ST520: Anvendt statistik (5 ECTS)

STADS: 25000001

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: hcpetersen@sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 12-14 U45 6-12
Fælles I Fredag 10-12 U55 6-12
H1 TE Onsdag 14-16 U146 7-8,10-12,14-15
H1 TE Onsdag 14-16 U8 9
H1 TE Fredag 14-16 U146 7-12
H2 TE Onsdag 16-18 U146 7-8,10-12,14-15
H2 TE Onsdag 16-18 U8 9
H2 TE Fredag 12-14 U146 7-12
H3 TE Tirsdag 14-16 U154 7-12,14-15
H3 TE Torsdag 14-16 U154 7-12
H4 TE Tirsdag 16-18 U17 7
H4 TE Tirsdag 16-18 U157 8-12,15
H4 TE Tirsdag 16-18 U154 14
H4 TE Torsdag 12-14 U146 7
H4 TE Torsdag 12-14 U151 8,10-11
H4 TE Torsdag 12-14 U8 9,12
H5 TE Onsdag 08-10 U143 7-12,14-15
H5 TE Torsdag 16-18 U8 7-12
H6 TE Mandag 10-12 U146 7-12
H6 TE Torsdag 10-12 U146 7-8,10-11,14-15
H6 TE Torsdag 10-12 U8 9
H6 TE Torsdag 10-12 U23A 12
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Ubegrænset deltagerantal

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
  • Det forventes at de studerende har en matematisk viden, svarende til indholdet i et af kurserne: FF506 Matematik, statistik og fysik for biologi og farmaci; MM554: Matematik for biologi; MM555: Matematik for Biokemi og Molekylær Biologi, Biomedicin og Kemi; MM556: Matematik og statistik for farmaci.
  • Førsteår på respektive studieretninger


Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at:
  • Forstå basale begreber indenfor sandsynlighedsregning og fordelingsteori.
  • Benytte grafiske og summariske metoder til beskrivende analyse.
  • Beskrive data ved hjælp af nøgletalstørrelser såsom middelværdi, varians og korrelation.
  • Opskrive konfidensintervaller for nøgletalstørrelser.
  • Teste simple statistiske hypoteser.
  • Analysere data ved hjælp af simple regressionsmetoder.
  • Planlægge dataindsamling.
  • Forstå centrale elementer i publicerede resultater fra statistiske analyser af biologiske data.
  • Foretage en kritisk vurdering af relevansen af anvendte metoder og inferensen baseret herpå.
  • Formulere statistiske resultater i ikke-tekniske termer.
  • Anvende den statistiske software R til analyse af konkrete data, hvilket er vigtigt i forhold til at kunne arbejde akademisk videnskabeligt med – i bred forstand – biologiske problemstillinger.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i den respektive studieretnings kurser på det første/de første to år på bachelorstudiet, og giver grundlag for at studiet af samtlige emner senere i studieforløbet, herunder arbejdet med bachelor- og specialeprojekter.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at arbejde kritisk med egne projekter og data.
  • Give færdigheder i kritisk vurdering af videnskabelige publikationer.
  • Give viden om valg og anvendelse af passende statistiske analysemetoder.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Benytte grafiske og summariske metoder til beskrivende dataanalyse.
  • Beskrive data ved hjælp af nøglestørrelser som middelværdi, varians og korrelation.
  • Opskrive konfidensintervaller for nøglestørrelser.
  • Teste simple statistiske hypoteser.
  • Analysere data ved hjælp af simple regressionsmetoder.
  • Planlægge dataindsamling.
  • Forstå centrale elementer i publicerede resultater fra statistiske analyser af biologiske data.
  • Vurdere relevansen af anvendte metoder og inferensen baseret herpå.
  • Formulere statistiske resultater i ikke-tekniske termer.
  • Benytte R til simple statistiske analyser.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Grundlaget for statistiske overvejelser. 
  • Fra population til stikprøve og tilbage igen. 
  • Basale parametre og deres estimation. 
  • Beskrivende statistik (tabeller og grafisk præsentation). 
  • Sandsynligheder og fordelinger. 
  • Hypoteser og principper for tests. 
  • Eksempler på testmetoder: t-test, chi-kvadrat-test. 
  • Basale begreber bag lineære modeller med udgangspunkt i simpel lineær regression. 
  • Basale begreber med hensyn til forsøgsplanlægning. Hyppige problemer indenfor anvendt statistik (typer af inferensfejl, massesignifikans, pseudoreplikation). 
  • I kurset anvendes den statistiske software R.
 


Litteratur
    Meddeles ved kursets start


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Afleveringer af obligatoriske e-test, quizzer og skriftlige hjemmeopgaver. Bedømmes samlet med karakter efter 7-trinsskalaen og intern censur. (5 ECTS). (25000002).


Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 28 timer
Træningsfase: 28 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Arbejde med konkrete regneopgaver, ud over de opgaver, der indgår i træningsfasetimerne.
  • Diskussion af fagets termer og begreber og problemer med dataindsamling og datakvalitet.
Undervisningsform
I introfasen benyttes en modificeret udgave af klassisk forelæsning, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, med såvel teori som eksempler baseret på konkrete data. I disse timer er der mulighed for spørgsmål og diskussion. I træningsfasen arbejdes der med regneopgaver og diskussionsemner, som relaterer sig til indholdet i de forudgående introfasetimer. I disse timer er der mulighed for at arbejde specifikt med særligt vanskelige emner. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med opgaver og forståelsen af fagets termer og begreber diskuteres. Der er efterfølgende mulighed for at bringe spørgsmål op i enten intrfasetimerne eller træningsfasetimerne.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Bemærkninger
Kurset kan ikke følges af studerende, der: har fulgt ST503 Statistik for Biologer.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.