KE508: Fysisk Kemi B (5 ECTS)

STADS: 10000901

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
2. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: kloesgen@memphys.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-14 U89a 45
Fælles I Mandag 12-14 U10 46-48
Fælles I Onsdag 08-10 U10 45-48
S1 TE Tirsdag 08-10 U23a 45
S1 TE Tirsdag 08-10 U10 46-48
S1 TL Onsdag 12-16 CMCK og JOJ 45-50
S1 TE Torsdag 08-10 U10 45-48
S1 TL Fredag 08-10 U10 45
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
KE501 Grundlæggende kemi og KE523 Fysisk kemi A skal være bestået, KE521 Grundstoffernes kemi skal være fulgt.

Kursusintroduktion
Kursets formål er at uddybe de studerendes viden om de grundlæggende begreber inden for fysisk kemi, anvende dem inden for mere avancerede rammer og udbygge dem hen imod ikke-ideal opførsel, både den teoretiske og den eksperimentelle kursusdel. De studerende vil blive mere fortrolige med systemernes afhængighed af temperatur og tryk. Begreber og fænomener fra begge kurser (KE523 og KE508) vil blive taget op og belyst ved regneøvelser. De studerende vil også anvende generel laboratorieteknik, bl.a. udarbejdelse af laboratorierapporter, ved at gennemføre praktiske laboratorieøvelser i simple fysisk-kemiske metoder som kalorimetri, damptrykmålinger, ledningsevnemålinger eller kvantitativ stofbestemmelse. De teoretiske og praktiske øvelser er udvalgt således at de ikke alene tjener som repetition, men også som uddybning af flere detaljer fra kursets pensum og derudover en generel indføring og øvelse i analyse og diskussion af eksperimentelle data.

Forventet læringsudbytte
Efter kurset forventes de studerende at kunne:

  • demonstrere en bred indsigt i den klassiske fysiske kemis begreber, modelbeskrivelser og metoder.
  • forklare energistørrelser samt indholdet i termodynamikkens hovedsætninger.
  • udlede enkle termodynamiske relationer, der ligger i forlængelse af relationer udledt i lærebogen.
  • forklare det kemiske potential- og ligevægtsbegreb og være i stand til at benytte det til udledning af relationer, der sammenknytter tryk- og temperaturændringer i rene og blandede faser med hinanden (fasediagrammer).
  • udlede relationer, der relaterer faseligevægte med koncentrationer i blandinger (frysepunktssænkning, kogepunktsforhøjelse, osmotisk tryk og opløselighed) samt relationer omhandlende væskeblandingers egenskaber (blandingsfunktioner, damptryk, Raoults og Henrys love).
  • beskrive virkelige systemers afvigelse fra idealitet gennem brug af størrelser som kompressibilitet, osmotisk koefficient og aktivitetskoefficient og kunne beregne dem enten ud fra målte størrelser eller ud fra tabeldata samt kende muligheden for omregning mellem dem for simple blandinger (Gibbs-Duheme ligningen).
  • redegøre for betydningen af at et stof er amfifilt for dets egenskab som overfladeaktivt stof samt kunne forklare virkningen af et overfladeaktivt stof.
  • redegøre for adsorption af stoffer på overflader eller i grænseflader (Langmuirs adsorptionslov) og kunne bestemme adsorptionskonstanten ud fra eksperimentelle målinger.
  • definere specifik ledningsevne, grænseledningsevner, ionmobilitet og transporttal. Kende Kohlrausch lov og kunne beregne ledningsevner af stærke elektrolytter ud fra tabeldata samt dissociationsgraden af svage elektrolytter ud fra ledningsevnemålinger.
  • opstille masse- og ladningsbalancer for en elektrolytisk proces for at få en korrekt Nernst-ligning
  • arbejde kvantitativt og sikkert i et kemisk laboratorium samt kunne vurdere kvaliteten af eksperimentelle data.
  • være i stand til, selvstændigt eller som medlem af en gruppe, at planlægge og gennemføre en eksperimentel undersøgelse af en grundlæggende fysisk kemisk problemstilling indtil udarbejdelsen af fuldstændige laboratorierapporter i videnskabeligt format
Emneoversigt
  • Ikke-ideal opførsel; blandinger
  • Introduktion til statistisk termodynamik, anerkendte ensembler, fordelingsfunktion og termodynamiske funktioner
  • Grænsefladeeffekter
  • Transportegenskaber
  • Diffusion, især ledningsevne og ionmobilitet,
  • Debye Hückel-teori
  • Fasekoexistens
  • Makromolekyler
  • Reaktionskinetik, elementarreaktioner, aktiveringsenergi
  • Grundlæggende elektrokemi, elektrodeprocesser
  • Databehandling og måleusikkerhed / fejlanalyse
  • Skrivning af fuldstændige laboratorierapporter
Litteratur
  • Engel & Reid: Physical Chemistry, 2nd International Edition, 2010, Pearson Education, Pearson Prentice Hall.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
(a) Godkendelse af rapporter med intern censur ved underviser, bestået/ikke bestået. Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at alle rapporterne er godkendt først. (10000912)
(b) Mundtlig eksamen, karakter efter 7-trinsskalaen, ekstern censur. (10000902)

Reeksamen efter 4. kvartal.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

16 timers forelæsninger + 16 timers eksaminatorier + 6 øvelsesgange a 4 timer. Laboratorieøvelserne vil foregå parvis og hvis muligt i grupper som alle udfører det samme forsøg. Rapporterne afleveres en uge efter øvelsernes afslutning; rapporter udarbejdes og evalueres enkeltvis. Rettede rapporter skal indleveres i god tid så de kan blive godkendt før eksamen.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2011 til 31. august 2013.