SU502: Medicinsk fysiologi (10 ECTS)

STADS: 29001501

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset begynder i efterårssemesteret og fortsætter i forårssemesteret.
2. og 3. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: acarter@health.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 15-17 U20 05
Fælles I Mandag 10-12 U20 06
Fælles I Mandag 08-10 U42 10
Fælles I Mandag 08-10 U20 11
Fælles I Tirsdag 08-10 U53 05
Fælles I Tirsdag 08-10 U20 06,08
Fælles I Onsdag 08-10 U20 07,09
Fælles I Torsdag 08-10 U20 09-10
Fælles I Fredag 08-10 U20 05
Fælles I Fredag 08-10 U43 07
S1 TE Mandag 08-10 U26A 08
S1 TE Tirsdag 10-12 U28 08
S1 TE Tirsdag 08-10 U27 11
S1 TL Torsdag 13-17 WP 19 06,08
S1 TE Fredag 08-10 U26A 09, 10
S2 TE Mandag 10-12 U26A 08
S2 TE Tirsdag 12-14 U28 08
S2 TE Tirsdag 10-12 U27 11
S2 TL Fredag 08-12 WP 19 06,08
S2 TE Fredag 10-12 U26A 09, 10
S3 TL Fredag 13-17 WP 19 06,08
S4 TL Tirsdag 08-12 WP 19 07
S4 TL Torsdag 08-12 WP 19 08
S5 TL Mandag 08-12 WP 19 09
S5 TL Tirsdag 13-17 WP 19 07
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Det forudsættes at Scienceårets førsteårsprøve er bestået. Enzymer og membraner (BMB502) forudsættes kendt. Anatomi (SU501) anbefales.

Kursusintroduktion
At bibringe de studerende
1. indsigt i kroppens og de enkelte organers normale funktion for at kunne forstå patofysiologiske mekanismer og dermed sygdommes forebyggelse og behandling og for at muliggøre en forståelse af forudsætningerne for at hjælpe mennesker til fysisk og mental velbefindende.
2. indsigt i indsamling af viden og kritisk vurdering af informationer i lyset af de anvendte metoders nøjagtighed, specificitet og fejlkilder.
3. en vis indsigt i fysiologisk forskning.

Kompetencer
De studerende skal efter afsluttet undervisning i Fysiologi kunne:

a) demonstrere kendskab til fysiologiske termer og begreber i det omfang, der er nødvendigt i det videre studium.
b) redegøre for (eller opstille hypoteser om) de enkelte organers og organsystemers funktion på grundlag af eksisterende viden herom.
c) redegøre for organismens kontrolsystemer, herunder redegøre for effekten af forstyrrelser i de enkelte organers eller organsystemers normale funktion.
d) beskrive de principielle metoder, der anvendes inden for fysiologien, herunder metoder, der finder anvendelse inden for klinikken, og kunne redegøre for metodernes specificitet, fejlkilder og nøjagtighed.
e) beregne og fortolke information, som er baseret på data indsamlet med fysiologiske målemetoder.

Forventet læringsudbytte
Efter kurset forventes den studerende at kunne:

• Formulere kæder af argumenter vedrørende komplekse funktionelle sammenhænge med præcis hensyntagen til den fysiologiske begrebsverdens definitioner og begrænsninger
• Redegøre for det endokrine system
• Redegøre for nyre og urinvejssystemet
• Redegøre for reproduktionssystemet
• Redegøre for det autonome nervesystem
• Redegøre for det kardiovaskulære system
• Redegøre for respirationssystemet
• Redegøre for det gastrointestinale system
• Redegøre for energiomsætning, temperatur og arbejdsfysiologi

Emneoversigt
2. kvartal:
Hjertets og kredsløbets funktion og regulering, herunder blodet, hjertets elektriske funktion, hjertets pumpeaktivitet, makro- og mikrocirkulationen og kredsløbets regulering. Respirationsfysiologi, herunder ventilation og åndedrættets mekanik, lungecirkulationen og ventilations/perfusion ratio, gastransport, åndedrætskontrollen. Gastrointestinalsystemets funktion og regulering, herunder gastrointestinal neurofysiologi, motilitet, sekretion, fordøjelse og absorption samt leverfysiologi. Temperaturregulering og arbejdsfysiologi, herunder reguleringen af kropstemperaturen og fysiologisk omstilling under arbejde og effekten af træning. Omfang: 50 timer.

3. kvartal:
De endokrine organers fysiologi: Det endokrine systems betydning og funktion, herunder generelle forhold vedr. hormonernes sekretion, virkningsmekanisme og homeostatiske funktion, hypothalamus og hypofysen, Glandula Thyroidea, binyrer og endokrine pancreas, samt endokrin regulering af calcium-, fosfat- og knoglemetabolisme. Stofskiftet. Nyrefysiologi: Nyrernes ekskretoriske og homeostatiske funktion. Væske/elektrolytfysiologi: sammensætning og regulering af organismens væskerum, herunder omsætningen af vand og salte. Syre-base fysiologi: Omsætning og regulering af syre(r) og base(r) i organismen. Reproduktionsfysiologi: De mandlige og kvindelige reproduktionssystemer funktion og regulering. Omfang: 50 timer.

Litteratur
  • Rhoades & Bell: Medical Physiology, Priniciples for Clinical Medicine, Third Edition, ISBN-13: 978-0-7817-6852-0.


Pensum
Se pensumbeskrivelse.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
Skriftlig eksamen af 4 timers varighed med ekstern censur og karakter efter 7-skalaen. Studerende skal have bestået de obligatoriske laboratorieøvelser for henholdsvis 2. og 3. kvartal før kurset er bestået.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Forelæsninger (76 timer), øvelser (24 timer).
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2009 til 31. august 2010.