Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Fælles | I | Mandag | 14-16 | U45 | 07 | |
Fælles | I | Mandag | 14-16 | U45 | 15 | |
Fælles | I | Tirsdag | 08-10 | U45 samt inst. | 15 |
Kompetencer
Gennem projektet skal de studerende opnå følgende kompetencer:
1) Projektarbejdets faser: Planlægning, vidensindsamling, samarbejde og kommunikation. Projektgruppens arbejde skal organiseres, så alle gruppemedlemmer bidrager aktivt i alle faser, og evnen til at samarbejde styrkes. Forløbet skal nødvendiggøre samarbejde i gruppen, så medlemmernes bidrag diskuteres og koordineres, på en måde, der gør at resultaterne fremstilles sammenhængende og struktureret i projektrapporten. Projektarbejdet vil styrke både den personlige læring og kvaliteten af det færdige produkt.
2) Faglig fordybelse: De specifikke faglige kompetencer er beskrevet under de enkelte monofaglige eller tværfaglige projektoplæg, men generelt skal de faglige mål for projektet være så høje, at det kræver samarbejde mellem alle projektgruppens medlemmer at nå dertil. Det specifikke faglige indhold må ikke erstatte obligatoriske kurser, idet friheden til studievalg skal bevares efter projektet. Arbejdet skal imidlertid medføre både faglig indsigt i det specifikke projektemne og generelle faglige kompetencer som f.eks. evnen til at planlægge, gennemføre og afrapportere et eksperimentelt forløb, samt kritisk at vurdere de opnåede resultater.
Forventet læringsudbytte
Emneoversigt
1) Matematik/Statistik
2) Kemi
3) Fysik
4) Biologi
5) Biokemi og Molekylær biologi
6) Datalogi
7) Sundhedsvidenskab (Kun for studerende på lægemiddelvidenskab)
8) Tværfaglige projekter der involverer to-til-flere af ovenstående fag.
Man kan enten vælge et monofagligt projekt, hvor man fordyber sig i et fagligt emne indenfor fagene 1-6, eller vælge et tværfagligt projekt, hvor emnet dækker over flere fag.
De fleste monofaglige projekter vil naturligt medføre tværfaglighed (det vil f.eks. være nødvendigt at lære noget om kemi for at udføre et miljøbiologisk projekt); men man kan fokusere på tværfagligheden, ved at vælge et decideret tværfagligt projekt.
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Den endelig afsluttende evaluering kræver godkendelse/beståelse af fire elementer:
1) Fælles projektrapport
2) Procesanalyse
3) Posterpræsentation på ”stormøde”
4) Mundtlig projektgruppeeksamen med individuel bedømmelse efter 7-skala med intern censur.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
3. kvartal:
Projektvalg og vejledervalg efter orientering og skriftligt materiale. I forbindelse med projektvalg dannes grupperne, som består af 3-5 studerende.
4. kvartal:
1) Projektplanlægning i samarbejde med vejleder. Problemstillingen identificeres og der formuleres en projektplan.
2) Opnåelse af nødvendige redskabskompetencer ved at følge tilrettelagte forløb. I begyndelsen af 4.kvartal udbydes en række korte projektrelaterede forløb, hvoraf to: Projektarbejde (inkl. introduktion til litteratursøgning og Blackboard) og Formidling (foredrag, rapport og posterfremstilling) er obligatoriske for alle studerende, mens andre redskabsforløb følges efter behov (Powerpoint, Word, Excel, Maple og LaTeX)).
3) Vidensindsamling, forsøgsplanlægning og udførelse af eksperimenter.
4) Midtvejsseminar med fremlæggelse af problemstilling.
5) Vidensbearbejdning, databearbejdning.
6) Rapportskrivning, procesanalyse og posterfremstilling.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Der er ikke registreret nogle oplysninger om undervisningssproget.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 30. januar 2006 til 31. januar 2009.