FF500: Introduktion til fag, forskning og fællesskab (5 ECTS)
STADS: 0002101
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: shan@sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
11-12 |
U55 og SFV |
36 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
SFV |
36 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
14-17 |
Byvandring |
36 |
|
Fælles |
TE |
Onsdag |
10-12 |
IMADA Terminalrum |
37 |
LINUX Kursus - Sidefag Matematik |
Fælles |
I |
Onsdag |
15-17 |
U55 |
38 |
|
B1,2,3 |
TE |
Mandag |
09-11 |
U55 |
36 |
|
B1,2,3 |
TL |
Tirsdag |
14-18 |
U55 |
36 |
|
B1,2,3 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U47 |
38 |
|
B1,2,3 |
TE |
Fredag |
08-10 |
U20 |
36-37 |
|
D1,2,3 |
TE |
Mandag |
09-11 |
U55 |
36 |
|
D1 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
IMADA Terminalrum |
36 |
LINUX kursus for D1A og D1B |
D1,2 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U154 |
36-38,49 |
|
D1,2 |
TE |
Fredag |
10-12 |
IMADA Terminalrum |
36 |
LINUX kursus D1C og D2C |
D2 |
TE |
Torsdag |
10-12 |
IMADA Terminalrum |
36 |
LINUX kursus D2A og D2B |
F1,2,3,4 |
TE |
Mandag |
09-11 |
U140 |
36 |
|
F1,2,3,4 |
TE |
Mandag |
10-12 |
O100 (konferencen) |
43 |
Institutbesøg for studerende som læser farmaci. |
F1,2,3,4 |
TL |
Tirsdag |
14-18 |
U55 |
36 |
|
F1,2 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
U154 |
36-38 |
|
F3,4 |
TE |
Torsdag |
10-12 |
U154 |
36-38 |
|
M1 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
IMADA Terminalrum |
36 |
LINUX kursus |
M1 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
U155 |
36-38,49 |
|
N1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
TE |
Mandag |
09-11 |
U55 |
36 |
|
N1,2 |
TE |
Tirsdag |
16-18 |
U154 |
36 |
|
N1,2 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U155 |
37-38,49 |
|
N1,2,3,4,5,6,7,8 |
TL |
Tirsdag |
14-18 |
U55 |
37 |
|
N1,2,3 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
FKF kollokvierum |
41 |
Institutbesøg for studerende som læser kemi og nanobioscience. |
N3,4 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U154 |
36 |
|
N3,4 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U155 |
37-38,49 |
|
N5,6 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U154 |
36-38 |
|
N5,6 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U155 |
49 |
|
N7,8 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U47 |
38 |
|
N7,8 |
TE |
Onsdag |
16-18 |
U154 |
49 |
|
N7,8 |
TE |
Fredag |
10-12 |
U47 |
36-37 |
|
N9,10 |
TL |
Tirsdag |
14-18 |
U55 |
36 |
|
N9,10 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
U47 |
38 |
|
N9,10 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U154 |
36-37 |
|
N9,10 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U155 |
49 |
|
N10 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
kollokvierummet på FKF |
43 |
Institutbesøg for studerende som læser fysik. |
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen
KursusintroduktionKursets formål er, at den studerende oplever en faglig identitetsskabende og fastholdende introduktion til sit studium. Kurset udvikler og styrker den studerendes studiekompetencer gennem indføring i studiets metoder og aktiv deltagelse i faglige læringsaktiviteter. Den studerende opretter i forbindelse med kurset sin egen læringsplan til organisering af sine læringsaktiviteter, og tilknyttes en studiegruppe, som konstituerer sig med en studiegruppekontrakt. Den studerende løser i forbindelse med kurset en problemstilling forankret i den studerendes faglige læringsaktiviteter i studiets indledende kurser.
KompetencerStudiekompetence (sikkerhedsdelen giver de studerende en introduktion til de sikkerhedsmæssige forhold i øvelseslaboratorier inden start af de praktiske øvelser), problemløsningskompetence og repræsentationskompetence.
Forventet læringsudbytte
- Den studerende anvender studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
- Den studerende etablerer faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som en aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø.
- Den studerende præciserer og analyserer en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikerer om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
- Den studerende identificerer forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvender disse i forbindelse med problembehandling.
Emneoversigt
- Studiegruppen: Samarbejdsformer, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse og konstituering af studiegruppe samt studiegruppekontrakt
- Den studerendes læring: Introduktion til e-learn, sikkerhedskursus, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt den studerendes personlige læringsplan
- Problembehandling med udgangspunkt i faglige emner fra den studerendes indledende kurser.
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Studiestartsopgave. Bestået/ikke bestået ved intern censur. For optaget i naturvidenskab, biologi og farmaci indgår obligatorisk spottest i laboratoriesikkerhed som en del af studiestartsopgaven (0002102)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 12 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 5 timer
- Laboratorieøvelser: 7 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 6 timer
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2013 til 31. august 2015.