SU504: Grundlæggende biologisk antropologi (15 ECTS)
STADS: 29000401
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i efterårssemesteret.
1. og 2. kvartal.
Ansvarlige undervisere
Email: jboldsen@health.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Mandag |
13-16 |
Antro.Lab. |
38-41,43-49 |
|
Fælles |
I |
Mandag |
09-12 |
Antro.Lab. |
40 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
14-17 |
Antro.Lab. |
44-49 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
09-12 |
Antro.Lab. |
38-41,43-45 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
14-17 |
Antro.Lab. |
46-49 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
13-16 |
Antro.Lab. |
37-39,43 |
|
Fælles |
I |
Torsdag |
15-18 |
Antro.Lab. |
41 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Bestået 2 normerede studieår på en relevant akademisk uddannelse, f.eks. arkæologi, etnografi/socialantropologi, historie, biologi, kemi, medicin, biomekanik.
KursusintroduktionFormålet med kurset er at give den studerende et bredt teoretisk og praktisk kendskab til menneskeskelettet, og dermed får et grundlag for at arbejde med biologisk antropologiske problemstillinger – både i forbindelse med rutineopgaver og med selvstændige uddannelsesprojekter.
KompetencerDe studerende vil få et bredt kendskab til menneskeskelettet og skal selvstændigt kunne anvende disse kundskaber til at undersøge og bestemme jordfundne menneskeskeletter, de skal således lære:
At kende alle kroppens knogler.
At kende skelettets ontogenese, så de kan bestemme alderen ved døden for børn og unge.
At kende de almindeligste former for traumer og andre sygelige forandringer.
At aldersbestemme voksne skeletter ved hjælp af transitionsanalyse.
At skelne mellem menneskeknogler og knogler af andre pattedyr.
At opsummere deres iagttagelser og kommunikere dem til relevante myndigheder
Forventet læringsudbytteEfter endt kursus forventes den studerende at kunne:
• Identificere alle kroppens knogler.
• kende alle skelettets udviklingsstadier fra forbening over vækst og modning til degeneration
• Integrere denne viden så de kan bestemme alderen ved døden for mennesker i alle aldre.
• Integrere kendskabet til det normale skele, så de kan identificere de almindeligste former for traumer og andre sygelige forandringer.
• Aldersbestemme voksne skeletter ved hjælp af transitionsanalyse.
• Skelne mellem menneskeknogler og knogler af andre pattedyr.
EmneoversigtDet menneskelige skelet
Knogledannelse og udvikling
Tændernes dannelse, udvikling og sygdomme
Bestemmelse af alderen ved døden
Transitions analyse
Knogleidentifikation
’Minimum number of individuals’
Praktisk skeletanalyse
Knoglemåling
Evolutionsteori
Den danske befolknings historie
Osteologisk erkendelsesteori
LitteraturDer er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
Mundtlig eksamen. Intern censur ved underviser. Bestået/ikke-bestået.
Det præcise ekasminationstidspunkt aftales med de studerende enkeltvis, da eksaminationen typisk varer en time
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
22 forelæsninger.
77 laboratorieøvelser.
Den teoretiske og praktiske side af kurset integreres nøje. Kurset er et af de mest 'skeletintensive' i verden.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2006 til 31. august 2013.