KE532: Grøn teknologi (2.5 ECTS)

STADS: 10010201

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: dbra@sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 11-12 *Odense Lokalitet aftales 10 5 Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15
Fælles I Tirsdag 08-18 *Odense Lokalitet aftales 1 15 Ekskursion
Fælles I Tirsdag 12-13 *Odense Lokalitet aftales 10 18 Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15
Fælles I Onsdag 16-17 *Odense Lokalitet aftales 10 6 Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15
Fælles I Fredag 09-10 *Odense Lokalitet aftales 10 6,18 Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15
H1 TE Mandag 12-13 *Odense Lokalitet aftales 10 11,16
H1 TE Tirsdag 14-16 *Odense Lokalitet aftales 11 11 Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15
H1 TE Tirsdag 10-12 *Odense Lokalitet aftales 10 19 Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15
H1 TE Onsdag 16-18 *Odense Lokalitet aftales 11 15 Cortex Lab 3.1.15
H1 TE Fredag 08-10 *Odense Lokalitet aftales 12 7 Cortex Lab, Videnbyen, lokale 3.1.15
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Innovationsprojektet NAT5aa (2,5 ECTS) følges samtidigt.

Kursusintroduktion
Kursets formål er:

  • at belyse samfundsmæssige og teknologiske udfordringer, hvis løsninger kræver anvendelse af kemisk videnskab
  • at belyse anvendelsesperspektiver af kemi og nanovidenskab med særlig fokus på dansk industri
  • at belyse hvorledes teknologisk udvikling hænger sammen med innovative processer


Kompetencer
  • Forståelse for begrebet innovation i en faglig kontekst
  • Forståelse for fremtidige teknologiske udfordringer hvor kemi og nanovidenskab kan bringes i spil
  • Forståelse for sammenhæng imellem innovation, kemi og teknologi
  • Innovativ og anvendelsesorienteret brug af studiets faglighed
Forventet læringsudbytte
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne:

  • Redegøre for samfundsmæssige og teknologiske udfordringer baseret på konkrete cases
  • Redegøre for betydningen af innovation i forbindelse med løsningen af teknologiske udfordringer
  • Beskrive overordnede koncepter i innovationsprocesser og disses relevans for faglig innovation
  • Anvise muligheder for anvendelsesorienteret brug af teoretisk viden
Emneoversigt
Grøn teknologi, energiteknologi, bæredygtighed, katalyse, nanoteknologi, fødevareteknologi, fødevaresikkerhed, rent drikkevand, affaldshåndtering osv.

Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Aktiv deltagelse i diskussioner og ekskursioner. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (10010212)

Eksamen- og censurform:
Skriftlig rapport. Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke-bestået. (10010202)

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 5 timer
Træningsfase: 20 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 10 timer
 - Ekskursion: 10 timer

Aktiviteter i studiefasen
Kurset vil bestå af introtimer, holdtimer og gruppediskussioner, forskellige cases samt ekskursioner til og besøg fra relevante virksomheder - både små og store, veletablerede og start-up virksomheder.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Bemærkninger
Kurset afvikles på 4. semester i tæt samspil med innovationsprojektet på 2,5 ECTS.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2016 til 31. januar 2017.