SU515: Videnskabsteori for farmaci (2.5 ECTS)

STADS: 29003101

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: ehvidt@health.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Torsdag 08-10 U20 5-6,8-10
Fælles I Torsdag 08-10 U150 11
H1 TE Fredag 08-10 U20 5-6,8
H2 TE Fredag 10-12 U20 5-6,8
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have gennemført de naturvidenskabelige grundfag som ligger tidligt på uddannelsen (kurserne på 1.-3. semester indenfor kemi, biologi og farmaci).
 


Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forholde sig reflekterende og diskuterende til forskningsmetoder, viden, praksis og værdier relateret til faget farmaci.
 
Kurset bygger oven på de naturvidenskabelige grundfag som ligger tidligt på uddannelsen (kurserne på 1.-3. semester indenfor kemi, biologi og farmaci), og giver et fagligt grundlag for at forholde sig til viden og forskning inden for farmaci, herunder i BA-projekt og speciale.
 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at forholde sig reflekteret og kritisk til farmaceutisk vidensdannelse og eksperimentelle metoder.
  • Give færdigheder i at analysere og diskutere fagområdets teorier og metoder.
  • Give viden om farmaceutiske forskningmetoder og etiske problemstillinger relateret til samfundsfarmaci og lægemiddelforskning.
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Redegøre for centrale forskningsmetoder inden for lægemiddelvidenskab og sundhedsvidenskab generelt.
  • Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber, herunder hypotese, teori, model, årsag, sandhed, pålidelighed, skepticisme, relativisme, empirisme, rationalisme, videnskabeligt paradigme, positivisme, induktion, den hypotetisk-deduktive metode, effektmål (i forbindelse med medicinske forsøg), observation, herunder intra- og interobservatørvarians samt teoretisk ladede observationer.
  • Analysere og diskutere pålideligheden og anvendeligheden af centrale sundhedsfaglige vidensformer og forskningsmetoder, herunder kemiske forskningsmetoder, kliniske forsøg, evidensbaseret medicin samt faglige skøn. 
  • Redegøre for centrale etiske teorier og metoder, særligt moralske intuitioner, deontologisk etik, konsekvensetik, utilitarisme, common-morality principbaseret etik.
  • Diskutere de etiske aspekter forbundet med udvalgte forskningsmæssige, kliniske og sundhedspolitiske problemstillinger.
  • Analysere og diskutere forskellige teorier om livskvalitet.
  • Analysere og diskutere sundhedsfaglige begreber og klassifikationssystemer, blandt andet vha. begreberne ætiologi, sygdomsmekanisme samt pragmatiske overvejelser.
  • Anvende argumentationsteori i analysen af argumenterende tekst, herunder kunne redegøre for deduktive argumenter (herunder det logisk gyldige argument), analogi-argumenter og andre typer af argumenter anvendt inden for sundhedsvidenskab, sundhedsfaglig praksis og i sundhedsrelaterede debatter.
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Universitetets og fagets rolle i samfundet
  • Etisk teori og refleksion
  • Centrale videnskabelige forskningsmetoder
  • Evidensbaseret medicin
  • Paradigmebegrebet
  • Erkendelsesteori, herunder om pålideligheden af slutninger ud fra grundvidenskabelig viden
  • Argumentationsteori
  • Sygdomsmodeller
  • Begreberne lægemiddel, hypotese, model, årsag, sundhed, sygdom, livskvalitet og placeboeffekt mfl.
 


Litteratur
  • Morten Severinsen: Etik & videnskabsteori i sundhedsfagene, 2. udgave, 2007, Syddansk Universitetsforlag. Fås kun som E-bog. Link: http://www.universitypress.dk/shop/etik-videnskabsteori-1483p.html.
  • Derudover en række artikler, som kan hentes via e-learn/Course Materials.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlige hjemmeopgaver. (2,5 ECTS). Intern bedømmelse bestået/ikke-bestået. (29003102).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 12 timer
 - Eksaminatorie: 6 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Hjemmearbejde med obligatoriske opgaver
  • Spørgsmål til underviser og indlæg på e-learn/Discussion Board.
 
Undervisningsform
Der lægges vægt på aktiv deltagelse I undervisningen med spørgsmål og kommentarer. Underviseren er også tilstede dagligt på Discussion Board i væsentligt omfang. 
 


Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2018.