BB511: Zoofysiologi (10 ECTS)

STADS: 04012201

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: steffen@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere
fbj@biology.sdu.dk
coen@biology.sdu.dk
brinklov@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 10-12 U140 5,7,9-11,14,17-19,22
Fælles I Mandag 10-12 U24 6,15
Fælles I Mandag 10-12 U82 16
Fælles I Mandag 08-10 U20 21
Fælles I Tirsdag 10-12 U140 5-6,9,11,13-15,17,19,21
Fælles I Tirsdag 10-12 U48A 7
Fælles I Tirsdag 08-10 U43 10
Fælles I Onsdag 10-13 U24 23
Fælles I Torsdag 08-10 U26 13
Fælles I Torsdag 10-12 U13 21
H1 TL Mandag 12-16 Green Lab 16
H1 TL Tirsdag 12-16 Green Lab 6-7,9,17
H1 TE Tirsdag 10-12 U23A 22
H1 TE Onsdag 10-12 U14 10-11
H1 TE Onsdag 10-12 U23A 13
H1 TE Onsdag 10-12 U146 14-15
H1 TE Onsdag 10-12 U11 17-18
H1 TE Torsdag 10-12 U20 6-7
H1 TE Torsdag 08-10 U11 19,21
H2 TL Tirsdag 12-16 Green Lab 16
H2 TE Tirsdag 14-16 U31A 18
H2 TE Tirsdag 12-14 U146 22
H2 TL Onsdag 12-16 Green Lab 6-7,9,17
H2 TE Onsdag 12-14 U11 19
H2 TE Fredag 10-12 U24 6-7
H2 TE Fredag 10-12 U140 10
H2 TE Fredag 10-12 U56 11,14
H2 TE Fredag 10-12 U69A 13
H2 TE Fredag 10-12 U31 15,17,21
H3 TL Onsdag 12-16 Green Lab 16
H3 TL Torsdag 12-16 Green Lab 6-7,9,17
H4 TL Torsdag 14-18 Green Lab 16
H4 TL Fredag 12-16 Green Lab 6-7,9,17
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Stoffet fra første år på biologistudiet forudsættes kendt

Kursusintroduktion
Formålet med kurset er at give en generel introduktion til basale fysiologiske begreber og mekanismer hos dyr, hovedsageligt hvirveldyr. I kurset gennemgås fysiologiske mekanismer fra celleniveau til hele organismer, med vægt på hvordan fysiologiske tilpasninger er nødvendige for at dyr kan fungere under forskellige betingelser.

Kompetencer
De studerende vil få en bred indsigt i faget zoofysiologi og skal selvstændigt kunne anvende denne i relevante sammenhænge, herunder kunne

  • demonstrere en semikvantitativ forståelse af basale fysiologiske mekanismer
  • gøre rede for de vigtigste eksperimenter, der har opklaret centrale fysiologiske mekanismer
  • forstå problemstillinger og fagudtryk fra fysiologiens centrale discipliner
  • gøre rede for komparative aspekter af organers og organsystemers opbygning og funktion
  • gøre rede for homeostase, dvs. hvordan væv og organer indvirker på hinanden og ved feed-back-mekanismer regulerer hele dyrets tilpasning til ændrede betingelser
  • planlægge, gennemføre og beskrive fysiologiske forsøg
Forventet læringsudbytte
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:

  • Beskrive og forklare basale zoofysiologiske mekanismer hos hvirveldyr.
  • Beskrive strukturen og forklare funktionen ved transport af stoffer over cellemembraner.
  • Identificere de vigtigste ioner og membranelementer og forklare hvordan elektrisk spændingsforskel opstår over nerve- og muskelmembraner.
  • Identificere de vigtigste ioner og membranelementer og forklare hvordan aktionspotentialer opstår og udbredes over nerve- og muskelmembraner.
  • Beskrive strukturen og forklare funktionen i synaptiske forbindelser.
  • Beskrive de vigtigste sansemodaliteter og forklare hvordan sanseinput kodes i nervesystemet
  • Beskrive strukturen af muskler og forklare musklers funktion.
  • Beskrive de vigtigste kirtler og hormoner og forklare hvordan de medvirker til organismens homeostase.
  • Forklare hvordan kommunikation og samspil mellem det endokrine system og nervesystemet opretholder oganismens homeostase.
  • Beskrive det cardiovaskulære systems funktionelle opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper samt sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte-karsystemets regulering
  • Beskrive blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen.
  • Beskrive respirationssystemets funktionelle opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
  • Beskrive de osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og mekanismer hos forskellige akvatiske og terrestriske dyregrupper, herunder fokus på nyrernes funktion og regulering hos pattedyr.
  • Forklare regulering af legemstemperaturen - herunder princippet i den centrale thermostats funktion samt de generelle strategier og mekanismer, der anvendes i temperaturregulering hos forskellige dyregrupper.
  • Diskutere og forklare hvordan fysiologiske mekanismer er integrerede så de i samspil gør dyr i stand til at leve i deres omgivelser
  • Udføre og beskrive kvalitative og kvantitative zoofysiologiske eksperimenter
Emneoversigt
Følgende emner vil blive gennemgået og diskuteret:

  1. Cellemembraner, ionkanaler og andre transportproteiners rolle i transport over cellemembranen.
  2.  Nervesystemets struktur og funktion, herunder aktionspotentialer og synapser. Funktion af somatisk og autonomt nervesystem.
  3. Sanseorganer. Transduktion og kodning af stimuli i forskellige typer af generelle og specielle sanseorganer.
  4. Muskler, med vægt på skeletmuskulatur. Muskulaturens opbygning mikroskopisk og makroskopisk. Kontraktion af muskelfibre og biomekanik.
  5. Kirtler og hormoner: det endokrine systems opbygning og fysiologiske rolle ved hormonal regulering af cellulære funktioner, metabolisme og vækst samt reproduktionssystemets opbygning og funktion hos kvinden og manden.
  6. Adfærd: samspillet mellem nerve- og sanseorganer og effektorganer (muskler og hormoner) så dyret ved sin adfærd tilpasses betingelserne.
  7. Det kardiovaskulære systems opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper. Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte- karsystemets regulering, samt blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen
  8. Respirationssystemets opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
  9. Osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og strategier hos forskellige hvirveldyrgrupper, herunder fokus på nyrernes funktion.
  10. Regulering af legemstemperaturen - herunder princippet i den centrale thermostats funktion samt mekanismer for temperatur regulering hos forskellige dyregrupper.
  11. Zoofysiologiens videnskabshistorie og videnskabsteori.

Nyrernes funktion, hjertets, blodets og det respiratoriske systems funktion, generel elektrofysiologi, samt musklers, nervers og sanseorganers funktion vil blive illustreret i praksis ved laboratorieøvelser.

Litteratur

  • Hill, Wyse, Anderson: Animal Physiology, 3. ed. Sinauer.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Godkendelse af øvelsesrapporter. Det er en forudsætning, at rapporterne er godkendt for at den studerende kan deltage i den skriftlige eksamen (04012212)

Eksamen- og censurform:
4 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler. Karakter efter 7-trinsskalaen med ekstern censur (04012202).

Reeksamen i samme termin eller umiddelbart i forlængelse heraf

Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 56 timer
Træningsfase: 44 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 24 timer
 - Laboratorieøvelser: 20 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 10 timer

Undervisningen vil bestå af en introfase, som suppleres med en træningsfase bestående af eksaminatorier/kollokvier og laboratorieøvelser. Kommunikation mellem lærerne og de studerende med hensyn til forelæsningsnoter, opgaver m.m. vil foregå via SDU’s e-learn system.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2016 til 31. januar 2017.