BMB508: Avanceret Molekylær Biologi (10 ECTS)

STADS: 01013601

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: jens.andersen@bmb.sdu.dk

Yderligere undervisere
s.mandrup@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 14-16 U55 9
Fælles I Mandag 10-12 U55 10,12
Fælles I Tirsdag 08-10 U55 6
Fælles I Tirsdag 10-12 U55 8
Fælles I Tirsdag 14-16 U48A 11
Fælles I Torsdag 16-18 U48A 10
Fælles I Torsdag 10-12 U55 14
Fælles I Fredag 12-14 U140 5-6,8,18
Fælles I Fredag 12-14 U1 11-12
Fælles I Fredag 10-12 U55 14
H1 TL Mandag 12-17 Red Lab 15
H1 TE Tirsdag 12-14 U8 8-9,14
H1 TL Tirsdag 12-17 Red Lab 15
H1 TL Tirsdag 10-12 U20 17 Orientering lab rapport H1 og H2
H1 TE Tirsdag 14-16 U31 19
H1 TE Onsdag 08-10 U31 8-12,14,17-18,21
H1 TL Onsdag 08-13 Red Lab 15
H1 TE Fredag 14-16 U31 6
H2 TL Tirsdag 10-12 U20 17 Orientering lab rapport
H2 TE Tirsdag 12-14 U31 19
H2 TE Onsdag 10-12 U31 8-9,14,17-18
H2 TL Onsdag 13-18 Red Lab 15
H2 TE Torsdag 12-14 U31 6,8-12,21
H2 TE Torsdag 12-14 U64 14
H2 TL Torsdag 12-17 Red Lab 15
H2 TL Fredag 10-15 Red Lab 15
H3 TE Mandag 14-16 U8 8
H3 TE Mandag 16-18 U31 9
H3 TL Mandag 12-17 Red Lab 16
H3 TE Tirsdag 12-14 U8 6
H3 TE Tirsdag 08-10 U155 14
H3 TL Tirsdag 12-17 Red Lab 16
H3 TE Onsdag 14-16 U155 8-12,17-18,21
H3 TE Onsdag 16-18 U31 14
H3 TL Onsdag 08-13 Red Lab 16
H3 TL Onsdag 10-12 U8 17 Orientering lab rapport H3 og H4
H3 TE Onsdag 11-13 U31 19
H4 TE Tirsdag 14-16 U24 8,17
H4 TE Tirsdag 14-16 U23A 14
H4 TE Onsdag 12-14 U24 8,10
H4 TL Onsdag 13-18 Red Lab 16
H4 TL Onsdag 10-12 U8 17 Orientering lab rapport
H4 TE Onsdag 08-10 U31 19
H4 TE Torsdag 08-10 U31 6,8-9,11-12,14,18,21
H4 TL Torsdag 12-17 Red Lab 16
H4 TE Fredag 12-14 U31 9
H4 TL Fredag 10-15 Red Lab 16
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Samlæses med BMB809.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til grundlæggende begreber indenfor biokemi og molekylærbiologi
  • Kunne anvende den naturvidenskabelige metode til at gennemføre forsøg og fortolke eksperimentelle data
  • Have kendskab til stoffet fra FF503 og BMB533 Molekylær Biologi og Protein Kemi.
 


Formål
Kurset har til formål at give studerende en sammenhængende viden om molekylær- og cellebiologiske processer i humane celler og i eukaryote modelsystemer

Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i BMB533 "Molekylær biologi og protein kemi", og giver et fagligt grundlag for at arbejde med emner indenfor biokemi, molekylærbiologi og biomedicin i forbindelse med bachelor og kandidatuddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give viden om hvordan celler i multicellulære organismer kommunikerer med hinanden via ekstracellulære ligander, hvordan de viderebringer og integrerer informationer via  receptorer og signaleringsveje og hvordan dette regulere kromatinstruktur og genekspression og herigennem bidrager til kontrol af cellevækst, cellecyklus, celledifferentiering og apoptose. Dette belyses med eksempler på hvordan stamceller vedligeholdes og induceres til differentiering og hvordan fejl i signaleringsmekanismer medvirker til udvikling af cancer. 
  • Give viden om basale molekylære og cellebiologiske metoder til funktionelle studier af humane celler
  • Give færdigheder til at læse og forstå litteratur indenfor biokemi, molekylærbiologi og biomedicin med fokus på signal transduktion og genregulering.
  • Give kompetence til at forstå sammenhænge mellem genotype og fænotype i humane celler og kunne anvende denne viden til at løse biologiske spørgsmål der går på tværs af kursets emner.
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  1. Beskrive den generelle opbygning af eukaryote gener og kromosomer 
  2. Forklare hvordan kromatinstrukturer reguleres og hvordan DNA- og histon-modifikationer bidrager til denne proces
  3. Forklare hvordan transkriptionsfaktorer og transskriptionelle processer regulerer gen-ekspression
  4. Forklare hvorledes post-transkriptionelle processer, herunder RNA modifikationer og alternativ splicing, er reguleret og hvordan de bidrager til kontrol af gen-ekspression
  5. Forklare funktion og regulering af forskellige typer af ikke-kodende RNA
  6. Forklare hvorledes forskellige klasser af membranbundne receptorer aktiveres og hvorledes signaler integreres og overføres fra cellemembranen til kernen og hvordan dette bidrager til kontrol af gen-ekspression
  7. Forklare hvorledes cellecyklus reguleres i eukaryote celler og hvilken betydning check points har for opretholdelse af genom integritet og stabilitet.
  8. Forklare hvorledes anti-apoptotiske og pro-overlevelsessignaler regulerer overlevelse og apoptose
  9. Forklare hvorledes protooncogener, oncogener og tumorsuppressorer styrer den normale cellecyklus, vækst og udvikling og hvorledes ændringer i disse gener/proteiner medvirker til udviklingen af kræft
  10. Forklare hvorledes virus og carcinogener kan fremme dannelsen af kræftceller
  11. Forklare hvorledes celletyper specificeres og hvorledes den tidlige udvikling af forskellige eukaryote organismer reguleres
  12. Forklare principperne i metoder til analyse af gen og protein funktion baseret på transgene og knockout celler og modelorganismer, genom-sekventering, og visualisering af proteiner i celler
  13. Anvende billedbehandlingsprogrammet ImageJ til analyse og præsentation af mikroskopibilleder
  14. Udlede konklusioner gennem tolkning af eksperimentelle data
  15. Argumentere for mulige løsninger på komplekse og tværgående biologiske spørgsmål
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder
  • DNA, kromosomer, og genomer
  • Kontrol af genekpression
  • Hvordan celler, molekyler og biologiske systemer analyseres 
  • Hvordan celler visualiseres
  • Cellesignalering
  • Cellecyklus
  • Celledød
  • Cancer
  • Stemceller og vævsfornyelse
 


Litteratur
  • Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, David Morgan, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter: Molecular Biology of the Cell, 6th , ISBN:9780815344322.
  • Forskningsartikler udvalgt i forhold til symposier.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Deltagelse i laboratorieøvelser er en forudsætning for deltagelse i eksamen a. Bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser. (01013622).


Eksamen- og censurform:
  1. Godkendelse af øvelsesrapporten. Bestået/ikke-bestået og intern bedømmelse ved underviser. (0 ECTS). Alle hjælpmidler tilladt. (01013612). 
  2. Fire timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler, bedømmelse efter 7-trinsskalaen med ekstern censur. (10 ECTS). Ordbog tilladt. (01013602). 


Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 40 timer
Træningsfase: 40 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 24 timer
 - Laboratorieøvelser: 16 timer

Aktiviteter i studiefasen
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærerbogen og udleverede litteratur. Derudover indgår supplerende skriftlige hjemmeopgaver og udarbejdelse af laboratorierapport som centrale elementer i studiefasen. De studerende kan forvente feedback på laboratorierapporten fra en underviser. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere tid til repetition forud for den skriftlige eksamen.Undervisningsform
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærerbogen og udleverede litteratur. Derudover indgår supplerende skriftlige hjemmeopgaver og udarbejdelse af laboratorierapport som centrale elementer i studiefasen. De studerende kan forvente feedback på laboratorierapporten fra en underviser. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere tid til repetition forud for den skriftlige eksamen.
Introduktion til kursets emner og hvor dialog skabes primært via spørgsmål. Undervisningen er forskningsbaseret og forskningsrelevante emner tages op til diskussion via to symposier med inviterede foredragsholdere. Forelæsningerne sigter mod at hjælpe og motivere de studerende til selvstændigt at studere lærebogen for at styrke deres fagkompetencer.

I træningsfasen bygges der videre på kompetencer indenfor kursets centrale dele. Eksaminatorietimerne er fortrinsvis baseret på en gennemgang af udleverede opgaver. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende i grupper af 2-4 med praktiske øvelser og datafortolkning. Øvelserne har fokus på visualisering af celler i forhold til cellecyklus, apoptose og cancer og giver således de studerende et førstehåndskendskab til cellers struktur og funktion som hjælper og motiverer dem til selvstændigt at studere lærebogens cellebiologiske aspekter.

 


Sprog
Dette kursus undervises på engelsk, hvis der deltager internationale studerende, ellers undervises på dansk.

Bemærkninger
Kurset samlæses med: BMB809.

Kurset kan ikke følges af studerende, der: Har bestået BM114.

 


Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.