SU515: Videnskabsteori for farmaci (2.5 ECTS)

STADS: 29003101

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: mseverinsen@health.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 14-16 U140 10
Fælles I Onsdag 12-14 U145 06
Fælles I Onsdag 12-14 U156 07-08,11
Fælles I Onsdag 12-14 U71 12
S1 TE Torsdag 08-10 U145 06-08
S2 TE Torsdag 10-12 U145 06-07
S2 TE Torsdag 10-12 U155 08
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Skemaændringer:
: Større lokaler onsdage resten af perioden.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Ingen

Kursusintroduktion
At den studerende kan forholde sig reflekterende og diskuterende til forskningsmetoder, viden, praksis og værdier relateret til faget farmaci.

Forventet læringsudbytte
Ved afslutningen af kurset forventes den studerende at kunne: 

  •  Redegøre for centrale forskningsmetoder inden for lægemiddelvidenskab og sundhedsvidenskab generelt.
  • Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber, herunder hypotese, teori, model, årsag, sandhed, pålidelighed, skepticisme, relativisme, empirisme, rationalisme, videnskabeligt paradigme, positivisme, induktion, den hypotetisk-deduktive metode, effektmål (i forbindelse med medicinske forsøg), observation, herunder intra- og interobservatørvarians samt teoretisk ladede observationer.
  • Analysere og diskutere pålideligheden og anvendeligheden af centrale sundhedsfaglige vidensformer og forskningsmetoder, herunder kemiske forskningsmetoder, kliniske forsøg, evidensbaseret medicin samt faglige skøn. 
  • Redegøre for centrale etiske teorier og metoder, særligt moralske intuitioner, deontologisk etik, konsekvensetik, utilitarisme, common-morality principbaseret etik, etisk kontraktteori, dydsetik, agent- og recipient-relativisme.
  • Diskutere de etiske aspekter forbundet med udvalgte forskningsmæssige, kliniske og sundhedspolitiske problemstillinger.
  • Analysere og diskutere forskellige teorier om livskvalitet.
  • Analysere og diskutere sundhedsfaglige begreber og klassifikationssystemer, blandt andet vha. begreberne ætiologi, sygdomsmekanisme samt pragmatiske overvejelser.
  • Anvende argumentationsteori i analysen af argumenterende tekst, herunder kunne redegøre for deduktive argumenter (herunder det logisk gyldige argument), analogi-argumenter og andre typer af argumenter anvendt inden for sundhedsvidenskab, sundhedsfaglig praksis og i sundhedsrelaterede debatter.
Emneoversigt
  • Universitetets og fagets rolle i samfundet
  • Etisk teori og refleksion
  • Centrale videnskabelige forskningsmetoder
  • Evidensbaseret medicin
  • Paradigmebegrebet
  • Erkendelsesteori, herunder om pålideligheden af slutninger ud fra grundvidenskabelig viden
  • Argumentationsteori
  • Sygdomsmodeller
  • Begreberne lægemiddel, hypotese, model, årsag, sundhed, sygdom, livskvalitet og placeboeffekt mfl.
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
Obligatoriske opgaver, der bedømmes med B/IB og intern censur ved underviser (29003102)

Reeksamen umiddelbart efter kursets afslutning.

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 8 timer
Træningsfase: 10 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 10 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 10 timer

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Bemærkninger
Underviserne kommer fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2013 til 31. januar 2016.