NAT805: Fagdidaktik, fag og fagsamspil i naturvidenskab (10 ECTS)
STADS: 13012401
Niveau
Kandidatkursus forhåndsgodkendt som PhD-kursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Tirsdag |
08-10 |
U69 |
07-13,15-20 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
U69 |
21 |
|
H1 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U17 |
13,20-21 |
|
H1 |
TE |
Torsdag |
10-12 |
U147 |
09-10,15-16 |
|
H1 |
TE |
Torsdag |
08-10 |
U69 |
11-12 |
|
H1 |
TE |
Torsdag |
12-14 |
U147 |
17-19 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen
KursusintroduktionKurset opfylder kravet om fagdidaktik til opnåelse af undervisningskompetence i gymnasieskolen i de naturvidenskabelige fag matematik, fysik, kemi og biologi. Kurset giver en indføring i centrale emner fra matematikkens og naturfagenes didaktik og relaterer dem til undervisningens praksis. Kurset introducerer endvidere de studerende til pædagogiske og fagdidaktiske perspektiver på modellering som et redskab til undervisnings- og læringsmæssigt samspil mellem de naturvidenskabelige fag. I kurset arbejder de studerende i grupper med tre selvvalgte undervisningsprojekter, der indgår i den enkelte studerendes kursusportefølje.
Forventet læringsudbytteVed kursets afslutning forventes den studerende at kunne
- gøre rede for det formelle grundlag for undervisningen i de naturvidenskabelige fag i det danske uddannelsessystem,
- analysere begrundelser for de naturvidenskabelige fags placering i uddannelsessystemet ud fra aktuelle fagdidaktiske positioner,
- forholde sig til centrale pædagogiske og fagdidaktiske teoridannelser og vurdere deres anvendelighed som redskaber til og tilrettelæggelse af undervisningens praksis,
- beskrive forskellige læringsressourcer og vurdere deres anvendelighed og indbyrdes samspil i relation til konkrete undervisnings- og læringssituationer,
- skitsere korte undervisningsforløb baseret på pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for valg af undervisningsformer og læringsressourcer,
- analysere og vurdere pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for henholdsvis monofaglig og flerfaglig undervisning,
- beskrive og vurdere modelleringsprocessens rolle i naturvidenskabelig undervisning og læring,
- tilrettelægge, evaluere og reflektere over undervisningsforløb med modellering som den centrale læringsaktivitet og med deltagelse af mindst to naturvidenskabelige fag.
Emneoversigt
- Fagdidaktik som et forskningsfelt
- Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet, begrunderlser og læreplaner
- Teorier om læring og undervisning, herunder analyse og tilrettelæggelse af undervisning
- Undervisning - planlægning og gennemførelse
- Fag og fagsamspil, typer og begrundelser
- Modelleringskompetencen som en tværfaglig kompetence
- Modellering som et didaktisk og pædagogisk redskab til fagsamspil inden for den naturvidenskabelige fagrække
- Fagsamspil og undervisningsdesign
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i den enkelte studerendes kursusportefølje. 7-trinsskala, ekstern censur (10 ECTS). (13012402)
Kursusporteføljen omfatter, udover den studerendes egne notater, tre af den ansvarlige underviser godkendte rapporter om de selvvalgte undervisningsprojekter.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 28 timer
Træningsfase: 28 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 22 timer
Aktiviteter i studiefasen
Studiefase: 22 timer
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2015 til 31. januar 2017.