NAT501: Naturvidenskabeligt Projekt (10 ECTS)

STADS: 0001901

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
1. års 3. kvartal. Projekt- og vejledervalg, gruppedannelse.
1. års 4. kvartal: Redskabsforløb. Gennemførelsen af eksperimenter og databehandling i projektet. Aflevering af rapport og procesanalyse til slut i 4. kvartal. Eksamen og poster-konference holdes sidst i juni.

Ansvarlige undervisere
Email: holmer@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 14-16 U55 07
Fælles I Mandag 14-18 U55 07
Fælles I Mandag 14-18 U55 07
Fælles I Mandag 14-18 U55 07
Fælles I Mandag 14-18 U55 07
Fælles I Mandag 14-18 U55 07
Fælles I Mandag 14-18 U55 07
Fælles I Mandag 14-18 U55 07
Fælles I Tirsdag 14-18 19
Fælles I Tirsdag 14-18 Institutter 19
Fælles I Tirsdag 14-18 19
Fælles I Tirsdag 14-18 19
Fælles I Tirsdag 14-18 19
Fælles I Tirsdag 14-18 19
Fælles I Tirsdag 14-18 19
Fælles I Tirsdag 14-18 19
Fælles I Onsdag 14-18 15
Fælles I Onsdag 14-18 15
Fælles I Onsdag 14-18 Institutter 15
Fælles I Onsdag 14-18 15
Fælles I Onsdag 14-18 15
Fælles I Onsdag 14-18 15
Fælles I Onsdag 14-18 15
Fælles I Onsdag 14-18 15
Fælles I Torsdag 14-18 19
Fælles I Torsdag 14-18 19
Fælles I Torsdag 14-18 19
Fælles I Torsdag 14-18 Institutter 19
Fælles I Torsdag 14-18 19
Fælles I Torsdag 14-18 19
Fælles I Torsdag 14-18 19
Fælles I Torsdag 14-18 19
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal. 3. kvartal.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Pensum fra 1.-3. kvartals kurser på enten Naturvidenskab, Biologi, Datalogi eller Lægemiddelvidenskab skal være kendt.

Kursusintroduktion
De studerende skal planlægge og udføre et valgfrit projekt blandt en række forslag fra institutterne over et naturvidenskabeligt emne for herigennem at opnå færdigheder i samarbejde, kommunikation, erfaringsdeling, videnskabelig metode og i behandling af en videnskabelig problemstilling. De specifikke faglige kompetencer vil afhænge af projektvalg og er beskrevet i projektoplæggene.

 

Kompetencer
Gennem projektet skal de studerende opnå følgende kompetencer:

1) Projektarbejdets faser: Planlægning, vidensindsamling, samarbejde og kommunikation. Projektgruppens arbejde skal organiseres, så alle gruppemedlemmer bidrager aktivt i alle faser, og evnen til at samarbejde styrkes. Forløbet skal nødvendiggøre samarbejde i gruppen, så medlemmernes bidrag diskuteres og koordineres, på en måde, der gør at resultaterne fremstilles sammenhængende og struktureret i projektrapporten. Projektarbejdet vil styrke både den personlige læring og kvaliteten af det færdige produkt.

2) Faglig fordybelse: De specifikke faglige kompetencer er beskrevet under de enkelte monofaglige eller tværfaglige projektoplæg, men generelt skal de faglige mål for projektet være så høje, at det kræver samarbejde mellem alle projektgruppens medlemmer at nå dertil. Det specifikke faglige indhold må ikke erstatte obligatoriske kurser, idet friheden til studievalg skal bevares efter projektet. Arbejdet skal imidlertid medføre både faglig indsigt i det specifikke projektemne og generelle faglige kompetencer som f.eks. evnen til at planlægge, gennemføre og afrapportere et eksperimentelt forløb, samt kritisk at vurdere de opnåede resultater.

Forventet læringsudbytte
Ved afslutning af kurset forventes den studerende at kunne:

  • planlægge og gennemføre et projekt baseret på en videnskabelig problemstilling med tilhørende forsøgsdesign (teoretisk gennemgang eller eksperimentel forsøgsrække)
  • håndtere de mest almindelige IT-redskaber
  • kommunikere, samarbejde og vidensdele via e-learn.sdu.dk
    <li<li
  • lave en rapport og en poster inden for det valgte projektemne
  • foretage en grundig litteratursøgning som benyttes til analyse og diskussion i forbindelse med såvel det skriftlige arbejde som den mundtlige præsentation og forsvar ved et eksamensseminar
  • formidle et projekt i et større forum ved posterfremvisning
  • give en mundtlig præsentation af projektet ved et eksamensseminar.
  • diskutere og begrunde centrale aspekter af projektet ved det mundtlige forsvar.
  • demonstrere overblik og evne til at integrere centrale aspekter af projektet ved det mundtlige forsvar.
Emneoversigt
1) Matematik/Statistik
2) Kemi
3) Fysik
4) Biologi
5) Biokemi og Molekylær biologi
6) Datalogi
7) Sundhedsvidenskab (Kun for studerende på lægemiddelvidenskab)
8) Tværfaglige projekter der involverer to-til-flere af ovenstående fag.

Den studerende kan enten vælge et monofagligt projekt, hvor den studerende fordyber sig i et fagligt emne indenfor fagene 1-6, eller vælge et tværfagligt projekt, hvor emnet dækker over flere fag. De fleste monofaglige projekter vil naturligt medføre tværfaglighed (det vil f.eks. være nødvendigt at lære noget om kemi for at udføre et miljøbiologisk projekt); men den studerende kan fokusere på tværfagligheden, ved at vælge et decideret tværfagligt projekt.

Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
Den endelig afsluttende evaluering kræver godkendelse/beståelse af fem elementer:
1) Deltagelse i møder med vejleder og deltagelse i midtvejsseminar
2) Fælles projektrapport
3) Procesanalyse
4) Posterpræsentation på ”stormøde”
5) Individuel mundtlig eksamen bestående af et foredrag og efterfølgende spørgsmål som tager udgangspunkt i projektrapporten. Bedømmelse efter 7-trinsskalaen med intern censur.
Evalueringen af punkt 1-4 samt projektrapporten gælder til og med reeksamen i 4. kvartal og kan således ikke overføres til det efterfølgende år.

Reeksamen efter aftale med vejleder i 4. kvartal indeværende år.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

3. kvartal:
Projektvalg og vejledervalg efter orientering og skriftligt materiale. I forbindelse med projektvalg dannes grupperne, som består af 3-5 studerende.
4. kvartal:
1) Projektplanlægning i samarbejde med vejleder. Problemstillingen identificeres og der formuleres en projektplan.
2) Opnåelse af nødvendige redskabskompetencer ved at følge tilrettelagte forløb. I begyndelsen af 4.kvartal udbydes en række korte projektrelaterede forløb, hvoraf to: Projektarbejde (inkl. introduktion til litteratursøgning og e-learn.sdu.dk) og Formidling (foredrag, rapport og posterfremstilling) er obligatoriske for alle studerende, mens andre redskabsforløb følges efter behov (Powerpoint, Word, Excel, Maple og LaTeX)).
3) Vidensindsamling, forsøgsplanlægning og udførelse af eksperimenter.
4) Midtvejsseminar med fremlæggelse af problemstilling.
5) Vidensbearbejdning, databearbejdning.
6) Rapportskrivning, procesanalyse og posterfremstilling.

 
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Der er ikke registreret nogle oplysninger om undervisningssproget.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2012 til 31. august 2012.