BB511: Zoofysiologi (10 ECTS)

STADS: 04008401

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
3. og 4. kvartal.

Ansvarlige undervisere
Email: ams@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-12 U17 15-17
Fælles I Mandag 10-12 U130 18-19
Fælles I Mandag 10-12 U141 20
Fælles I Tirsdag 08-10 U17 05
Fælles I Tirsdag 08-10 U130 06-11
Fælles I Torsdag 10-12 U147 05-11
Fælles I Torsdag 08-10 U17 15
Fælles I Torsdag 12-14 U130 16
Fælles I Torsdag 10-12 U147 17-18,21
Fælles I Torsdag 08-10 U146 20
Fælles I Fredag 10-12 U155 workshop SDU scribble 21
S1 TE Onsdag 08-10 U17 07,09-11,16
S1 TE Onsdag 08-10 U144 17
S1 TE Onsdag 08-10 U146 19
S1 TL Torsdag 14-18 U21 17
S1 TL Torsdag 14-18 U21 18
S1 TE Torsdag 14-16 U144 20
S1 TL Fredag 12-16 U21 08-10
S2 TL Onsdag 14-18 U21 08-10,17-18
S3 TL Tirsdag 14-18 U21 08-10,17-18
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
BB501, Biologi – fra molekyle til økosystem skal være bestået.

Kursusintroduktion
Formålet med kurset er at give en generel introduktion til basale fysiologiske begreber og mekanismer hos dyr, hovedsageligt hvirveldyr. I kurset gennemgås fysiologiske mekanismer fra celleniveau til hele organismer, med vægt på hvordan fysiologiske tilpasninger er nødvendige for at dyr kan fungere under forskellige betingelser.

Kompetencer
De studerende vil få en bred indsigt i faget zoofysiologi og skal selvstændigt kunne anvende denne i relevante sammenhænge, herunder kunne
- demonstrere en semikvantitativ forståelse af basale fysiologiske mekanismer
- gøre rede for de vigtigste eksperimenter, der har opklaret centrale fysiologiske mekanismer
- forstå problemstillinger og fagudtryk fra fysiologiens centrale discipliner
- gøre rede for komparative aspekter af organers og organsystemers opbygning og funktion
- gøre rede for homeostase, dvs. hvordan væv og organer indvirker på hinanden og ved feed-back-mekanismer regulerer hele dyrets tilpasning til ændrede betingelser
- planlægge, gennemføre og beskrive fysiologiske forsøg

Forventet læringsudbytte
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:

Beskrive og forklare basale zoofysiologiske mekanismer hos hvirveldyr.
•Beskrive strukturen og forklare funktionen ved transport af stoffer over cellemembraner.
•Identificere de vigtigste ioner og membranelementer og forklare hvordan elektrisk spændingsforskel opstår over nerve- og muskelmembraner.
•Identificere de vigtigste ioner og membranelementer og forklare hvordan aktionspotentialer opstår og udbredes over nerve- og muskelmembraner.
•Beskrive strukturen og forklare funktionen i synaptiske forbindelser.
•Beskrive de vigtigste sansemodaliteter og forklare hvordan sanseinput kodes i nervesystemet
•Beskrive strukturen af muskler og forklare musklers funktion.
•Beskrive de vigtigste kirtler og hormoner og forklare hvordan de medvirker til organismens homeostase.
•Forklare hvordan kommunikation og samspil mellem det endokrine system og nervesystemet opretholder oganismens homeostase.
•Beskrive det cardiovaskulære systems funktionelle opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper samt sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte-karsystemets regulering
•Beskrive blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen.
•Beskrive respirationssystemets funktionelle opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
•Beskrive de osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og mekanismer hos forskellige akvatiske og terrestriske dyregrupper, herunder fokus på nyrernes funktion og regulering hos pattedyr.
•Forklare regulering af legemstemperaturen - herunder princippet i den centrale thermostats funktion samt de generelle strategier og mekanismer, der anvendes i temperaturregulering hos forskellige dyregrupper.
•Diskutere og forklare hvordan fysiologiske mekanismer er integrerede så de i samspil gør dyr i stand til at leve i deres omgivelser
•Udføre og beskrive kvalitative og kvantitative zoofysiologiske eksperimenter

Emneoversigt
Følgende emner vil blive gennemgået og diskuteret:

1. Cellemembraner, ionkanaler og andre transportproteiners rolle i transport over cellemembranen.
2. Nervesystemets struktur og funktion, herunder aktionspotentialer og synapser. Funktion af somatisk og autonomt nervesystem.
3. Sanseorganer. Transduktion og kodning af stimuli i forskellige typer af generelle og specielle sanseorganer.
4. Muskler, med vægt på skeletmuskulatur. Muskulaturens opbygning mikroskopisk og makroskopisk. Kontraktion af muskelfibre og biomekanik.
5. Kirtler og hormoner: det endokrine systems opbygning og fysiologiske rolle ved hormonal regulering af cellulære funktioner, metabolisme og vækst samt reproduktionssystemets opbygning og funktion hos kvinden og manden.
6. Adfærd: samspillet mellem nerve- og sanseorganer og effektororganer (muskler og hormoner) så dyret ved sin adfærd tilpasses betingelserne.
7. Det kardiovaskulære systems opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper. Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte- karsystemets regulering, samt blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen
8. Respirationssystemets opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
9. Osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og strategier hos forskellige hvirveldyrgrupper, herunder fokus på nyrernes funktion.
10. Regulering af legemstemperaturen - herunder princippet i den centrale thermostats funktion samt mekanismer for temperatur regulering hos forskellige dyregrupper.

Nyrernes funktion, hjertets, blodets og det respiratoriske systems funktion, generel elektrofysiologi, samt musklers, nervers og sanseorganers funktion vil blive illustreret i praksis ved laboratorieøvelser.

Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
(a) Godkendelse af øvelsesrapporter som bedømmes samlet Bestået/Ikke Bestået. Intern censur ved underviser (04008412).
(b) 4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler efter 4. kvartal. Karakter efter 7-trinsskalaen med ekstern censur (04008402).

Reeksamen efter 2. kvartal

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Undervisningen vil bestå af forelæsninger (44 timer), som suppleres med eksaminatorier/kollokvier (ca. 27 timer) og laboratorieøvelser (20 timer). Kommunikation mellem lærerne og de studerende med hensyn til forelæsningsnoter, opgaver m.m. vil foregå via SDU’s e-learn system.
Aktiviteter i studiefasen

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2010 til 31. august 2013.