
14 |
|
H1 |
TL |
Mandag |
12-17 |
Red Lab |
15 |
|
H1 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U8 |
8-9,14 |
|
H1 |
TL |
Tirsdag |
12-17 |
Red Lab |
15 |
|
H1 |
TL |
Tirsdag |
10-12 |
U20 |
17 |
Orientering lab rapport H1 og H2 |
H1 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U31 |
19 |
|
H1 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U31 |
8-12,14,17-18,21 |
|
H1 |
TL |
Onsdag |
08-13 |
Red Lab |
15 |
|
H1 |
TE |
Fredag |
14-16 |
U31 |
6 |
|
H2 |
TL |
Tirsdag |
10-12 |
U20 |
17 |
Orientering lab rapport |
H2 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U31 |
19 |
|
H2 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U31 |
8-9,14,17-18 |
|
H2 |
TL |
Onsdag |
13-18 |
Red Lab |
15 |
|
H2 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
U31 |
6,8-12,21 |
|
H2 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
U64 |
14 |
|
H2 |
TL |
Torsdag |
12-17 |
Red Lab |
15 |
|
H2 |
TL |
Fredag |
10-15 |
Red Lab |
15 |
|
H3 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U8 |
8 |
|
H3 |
TE |
Mandag |
16-18 |
U31 |
9 |
|
H3 |
TL |
Mandag |
12-17 |
Red Lab |
16 |
|
H3 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U8 |
6 |
|
H3 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U155 |
14 |
|
H3 |
TL |
Tirsdag |
12-17 |
Red Lab |
16 |
|
H3 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U155 |
8-12,17-18,21 |
|
H3 |
TE |
Onsdag |
16-18 |
U31 |
14 |
|
H3 |
TL |
Onsdag |
08-13 |
Red Lab |
16 |
|
H3 |
TL |
Onsdag |
10-12 |
U8 |
17 |
Orientering lab rapport H3 og H4 |
H3 |
TE |
Onsdag |
11-13 |
U31 |
19 |
|
H4 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U24 |
8,17 |
|
H4 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U23A |
14 |
|
H4 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U24 |
8,10 |
|
H4 |
TL |
Onsdag |
13-18 |
Red Lab |
16 |
|
H4 |
TL |
Onsdag |
10-12 |
U8 |
17 |
Orientering lab rapport |
H4 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U31 |
19 |
|
H4 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
U31 |
6,8-9,11-12,14,18,21 |
|
H4 |
TL |
Torsdag |
12-17 |
Red Lab |
16 |
|
H4 |
TE |
Fredag |
12-14 |
U31 |
9 |
|
H4 |
TL |
Fredag |
10-15 |
Red Lab |
16 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Samlæses med BMB809.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til grundlæggende begreber indenfor biokemi og molekylærbiologi
- Kunne anvende den naturvidenskabelige metode til at gennemføre forsøg og fortolke eksperimentelle data
- Have kendskab til stoffet fra FF503 og BMB533 Molekylær Biologi og Protein Kemi.
FormålKurset har til formål at give studerende en sammenhængende viden om molekylær- og cellebiologiske processer i humane celler og i eukaryote modelsystemer
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i BMB533 "Molekylær biologi og protein kemi", og giver et fagligt grundlag for at arbejde med emner indenfor biokemi, molekylærbiologi og biomedicin i forbindelse med bachelor og kandidatuddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give viden om hvordan celler i multicellulære organismer kommunikerer med hinanden via ekstracellulære ligander, hvordan de viderebringer og integrerer informationer via receptorer og signaleringsveje og hvordan dette regulere kromatinstruktur og genekspression og herigennem bidrager til kontrol af cellevækst, cellecyklus, celledifferentiering og apoptose. Dette belyses med eksempler på hvordan stamceller vedligeholdes og induceres til differentiering og hvordan fejl i signaleringsmekanismer medvirker til udvikling af cancer.
- Give viden om basale molekylære og cellebiologiske metoder til funktionelle studier af humane celler
- Give færdigheder til at læse og forstå litteratur indenfor biokemi, molekylærbiologi og biomedicin med fokus på signal transduktion og genregulering.
- Give kompetence til at forstå sammenhænge mellem genotype og fænotype i humane celler og kunne anvende denne viden til at løse biologiske spørgsmål der går på tværs af kursets emner.
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Beskrive den generelle opbygning af eukaryote gener og kromosomer
- Forklare hvordan kromatinstrukturer reguleres og hvordan DNA- og histon-modifikationer bidrager til denne proces
- Forklare hvordan transkriptionsfaktorer og transskriptionelle processer regulerer gen-ekspression
- Forklare hvorledes post-transkriptionelle processer, herunder RNA modifikationer og alternativ splicing, er reguleret og hvordan de bidrager til kontrol af gen-ekspression
- Forklare funktion og regulering af forskellige typer af ikke-kodende RNA
- Forklare hvorledes forskellige klasser af membranbundne receptorer aktiveres og hvorledes signaler integreres og overføres fra cellemembranen til kernen og hvordan dette bidrager til kontrol af gen-ekspression
- Forklare hvorledes cellecyklus reguleres i eukaryote celler og hvilken betydning check points har for opretholdelse af genom integritet og stabilitet.
- Forklare hvorledes anti-apoptotiske og pro-overlevelsessignaler regulerer overlevelse og apoptose
- Forklare hvorledes protooncogener, oncogener og tumorsuppressorer styrer den normale cellecyklus, vækst og udvikling og hvorledes ændringer i disse gener/proteiner medvirker til udviklingen af kræft
- Forklare hvorledes virus og carcinogener kan fremme dannelsen af kræftceller
- Forklare hvorledes celletyper specificeres og hvorledes den tidlige udvikling af forskellige eukaryote organismer reguleres
- Forklare principperne i metoder til analyse af gen og protein funktion baseret på transgene og knockout celler og modelorganismer, genom-sekventering, og visualisering af proteiner i celler
- Anvende billedbehandlingsprogrammet ImageJ til analyse og præsentation af mikroskopibilleder
- Udlede konklusioner gennem tolkning af eksperimentelle data
- Argumentere for mulige løsninger på komplekse og tværgående biologiske spørgsmål
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder
- DNA, kromosomer, og genomer
- Kontrol af genekpression
- Hvordan celler, molekyler og biologiske systemer analyseres
- Hvordan celler visualiseres
- Cellesignalering
- Cellecyklus
- Celledød
- Cancer
- Stemceller og vævsfornyelse
Litteratur- Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, David Morgan, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter: Molecular Biology of the Cell, 6th , ISBN:9780815344322.
- Forskningsartikler udvalgt i forhold til symposier.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
- Deltagelse i laboratorieøvelser er en forudsætning for deltagelse i eksamen a. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (01013622).
Eksamen- og censurform:
- Godkendelse af øvelsesrapporten. Bestået/ikke-bestået og intern bedømmelse ved underviser. (0 ECTS). Alle hjælpmidler tilladt. (01013612).
- Fire timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler, bedømmelse efter 7-trinsskalaen med ekstern censur. (10 ECTS). Ordbog tilladt. (01013602).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 40 timer
Træningsfase: 40 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 24 timer
- Laboratorieøvelser: 16 timer
Aktiviteter i studiefasen
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærerbogen og udleverede litteratur. Derudover indgår supplerende skriftlige hjemmeopgaver og udarbejdelse af laboratorierapport som centrale elementer i studiefasen. De studerende kan forvente feedback på laboratorierapporten fra en underviser. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere tid til repetition forud for den skriftlige eksamen.
UndervisningsformI studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærerbogen og udleverede litteratur. Derudover indgår supplerende skriftlige hjemmeopgaver og udarbejdelse af laboratorierapport som centrale elementer i studiefasen. De studerende kan forvente feedback på laboratorierapporten fra en underviser. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere tid til repetition forud for den skriftlige eksamen.
Introduktion til kursets emner og hvor dialog skabes primært via spørgsmål. Undervisningen er forskningsbaseret og forskningsrelevante emner tages op til diskussion via to symposier med inviterede foredragsholdere. Forelæsningerne sigter mod at hjælpe og motivere de studerende til selvstændigt at studere lærebogen for at styrke deres fagkompetencer.
I træningsfasen bygges der videre på kompetencer indenfor kursets centrale dele. Eksaminatorietimerne er fortrinsvis baseret på en gennemgang af udleverede opgaver. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende i grupper af 2-4 med praktiske øvelser og datafortolkning. Øvelserne har fokus på visualisering af celler i forhold til cellecyklus, apoptose og cancer og giver således de studerende et førstehåndskendskab til cellers struktur og funktion som hjælper og motiverer dem til selvstændigt at studere lærebogens cellebiologiske aspekter.
Sprog
Dette kursus undervises på engelsk, hvis der deltager internationale studerende, ellers undervises på dansk.
Bemærkninger
Kurset samlæses med: BMB809.
Kurset kan ikke følges af studerende, der: Har bestået BM114.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.