KE508: Fysisk Kemi B (5 ECTS)

STADS: 10007901

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: kloesgen@memphys.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 08-10 U24 6,9-11
Fælles I Fredag 12-14 U24 5-6,9-12
H1 TE Mandag 08-10 U24 12,15
H1 TE Tirsdag 08-10 U24 10
H1 TL Onsdag 09-13 Lab 9 12,15,17-19
H1 TL Onsdag 08-12 Lab 9 16
H2 TL Onsdag 14-18 Lab 9 12,15-19
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Grundlæggende kemi (FF503 eller KE501), KE523 Fysisk kemi A og KE528 Indledende uorganisk kemi forudsættes kendt.

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • have kendskab til indledende kemi og vilje til at udvide og anvende denne viden hen imød fysisk kemi,
  • kunne udføre grundlæggende beregninger, f.eks. anvendelse af styrkelove, konvertering af tierpotenser, brug og konvertering af fysiske enheder, læse og samle tabeller til præsentation af egenskaber, forberede læsbare data grafer,
  • kunne anvende grundlæggende algebra og omskrive algebraiske ligninger formelt korrekt og anvende dem til beskrivelse af fysisk-kemiske fænomener,
  • have en vis forståelse for statistiske og systematiske fejl og fejl propagering.


Formål
Kursets formål er at uddybe de studerendes viden om de grundlæggende begreber inden for fysisk kemi, anvende dem inden for mere avancerede rammer som før og udbygge dem hen imod ikke-ideal opførsel, både i den teoretiske og også i den eksperimentelle del af kurset. De studerende vil blive mere fortrolige med systemernes afhængighed af temperatur, tryk og sammensætning. Begreber og fænomener fra tidligere kurser (KE523 og KE528) vil blive taget op og belyst. De studerende vil også anvende generel laboratorieteknik, begyndende med planlægning af deres egen laboratorieøvelser, skriftlig dokumentation og foreløbig data fremvisning under forsøget, alt ved brug af deres notesbog, og endelig udarbejdelse af laboratorierapporter i videnskabelig format.

Den praktiske del omfatter simple fysisk-kemiske metoder som kalorimetri, damptrykmålinger, ledningsevnemålinger, kvantitativ stofbestemmelse, osv. De teoretiske og praktiske emner er udvalgt således at de tjener som repetition men også som uddybning af relevante detaljer fra kursets pensum. Derudover er de en indføring og øvelse i analyse og diskussion af eksperimentelle data i videnskabeligt format.

Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i kurserne på de første to og halv år af bacheloruddannelsen, og giver et grundlag for at anvende og udbygge den tidligere viden med hensyn til eksperimentel verifikation og rapportering. Fokus er på hands-on-arbejde i laboratoriet med planægning af forsøg, gennemføring samt foreløbig analyse af resultater med det samme. En fuld skriftlig rapport skal udføres i vidensabelig format. Kurset tilbyder forberedelse til arbejdet med bachelor projekter eller til professionel brug senere hen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • give viden om fysiko-kemiske egensskaber af kemiske systemer,
  • udvikle kompetence til at indsamle ny viden og kombinere det til et konkret eksperimentelt opgave,
  • give færdigheder til at nedbryde opgave i dets specifikke aspekter og etablere formelle planer og dokumentation gennem hele aktiviteten (oprette prøver, gennemføre målinger, lave tabeller, tegne data grafer, osv.),
  • øve samarbejds- og kommunikationsevner,
  • etablere ekspertise i videnskabelig dokumentation og i rapportskrivning i afhandlingsformat.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • anvende grundlægende matematik til brug i laboratoriet og til data analyse;
  • omsætte forsøgsbeskrivelser til prøvefremstilling og forsøgsprocedure med brug af klare tabeller og grafer;
  • identificere de væsentlige emner for at gennemføre forsøget og oplæse videnskabelig baggrund ( med brug af lærebøger,hand -outs, Internet kilder, osv);
  • dokumentere forsøgets fremskridt kontinuerligt ved at skrive individuel notesbog gennem arbejdet,
  • måle og evaluere data med brug af viden opsammlet gennem kursus,
  • evaluere litteraturen til diskussion af resultater,
  •  oprette en videnskabelig konklusion om forsøgets emner.
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • fordybet viden i fysisk kemi (ikke-ideelle opførsel, blandinger, reaktionskinetik, etc.),
  • indføring i notesbogskrivning som værktøj i hele læreprocessen, til vidensindsamling, planlægning, dokumentation, opsamling og vidensdeling,
  • introduktion til eksperimentelt arbejde i fysisk kemi,
  • introduktion til planlægning og gennemførelse af hands-on forsøg,
  • introduktion til brug og udarbejdelse af dokumentationsværktøjer (videnskabelige tabeller og grafer; tekstskrivning  i videnskabelig format) 
  • introduktion til dataindsamling og evaluering,
  • indføring i rapportskrivning i videnskabeligt format
 


Litteratur
  • Engel & Reid: Physical Chemistry, 2nd International Edition, 2010, Pearson Edu-cation, Pearson Prentice Hall.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Deltagelse i laboratorieøvelser inkl. opretning af arbejdsmaterialer (notes bog med tabeller osv.), samt aktivt bidrag i laboratoriearbejde i teams, afslutning af laboratorietarbejde med rapporter. Godkendelse af rapport over en specificeret laboratorieøvelse. Forudsætningsprøven er en forudsætning for at kunne deltage i eksamenselement a). Bestået/ikke-bestået, intern bedømmlese ved underviser. (10007912).
 
 


Eksamen- og censurform:
  1. Mundtlig eksamen, karakter efter 7-trinsskalaen, ekstern censur. (5 ECTS). (10007902).

Tilladte hjælpemidler: Den individuelle kursus notesbog, alle egne øvelsesrapporter.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 20 timer
Træningsfase: 30 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 6 timer
 - Laboratorieøvelser: 24 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • forberedelse af forelæsninger ved læsning i bogen
  • forberedelse af laboratorieøvelser: opsamling af forsøgenes emner, opretning af tabeller til at lave prøverne og til forventede data ,
  • læsning af baggrunden bag forsøgene, med udfyldelse af kursets notesbog,
  • skrivning af en fuldstændig rapport om et specificeret forsøg.
Teamwork :
  • opnå enighed om en plan til forsøgene og til prøvefremstilling,
  • opnå enighed om arbejdsdeling af laboratorieaktviteterne,
  • opnå enighed om planlægning af forløbig datapræsentation, og fremstilling af grafer mens forsøget forløber,
  • skrivning af individuel rapport for hvert forsøg til indberetning og senere brug i mundtlig eksamen.
Undervisningsform
Den teoretiske del af kurset introducerer til koncepterne i fysisk kemi, og den eksperimentelle del forbinder denne viden med egenskaberne af reele systemer ved hands-on øvelser. To særlige kompetencerdyrkes gennem hele kurset: hhv. en kontinuerlig dokumentation af kursets aktiviteter, herunder planlægning, udførelse og analyse af eksperimenter ved samling af en individuel notesbog, og skriving af en aktivitetsrapport i videnskabeligt format. På denne måde er kurset en direkte forberedelse til arbejdet med et bachelorprojekt, og til fremtidens arbejde i en faglig sammenhæng.

Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.