KE530: Kvantitativ analytisk kemi (10 ECTS)

STADS: 10009601

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: lp@kbm.sdu.dk
Email: xafr@kbm.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 12-14 U47 6-12,15-20
Fælles I Mandag 14-16 U47 8
Fælles I Mandag 16-18 U47 9
Fælles I Tirsdag 08-10 U170 6-8,10-11,15
Fælles I Tirsdag 10-12 U47 7-12,14,19
Fælles I Onsdag 12-16 KBM/Lab Ø31-511-1 8-9,11-12,14-16
Fælles I Onsdag 08-10 U60 8
Fælles I Onsdag 14-18 KBM/Lab Ø31-511-1 10
Fælles I Torsdag 12-14 U47 9
Fælles I Fredag 12-14 U170 5-11,14,16,18,20-21
Fælles I Fredag 12-14 U163 15
PTE Mandag 12-14 U47 6-12,15-20
PTE Mandag 14-16 U47 8
PTE Mandag 16-18 U47 9
PTE Tirsdag 08-10 U170 6-8,10-11,15
PTE Tirsdag 10-12 U47 7-12,14,19
PTE Torsdag 12-14 U47 9
PTE Fredag 12-14 U170 5-11,14,16,18,20-21
PTE Fredag 12-14 U163 15
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have gennemført kurserne FF503, FF502, KE528 og KE523
  • Følge kurset KE504, senest parallelt med dette kursus (KE530)
  • Have grundlæggende kendskab til almen kemi herunder pH-begrebet og mængdeberegning, fysisk kemi, indledende uorganisk kemi og organisk kemi.  
  • Kunne arbejde sikkert i et kemisk laboratoriumanvende. 


Formål
Den studerende skal opnå kendskab til instrumentelle analytiske metoder med henblik på at kunne løse flere faser af en analytisk problemstilling; heriblandt at foretage en kritisk vurdering af den valgte analyseteknik, metodeudvikling samt metodeoptimering. Den studerende skal selvstændigt kunne udføre statistisk analyse af forsøgsdata samt kunne validere en given metode. Desuden skal den studerende kunne foretage en kritisk vurdering af relevant faglig litteratur, og i samarbejde med andre kunne udfærdige en videnskabelig projektopgave.

Den tilhørende undervisning i analytisk kemi, statistik, litteratursøgning og GLP skal sikre at den studerende opnår viden om:

  • Kromatografiske begreber (retention, selektivitet, resolution, effektivitet, båndbredde) og principper 
  • Atomemissions- og atomabsorptionsprincipper, samt Lambert-Beers lov
  • Kvantificeringsprincipper 
  • Metodevalidering bl.a. korrekthed, bias, genfinding, relativ standardafvigelse, repeterbarhed/reproducerbarhed, linearitet, detektions- og kvantifikationsgrænser (LOD og LOQ)
  • Vigtige statistiske begreber og metoder, herunder statistiske sandsynlighedsfordelinger, estimater og konfidensintervaller, hypotesetestning, variansanalyse og lineær regression
  • GLP begrebet (herunder standardisering og certificering)

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i grundlæggende kurser i almen og organisk kemi samt fysisk kemi og matematik, og giver et fagligt grundlag for at anvende og kvalificere kvantitative analytisk kemiske teknikker i det videre studium . 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at den studerende er i stand til at:

  • Arbejde fornuftigt og sikkert i et analysekemisk laboratorium
  • Systematisk undersøge en analyseteknisk problemstilling
  • Udføre en litteratursøgning og kritisk vurdere de relevante videnskabelige artikler
  • Demonstrere fortrolighed med anvendelse af analyseudstyr som HPLC, GC, IC og AAS
  • Demonstrere fortrolighed med statistiske metoder og anvendelse af statistiske PC-værktøjer
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Foretage en kritisk vurdering af en given analyseteknik med fokus på optimering og validering
  • Udføre og anvende en litteratursøgning inden for projektets emne
  • Udvælge og anvende egnede statistiske metoder
  • Fortolke resultater ved anvendelse af statistiske analyser og tests
  • Gennemføre analyser ved anvendelse af HPLC, GC og AAS ud fra givne forskrifter
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Almene kromatografiske begreber samt metodeudvikling, -optimering og -validering.
  • Indflydelse af de mobile og stationære faser, samt kolonnevalg
  • Væskekromatografi (LC bl.a. HPLC og IC). Apparatur, anvendelse og princip
  • Gaskromatografi (GC). Apparatur, anvendelse og princip
  • Atomabsorptionsspektroskopi (AAS). Apparatur, anvendelse og princip
  • Kvantificeringsprincipper
  • Statistiske fordelingsfunktioner og sandsynlighed
  • Hypotesetest af en eller to variable (t-test og parret t-test)
  • Ensidet og flersidet variansanalyse
  • Lineær regressionsanalyse
  • Eksperimentelt forsøgsdesign
  • Metodevalidering og statistiske analyser
  • Usikkerhedsbudgetter
  • GLP (Good Laboratory Practice)
  • Definition af nationale og internationale standarder
  • Definition af akkreditering og certificering
  • Definition af GMP (Good Manufacturing Practice), GLP (Good Laboratory Practice) og andre Good Practices
 


Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Deltagelse i lab-øvelser, aflevering af projektrapport er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). Bedømmes bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (10009612).
Eksamen- og censurform:
  1. Mundtlig eksamen, som tager udgangspunkt i de to gennemførte tests samt projektrapporten, således at de to tests tæller hver 10% og rapporten og den mundtlige prøve tilsammen tæller 80% af den samlede karakter. (10 ECTS). Ekstern censur efter 7-trinsskalaen. (10009602).

I løbet af semestret afholdes der en skriftlig test i instrumentel analytisk kemi samt en skriftlig test i anvendt statistik, hvor resultatet af hver test udgør 10 % af den samlede karakter.

 


Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 34 timer
Træningsfase: 66 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 50 timer
 - Laboratorieøvelser: 16 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Introfasen består af forelæsninger hvor de studerende får kortfattet beskrivelse af udvalgt udstyr, der kan bruges i analytisk kemi. Princippet bag ved hver analyseteknik gennemgås samtidig med optimering, validering og kvalificering af analyserne. Desuden får de også beskrivelse af statistiske begreber og modeller. Både til analytisk kemi og  statistik  forventes de studerende at supplere deres viden ved at bruge lærebogen. I introfasen anvendes der aktivering i form af clickers-system, internetundersøgelser, peer-feedback og rollespil.
  • I træningsfasen anvendes praktiske eksempler fra forskningsresultater både i analytisk kemi og i statistik. Nogle af disse praktiske eksempler skal udføres som gruppearbejde. Det er også i grupper at de studerende selvstændigt udfører analyser på avanceret analyseudstyr.  I træningsfasen anvender de studerende litteratur søgning Sci-Finder for kritisk at vurdere analysemetoder og protokoller.
  • Lærebogen og andet udleveret undervisningsmateriale er uundværlig støtte i undervisningen, der indgår i studiefasen og det forventes at de studerende selv læser disse i forlængelse af introfasen. Studiefasen indeholder 2 tests, hvis formål er at give de studerende et overblik over deres viden og forståelse af emnerne. De studerende skal desuden aflevere rapporter af deres laboratorie øvelser. For både rapporterne og testene vil de studerende få feedback fra underviserne. 
Undervisningsform

Sprog
Dette kursus undervises på engelsk.

Bemærkninger
Samlæses delvist med K-PTE4-U1 udbudt af KBM.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.