KE532: Grøn teknologi (2.5 ECTS)
STADS: 10010201
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: dbra@sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Tirsdag |
11-12 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
5 |
Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 |
Fælles |
I |
Tirsdag |
08-18 |
*Odense Lokalitet aftales 1 |
15 |
Ekskursion |
Fælles |
I |
Tirsdag |
12-13 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
18 |
Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 |
Fælles |
I |
Onsdag |
16-17 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
6 |
Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 |
Fælles |
I |
Fredag |
09-10 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
6,18 |
Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 |
H1 |
TE |
Mandag |
12-13 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
11,16 |
|
H1 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
*Odense Lokalitet aftales 11 |
11 |
Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 |
H1 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
*Odense Lokalitet aftales 10 |
19 |
Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 |
H1 |
TE |
Onsdag |
16-18 |
*Odense Lokalitet aftales 11 |
15 |
Cortex Lab 3.1.15 |
H1 |
TE |
Fredag |
08-10 |
*Odense Lokalitet aftales 12 |
7 |
Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15 |
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Innovationsprojektet NAT5aa (2,5 ECTS) følges samtidigt.
KursusintroduktionKursets formål er:
- at belyse samfundsmæssige og teknologiske udfordringer, hvis løsninger kræver anvendelse af kemisk videnskab
- at belyse anvendelsesperspektiver af kemi og nanovidenskab med særlig fokus på dansk industri
- at belyse hvorledes teknologisk udvikling hænger sammen med innovative processer
Kompetencer
- Forståelse for begrebet innovation i en faglig kontekst
- Forståelse for fremtidige teknologiske udfordringer hvor kemi og nanovidenskab kan bringes i spil
- Forståelse for sammenhæng imellem innovation, kemi og teknologi
- Innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
Forventet læringsudbytteVed afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:
- Redegøre for samfundsmæssige og teknologiske udfordringer baseret på konkrete cases
- Redegøre for betydningen af innovation i forbindelse med løsningen af teknologiske udfordringer
- Beskrive overordnede koncepter i innovationsprocesser og disses relevans for faglig innovation
- Anvise muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden
EmneoversigtGrøn teknologi, energiteknologi, bæredygtighed, katalyse, nanoteknologi, fødevareteknologi, fødevaresikkerhed, rent drikkevand, affaldshåndtering osv.
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Aktiv deltagelse i diskussioner og ekskursioner. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (10010212)
Eksamen- og censurform:
Skriftlig rapport. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (10010202)
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 20 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 10 timer
- Ekskursion: 10 timer
Aktiviteter i studiefasen
Kurset vil bestå af introtimer, holdtimer og gruppediskussioner, forskellige cases samt ekskursioner til og besøg fra relevante virksomheder - både små og store, veletablerede og start-up virksomheder.
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Bemærkninger
Kurset afvikles på 4. semester i tæt samspil med innovationsprojektet på 2,5 ECTS.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2016 til 31. januar 2017.