KE532: Grøn teknologi (2.5 ECTS)

STADS: 10010201

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: dbra@sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 12-14 U31 9
Fælles I Tirsdag 14-15 U142 12
Fælles I Tirsdag 14-15 U20 16
Fælles I Tirsdag 08-19 *Odense Lokalitet aftales 11 20 Ekskursion
Fælles I Fredag 09-10 U146 8
H1 TE Mandag 14-17 U20 10
H1 TE Mandag 14-17 U153 12
H1 TE Mandag 09-12 U176 19
H1 TE Tirsdag 15-17 U142 12
H1 TE Tirsdag 15-17 U20 16
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at være kemistuderende, der følger eller har fulgt kurset ” NAT511 Naturvidenskabeligt innovationsprojekt”. I kurset vil indgå en udstrakt anvendelse af funktioner i SDU’s e-læringssystem. Deltagelse i kurset forudsætter derfor, at den studerende behersker disse funktioner.

Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at reflektere over sammenhænge mellem samfundsmæssige udfordringer, kemisk teknologi og innovation samt anskueliggøre hvorledes kemisk faglighed kan anvendes på bæredygtig vis, hvilket er vigtigt i forhold til i forsknings- og industrielle sammenhænge at anvende kemisk viden til at skabe nye ”grønne” teknologier.

Kurset fungerer i samspil med den viden, der erhverves i kurset ”NAT511 Naturvidenskabeligt innovationsprojekt”.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at sætte begrebet innovation i en faglig kontekst samt belyse sammenhænge imellem innovation, kemi og samfund
  • Give færdigheder i Innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
  • Give viden om fremtidige teknologiske og samfundsmæssige udfordringer hvor kemisk videnskab kan bringes i spil


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Redegøre for samfundsmæssige og teknologiske udfordringer baseret på konkrete cases
  • Redegøre for betydningen af innovation i forbindelse med løsningen af teknologiske udfordringer
  • Beskrive overordnede koncepter i innovationsprocesser og disses relevans for faglig innovation
  • Anvise muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Innovationsprocesser og typer/grader af innovation
  • Grøn teknologi, energiteknologi, bæredygtighed, katalyse, nanoteknologi, fødevareteknologi, fødevaresikkerhed, rent drikkevand, affaldshåndtering osv.
  • Patenter, nyhedsafsøgning og patentansøgning
  • Cirkulær økonomi, corporate social responsibility og scientific social responsibility 
 


Litteratur
  • Lægges på e-learn..


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Aktiv deltagelse i diskussioner og ekskursioner. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (10010212).
Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig rapport. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået.(2,5 ECTS). (10010202).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 20 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 10 timer
 - Ekskursion: 10 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Selvstudium af kursusmateriale f.eks. udleverede artikler og videoer
  • Forberedelse til eksaminatorietimerne herunder bl.a. analyse af udvalgte teknologier til løsning af globale udfordringer og nyhedsafsøgning 
  • Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
  • Anvendelse af kursets elementer i relation til arbejdet i ”NAT511 Naturvidenskabeligt innovationsprojekt”
Undervisningsform
Introfasen består af forelæsninger, hvorunder der skabes dialog gennem kortere diskussioner. Forelæsninger omhandler bl.a. innovationsbegreber og –processer, globale udfordringer, patenter og nyhedsafsøgning. I træningsfasen opdyrkes viden og kompetencer indenfor kursets centrale dele, f.eks. gennem gruppearbejde om udvalgte globale udfordringer, nyhedsafsøgning, diskussioner af udvalgte cases mv. Kursets emner diskuteres i relation til de studerendes projekter i ”NAT511 Naturvidenskabeligt innovationsprojekt” og de opnåede kompetencer vil kunne anvendes direkte i gennemførelsen af ”NAT511 Naturvidenskabeligt innovationsprojekt”. Der vil også være mulighed for at de studerende arbejder med deres projekt fra ”NAT511 Naturvidenskabeligt innovationsprojekt” i dette kursus, f.eks. i forhold til nyhedsafsøgning.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Bemærkninger
Kurset samlæses med Innovationsprojektet

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.