SU502: Medicinsk fysiologi (10 ECTS)

STADS: 29003701

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: jstubbe@health.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 16-18 U48A 36-37 F1
Fælles I Mandag 16-18 U150 44 F11
Fælles I Tirsdag 14-16 U55 39,41,43-45 F6
Fælles I Tirsdag 08-10 U55 40
Fælles I Tirsdag 12-14 U1 50 F18
Fælles I Onsdag 15-17 U48A 36,48-49 F2
Fælles I Onsdag 14-16 U48A 47 F16
Fælles I Torsdag 15-17 U55 36-37,45 F3
Fælles I Torsdag 12-14 U150 43 F10
Fælles I Fredag 15-17 U48A 39 F7
Fælles I Fredag 12-14 U140 44 F13
H1 TL Mandag 08-11 WP 19.15 38,40 kreds-øv
H1 TE Mandag 10-12 U30 45,47,49-50 endo
H1 TE Mandag 10-12 U153 46 nyre
H1 TE Tirsdag 10-12 U30 37-38 kreds-1
H1 TE Tirsdag 10-12 U156 40 resp-2
H1 TE Onsdag 10-12 U142 39 resp-1
H1 TE Torsdag 14-16 U145 47 gastro
H1 TL Torsdag 08-12 WP 19.11 47 nyre-øv
H1 TL Torsdag 14-17 WP 19.15 48 syre-øv
H1 TE Fredag 12-14 U155 50 auto.nerve
H2 TE Onsdag 08-10 U30 37-40,45,47,49-50 kreds-1
H2 TE Onsdag 08-10 U143 46 nyre
H2 TL Torsdag 08-11 WP 19.15 38,40,48 kreds-øv
H2 TE Torsdag 10-12 U156 50 auto.nerve
H2 TL Fredag 08-12 WP 19.11 47 nyre-øv
H2 TE Fredag 14-16 U156 47 gastro
H3 TL Onsdag 08-12 WP 19.11 47 nyre-øv
H3 TE Onsdag 10-12 U142 50 lever
H3 TE Torsdag 12-14 U30 37-40,45,47,49-50 kreds-1
H3 TE Torsdag 12-14 U145 46 nyre
H3 TL Fredag 08-11 WP 19.15 38,40,48 kreds-øv
H3 TE Fredag 10-12 U23A 47 gastro
MEF Mandag 16-18 U48A 36-37 F1
MEF Mandag 16-18 U150 44 F11
MEF Tirsdag 14-16 U55 39,41,43-45 F6
MEF Tirsdag 08-10 U55 40
MEF Tirsdag 12-14 U1 50 F18
MEF Onsdag 15-17 U48A 36,48-49 F2
MEF Onsdag 14-16 U48A 47 F16
MEF Torsdag 15-17 U55 36-37,45 F3
MEF Torsdag 12-14 U150 43 F10
MEF Fredag 15-17 U48A 39 F7
MEF Fredag 12-14 U140 44 F13
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Samlæses med VB-MEF3-U1.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at have grundlæggende kendskab til anatomi, biokemi, proteinkemi og cellebiologi.

Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå og redegøre for organsystemers funktion og samspil under normale fysiologiske forhold, hvilket er vigtigt i forhold til at forstå patofysiologiske ændringer og lægemidlers virkninger på organsystemer og mennesket som organisme.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne BMB532 fundamental biokemi og SU501 Anatomi, og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne farmakologi og human patofysiologi, der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at give:

  • Viden om kroppens og de enkelte organers normale funktion for at kunne forstå patofysiologiske mekanismer og dermed sygdommes forebyggelse og behandling og derved muliggøre en forståelse af forudsætningerne for at hjælpe mennesker til fysisk og mentalt velbefindende.
  • Indgående indblik i indsamling af viden og kritisk vurdering af informationer i lyset af de anvendte metoders nøjagtighed, specificitet og fejlkilder.
  • Indsigt i fysiologisk forskning


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • forstå og anvende fysiologiske termer og begreber korrekt i det omfang, der er nødvendigt i det videre studium.
  • redegøre for (eller opstille hypoteser om) de enkelte organers og organsystemers funktion på grundlag af eksisterende viden herom.
  • redegøre for organismens kontrolsystemer, herunder redegøre for effekten af forstyrrelser i de enkelte organers eller organsystemers normale funktion.
  • beskrive de principielle metoder, der anvendes inden for fysiologien, herunder metoder, der finder anvendelse inden for klinikken, og kunne redegøre for metodernes specificitet, fejlkilder og nøjagtighed.
  • beregne og fortolke information, som er baseret på data indsamlet med fysiologiske målemetoder.
  • formulere kæder af argumenter vedrørende komplekse funktionelle sammenhænge med præcis hensyntagen til den fysiologiske begrebsverdens definitioner og begrænsninger.
  • redegøre for det autonome nervesystem, nyre- og urinvejssystemet, muskel/arbejds/cellefysiologi, det endokrine system, det kardiovaskulære system, respirationssystemet og det gastrointestinale system under normale fysiologiske forhold.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Autonome nervesystem
  • Nyrefysiologi (herunder syre-base fysiologi)
  • De endokrine organers fysiologi
  • Celle-/muskelfysiologi
  • Kredsløbsfysiologi
  • Respirationsfysiologi
  • Gastrointestinal fysiologi
Litteratur
  • Linda S. Costanzo: Physiology, 6. ed..


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
  1. Deltagelse i 4 laboratorieøvelser er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a). (29003722).
Eksamen- og censurform:
  1. Rapport over laboratorieøvelser, hjælpemidler tilladt, bestået/ikke bestået, intern bedømmelse ved underviser. (0 ECTS). (29003712).
  2. Skriftlig eksamen (4 timer), hjælpemidler tilladt, ekstern censur, karakter efter 7-trinsskalaen. (10 ECTS). (29003702).
    Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard.
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 36 timer
Træningsfase: 36 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 22 timer
 - Laboratorieøvelser: 16 timer

Aktiviteter i studiefasen
• Selvstudium af lærebogen
• Skriftlige laboratorierapporter
• Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
• Repetition op til eksamen
 
Undervisningsform
Introfasen består af forelæsninger, hvor dialog primært skabes vha. summeopgaver. Her gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebogen, som de studerende forventes at studere selvstændigt.

I træningsfasen opdyrkes kompetencer inden for fysiologien. I eksaminatorietimerne arbejdes med opgaver, som de studerende har forberedt hjemmefra. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende selvstændigt med praktiske aspekter af fysiologien.

I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebogen og eksempler og opgaver heri. Derudover indgår såvel gamle eksamensopgaver med vejledende svar som laboratorierapporter som centrale elementer i studiefasen. De studerende forventes at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.



Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 9. januar 2017 til 31. august 2018.