Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Fælles | I | Mandag | 10-12 | U17 | 15-17 | |
Fælles | I | Mandag | 10-12 | U130 | 18-19 | |
Fælles | I | Mandag | 10-12 | U141 | 20 | |
Fælles | I | Tirsdag | 08-10 | U17 | 05 | |
Fælles | I | Tirsdag | 08-10 | U130 | 06-11 | |
Fælles | I | Torsdag | 10-12 | U147 | 05-11 | |
Fælles | I | Torsdag | 08-10 | U17 | 15 | |
Fælles | I | Torsdag | 12-14 | U130 | 16 | |
Fælles | I | Torsdag | 10-12 | U147 | 17-18,21 | |
Fælles | I | Torsdag | 08-10 | U146 | 20 | |
Fælles | I | Fredag | 10-12 | U155 workshop SDU scribble | 21 | |
S1 | TE | Onsdag | 08-10 | U17 | 07,09-11,16 | |
S1 | TE | Onsdag | 08-10 | U144 | 17 | |
S1 | TE | Onsdag | 08-10 | U146 | 19 | |
S1 | TL | Torsdag | 14-18 | U21 | 17 | |
S1 | TL | Torsdag | 14-18 | U21 | 18 | |
S1 | TE | Torsdag | 14-16 | U144 | 20 | |
S1 | TL | Fredag | 12-16 | U21 | 08-10 | |
S2 | TL | Onsdag | 14-18 | U21 | 08-10,17-18 | |
S3 | TL | Tirsdag | 14-18 | U21 | 08-10,17-18 |
1. Cellemembraner, ionkanaler og andre transportproteiners rolle i transport over cellemembranen.
2. Nervesystemets struktur og funktion, herunder aktionspotentialer og synapser. Funktion af somatisk og autonomt nervesystem.
3. Sanseorganer. Transduktion og kodning af stimuli i forskellige typer af generelle og specielle sanseorganer.
4. Muskler, med vægt på skeletmuskulatur. Muskulaturens opbygning mikroskopisk og makroskopisk. Kontraktion af muskelfibre og biomekanik.
5. Kirtler og hormoner: det endokrine systems opbygning og fysiologiske rolle ved hormonal regulering af cellulære funktioner, metabolisme og vækst samt reproduktionssystemets opbygning og funktion hos kvinden og manden.
6. Adfærd: samspillet mellem nerve- og sanseorganer og effektororganer (muskler og hormoner) så dyret ved sin adfærd tilpasses betingelserne.
7. Det kardiovaskulære systems opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper. Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte- karsystemets regulering, samt blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen
8. Respirationssystemets opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
9. Osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og strategier hos forskellige hvirveldyrgrupper, herunder fokus på nyrernes funktion.
10. Regulering af legemstemperaturen - herunder princippet i den centrale thermostats funktion samt mekanismer for temperatur regulering hos forskellige dyregrupper.
Nyrernes funktion, hjertets, blodets og det respiratoriske systems funktion, generel elektrofysiologi, samt musklers, nervers og sanseorganers funktion vil blive illustreret i praksis ved laboratorieøvelser.
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
(a) Godkendelse af øvelsesrapporter som bedømmes samlet Bestået/Ikke Bestået. Intern censur ved underviser (04008412).
(b) 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler efter 4. kvartal. Karakter efter 7-trinsskalaen med ekstern censur (04008402).
Reeksamen efter 2. kvartal
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningen vil bestå af forelæsninger (44 timer), som suppleres med eksaminatorier/kollokvier (ca. 27 timer) og laboratorieøvelser (20 timer). Kommunikation mellem lærerne og de studerende med hensyn til forelæsningsnoter, opgaver m.m. vil foregå via SDU’s e-learn system.
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2010 til 31. august 2013.