FF500: Introduktion til fag, forskning og fællesskab (5 ECTS)
STADS: 0002101
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. kvartal
Ansvarlige undervisere
Email: cmich@imada.sdu.dk Email: mtj@sdu.dk
Yderligere undervisere
shan@sdu.dk
albrechtsen@imada.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
09-10 |
U55,U20,U150,U26 |
36 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
08-09 |
U55 |
37 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
08-10 |
U55 |
38 |
|
S1,2,3,4,5,14,15,6,9 |
I |
Tirsdag |
14-18 |
U55 og U42 SIK |
37 |
|
S1,3 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U49 |
38 |
|
S1,3 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U91 |
36 |
|
S1,3 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U15 |
37 |
|
S2,5 |
TE |
Mandag |
10-12 |
U24 |
37-38 |
|
S2,5 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U91 |
36 |
|
S4,14 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
U49 |
36 |
|
S4,14 |
TE |
Torsdag |
10-12 |
U24 |
37-38 |
|
S6,9 |
TE |
Torsdag |
10-11 |
U49 |
36 |
|
S6,9 |
TE |
Fredag |
08-10 |
U20 |
37 |
|
S6,9 |
TE |
Fredag |
08-10 |
U20 |
38 |
|
S7,17 |
I |
Tirsdag |
12-14 |
IMADAS terminalrum LINUX |
36 |
|
S7,17 |
TE |
Fredag |
12-14 |
U49 |
36 |
|
S7,17 |
TE |
Fredag |
12-14 |
U42 |
37 |
|
S7,17 |
TE |
Fredag |
12-14 |
U20 |
38 |
|
S8,18,10,11,12,13 |
I |
Tirsdag |
14-18 |
U55 og U47 SIK |
36 |
|
S8,18 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U91 |
37-38 |
|
S8,18 |
TE |
Fredag |
08-10 |
U49 |
36 |
|
S10,11 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U15 |
38 |
|
S10,12,13 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U140 |
39 |
|
S10,11 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U49 |
36 |
|
S11 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U24 |
37 |
|
S11,12,13 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U20 |
38 |
|
S12,13 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
U49 |
36 |
|
S15 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U49 |
36 |
|
S15 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U154 |
37-38 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Kommentar:
Timerne tirsdage uge 36-37 kl 14-18, er sikkerhedskurset, som senere vil blive opdelt pr uge /pr hold.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen
KursusintroduktionKursets formål er, at den studerende oplever en faglig identitetsskabende og fastholdende introduktion til sit studium. Kurset udvikler og styrker den studerendes studiekompetencer gennem indføring i studiets metoder og aktiv deltagelse i faglige læringsaktiviteter. Den studerende opretter i forbindelse med kurset sin egen læringsplan til organisering af sine læringsaktiviteter, og tilknyttes en studiegruppe, som konstituerer sig med en studiegruppekontrakt. Den studerende løser i forbindelse med kurset en problemstilling forankret i den studerendes faglige læringsaktiviteter i studiets indledende kurser.
KompetencerStudiekompetence, problemløsningskompetence og repræsentationskompetence.
Forventet læringsudbytteForventet læringsudbytte
• Den studerende anvender studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
• Den studerende etablerer faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som en aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø.
• Den studerende præciserer og analyserer en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikerer om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
• Den studerende identificerer forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvender disse i forbindelse med problembehandling.
EmneoversigtEmneoversigt
• Studiegruppen: Samarbejdsformer, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse og konstituering af studiegruppe samt studiegruppekontrakt
• Den studerendes læring: Introduktion til e-learn, sikkerhedskursus, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt den studerendes personlige læringsplan
• Problembehandling med udgangspunkt i faglige emner fra den studerendes indledende kurser.
Litteratur- Den lille sikre om laboratoriesikkerhed.Noter til SIK-obligatorisk sikkerhedskursus, SDU 2010. Købes i boghandelen før kursusstart.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
- Projektopgave. Bestået/ikke bestået ved intern censur (0002102)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 12 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 5 timer
- Laboratorieøvelser: 7 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 6 timer
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2012 til 31. august 2013.