KE532: Grøn teknologi (2.5 ECTS)
        
        
		STADS: 10010201		
		
		
		
		
		
Niveau
		Bachelorkursus		
		
		
		
Undervisningsperiode
		Kurset er placeret i forårssemesteret.				
		
		
		
Ansvarlige undervisere
		 Email: dbra@sdu.dk
Skemaoplysninger
 Email: dbra@sdu.dk
Skemaoplysninger
		
				
		 
		  | Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar | 
		 
  | Fælles | I | Tirsdag | 11-12 | *Odense Lokalitet aftales 10 | 5 | Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 | 
 
  | Fælles | I | Tirsdag | 08-18 | *Odense Lokalitet aftales 1 | 15 | Ekskursion | 
 
  | Fælles | I | Tirsdag | 12-13 | *Odense Lokalitet aftales 10 | 18 | Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 | 
 
  | Fælles | I | Onsdag | 16-17 | *Odense Lokalitet aftales 10 | 6 | Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 | 
 
  | Fælles | I | Fredag | 09-10 | *Odense Lokalitet aftales 10 | 6,18 | Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 | 
 
  | H1 | TE | Mandag | 12-13 | *Odense Lokalitet aftales 10 | 11,16 |  | 
 
  | H1 | TE | Tirsdag | 14-16 | *Odense Lokalitet aftales 11 | 11 | Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 | 
 
  | H1 | TE | Tirsdag | 10-12 | *Odense Lokalitet aftales 10 | 19 | Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 | 
 
  | H1 | TE | Onsdag | 16-18 | *Odense Lokalitet aftales 11 | 15 | Cortex Lab 3.1.15 | 
 
  | H1 | TE | Fredag | 08-10 | *Odense Lokalitet aftales 12 | 7 | Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 | 
		
		 
		Vis hele skemaet
	Vis personligt skema for dette kursus.
	
	
 
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Innovationsprojektet NAT5aa (2,5 ECTS) følges samtidigt.
	
KursusintroduktionKursets formål er:
- at belyse samfundsmæssige og teknologiske udfordringer, hvis løsninger kræver anvendelse af kemisk videnskab
- at belyse anvendelsesperspektiver af kemi og nanovidenskab med særlig fokus på dansk industri
- at belyse hvorledes teknologisk udvikling hænger sammen med innovative processer
Kompetencer
- Forståelse for begrebet innovation i en faglig kontekst
- Forståelse for fremtidige teknologiske udfordringer hvor kemi og nanovidenskab kan bringes i spil
- Forståelse for sammenhæng imellem innovation, kemi og teknologi
- Innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
Forventet læringsudbytteVed afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
- Redegøre for samfundsmæssige og teknologiske udfordringer baseret på konkrete cases
- Redegøre for betydningen af innovation i forbindelse med løsningen af teknologiske udfordringer
- Beskrive overordnede koncepter i innovationsprocesser og disses relevans for faglig innovation
- Anvise muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden
EmneoversigtGrøn teknologi, energiteknologi, bæredygtighed, katalyse, nanoteknologi, fødevareteknologi, fødevaresikkerhed, rent drikkevand, affaldshåndtering osv.
	
	
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.	
	
	
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter  
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Aktiv deltagelse i diskussioner og ekskursioner. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (10010212)
Eksamen- og censurform:
Skriftlig rapport. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (10010202)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 20 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 10 timer
 - Ekskursion: 10 timer
Aktiviteter i studiefasen
Kurset vil bestå af introtimer, holdtimer og gruppediskussioner, forskellige cases samt ekskursioner til og besøg fra relevante virksomheder - både små og store, veletablerede og start-up virksomheder.
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
	
Bemærkninger
	Kurset afvikles på 4. semester i tæt samspil med innovationsprojektet på 2,5 ECTS.	
	
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra  1. februar 2016 til 31. januar 2017.