FF500: Introduktion til fag, forskning og fællesskab (5 ECTS)
        
        
		STADS: 0002101		
		
		
		
		
		
Niveau
		Bachelorkursus		
		
		
		
Undervisningsperiode
		Kurset er placeret i efterårssemesteret.				
		
		
		
Ansvarlige undervisere
		 Email: shan@sdu.dk
Skemaoplysninger
 Email: shan@sdu.dk
Skemaoplysninger
		
				
		 
		  | Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar | 
		 
  | Fælles | I | Mandag | 14-17 | Byvandring | 36 |  | 
 
  | Fælles | I | Mandag | 11-12 | U55 og SFV | 36 |  | 
 
  | Fælles | I | Mandag | 12-14 | SFV | 36 |  | 
 
  | Fælles | TE | Onsdag | 10-12 | IMADA Terminalrum | 37 | LINUX Kursus - Sidefag Matematik | 
 
  | Fælles | I | Onsdag | 15-17 | U55 | 38 |  | 
 
  | B1,2,3 | TE | Mandag | 09-11 | U55 | 36 |  | 
 
  | B1,2,3 | TL | Tirsdag | 14-18 | U55 | 36 |  | 
 
  | B1,2,3 | TE | Tirsdag | 10-12 | U47 | 38 |  | 
 
  | B1,2,3 | TE | Fredag | 08-10 | U20 | 36-37 |  | 
 
  | D1,2,3 | TE | Mandag | 09-11 | U55 | 36 |  | 
 
  | D1 | TE | Onsdag | 12-14 | IMADA Terminalrum | 36 | LINUX kursus for D1A og D1B | 
 
  | D1,2 | TE | Torsdag | 14-16 | U154 | 36-38,49 |  | 
 
  | D1,2 | TE | Fredag | 10-12 | IMADA Terminalrum | 36 | LINUX kursus D1C og D2C | 
 
  | D2 | TE | Torsdag | 10-12 | IMADA Terminalrum | 36 | LINUX kursus D2A og D2B | 
 
  | F1,2,3,4 | TE | Mandag | 09-11 | U140 | 36 |  | 
 
  | F1,2,3,4 | TE | Mandag | 10-12 | O100 (konferencen) | 43 | Institutbesøg for studerende som læser farmaci. | 
 
  | F1,2,3,4 | TL | Tirsdag | 14-18 | U55 | 36 |  | 
 
  | F1,2 | TE | Torsdag | 08-10 | U154 | 36-38 |  | 
 
  | F3,4 | TE | Torsdag | 10-12 | U154 | 36-38 |  | 
 
  | M1 | TE | Tirsdag | 14-16 | IMADA Terminalrum | 36 | LINUX kursus | 
 
  | M1 | TE | Torsdag | 12-14 | U155 | 36-38,49 |  | 
 
  | N1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 | TE | Mandag | 09-11 | U55 | 36 |  | 
 
  | N1,2 | TE | Tirsdag | 16-18 | U154 | 36 |  | 
 
  | N1,2 | TE | Tirsdag | 08-10 | U155 | 37-38,49 |  | 
 
  | N1,2,3,4,5,6,7,8 | TL | Tirsdag | 14-18 | U55 | 37 |  | 
 
  | N1,2,3 | TE | Tirsdag | 10-12 | FKF kollokvierum | 41 | Institutbesøg for studerende som læser kemi og nanobioscience. | 
 
  | N3,4 | TE | Onsdag | 08-10 | U154 | 36 |  | 
 
  | N3,4 | TE | Onsdag | 08-10 | U155 | 37-38,49 |  | 
 
  | N5,6 | TE | Onsdag | 10-12 | U154 | 36-38 |  | 
 
  | N5,6 | TE | Onsdag | 10-12 | U155 | 49 |  | 
 
  | N7,8 | TE | Mandag | 14-16 | U47 | 38 |  | 
 
  | N7,8 | TE | Onsdag | 16-18 | U154 | 49 |  | 
 
  | N7,8 | TE | Fredag | 10-12 | U47 | 36-37 |  | 
 
  | N9,10 | TL | Tirsdag | 14-18 | U55 | 36 |  | 
 
  | N9,10 | TE | Tirsdag | 14-16 | U47 | 38 |  | 
 
  | N9,10 | TE | Onsdag | 14-16 | U154 | 36-37 |  | 
 
  | N9,10 | TE | Onsdag | 14-16 | U155 | 49 |  | 
 
  | N10 | TE | Onsdag | 10-12 | kollokvierummet pÃ¥ FKF | 43 | Institutbesøg for studerende som læser fysik. | 
		
		 
		Vis hele skemaet
	Vis personligt skema for dette kursus.
	
	
 
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen
	
KursusintroduktionKursets formål er, at den studerende oplever en faglig identitetsskabende og fastholdende introduktion til sit studium. Kurset udvikler og styrker den studerendes studiekompetencer gennem indføring i studiets metoder og aktiv deltagelse i faglige læringsaktiviteter. Den studerende opretter i forbindelse med kurset sin egen læringsplan til organisering af sine læringsaktiviteter, og tilknyttes en studiegruppe, som konstituerer sig med en studiegruppekontrakt. Den studerende løser i forbindelse med kurset en problemstilling forankret i den studerendes faglige læringsaktiviteter i studiets indledende kurser.        
KompetencerStudiekompetence (sikkerhedsdelen giver de studerende en introduktion til de sikkerhedsmæssige forhold i øvelseslaboratorier inden start af de praktiske øvelser), problemløsningskompetence og repræsentationskompetence.
Forventet læringsudbytte
- Den studerende anvender studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
- Den studerende etablerer faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som en aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø.
- Den studerende præciserer og analyserer en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikerer om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
- Den studerende identificerer forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvender disse i forbindelse med problembehandling.
Emneoversigt
- Studiegruppen: Samarbejdsformer, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse og konstituering af studiegruppe samt studiegruppekontrakt
- Den studerendes læring: Introduktion til e-learn, sikkerhedskursus, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt den studerendes personlige læringsplan
- Problembehandling med udgangspunkt i faglige emner fra den studerendes indledende kurser.
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.	
	
	
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter  
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Studiestartsopgave. Bestået/ikke bestået ved intern censur. For optaget i naturvidenskab, biologi og farmaci indgår obligatorisk spottest i laboratoriesikkerhed som en del af studiestartsopgaven (0002102)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 12 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 5 timer
 - Laboratorieøvelser: 7 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 6 timer
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra  1. september 2013 til 31. august 2015.