BB518: Fysiologisk tilpasning til miljøstress (10 ECTS)
STADS: 04017401
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: fbj@biology.sdu.dk
Yderligere undervisere

klp@biology.sdu.dk
Skemaoplysninger
| Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
| Fælles |
I |
Mandag |
10-12 |
U14 |
6,13-14 |
|
| Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U155 |
9 |
|
| Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
T9 |
10-11 |
|
| Fælles |
I |
Mandag |
12-14 |
U44 |
12 |
|
| Fælles |
I |
Mandag |
14-16 |
U31 |
17 |
|
| Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
U82 |
6 |
|
| Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
U44 |
7 |
|
| Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
U91 |
8-9 |
|
| Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
T9 |
10-11 |
|
| Fælles |
I |
Tirsdag |
08-10 |
T9 |
16 |
|
| Fælles |
I |
Fredag |
11-13 |
U82 |
23 |
BB518 Spørgetime |
| H1 |
TL |
Mandag |
08-12 |
Green Lab |
15 |
|
| H1 |
TL |
Tirsdag |
12-16 |
Green Lab |
11-12,14 |
|
| H1 |
TL |
Tirsdag |
14-18 |
Green Lab |
13 |
|
| H1 |
TE |
Tirsdag |
12-16 |
U146 |
16-17 |
|
| H1 |
TE |
Tirsdag |
08-12 |
T9 |
18-19 |
Projekt |
| H1 |
TE |
Tirsdag |
12-16 |
U155 |
20 |
|
| H1 |
TE |
Torsdag |
10-14 |
U146 |
16 |
|
| H1 |
TE |
Torsdag |
10-12 |
U51 |
17 |
|
| H1 |
TE |
Torsdag |
10-15 |
U161 |
20 |
|
| H2 |
TL |
Mandag |
13-17 |
Green Lab |
15 |
|
| H2 |
TL |
Torsdag |
10-14 |
Green Lab |
11-12,14 |
|
| H2 |
TL |
Torsdag |
08-12 |
Green Lab |
13 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til zoologi og evolution (BB525) samt basale fysiologiske mekanismer (BB511)
FormålDe fysiske, kemiske og biologiske forhold i akvatiske og terrestriske miljøer har stor betydning for dyrs fysiologi. Miljøændringer kan forårsage akutte fysiologiske forstyrrelser og stress, som kan modvirkes af kompensatoriske mekanismer og ultimativt føre til tilpasning til miljøet. Formålet med kurset er at give de studerende et grundigt kendskab til dyrs fysiologiske reaktioner og tilpasninger til biotiske og abiotiske miljøfaktorer.
Den studerende vil opnå bred viden om hvordan miljøet påvirker fysiologien (nervesystem, metabolisme, respiration, kredsløb, osmoregulering, fordøjelse, immunforsvar m.m.) hos både vertebrater og invertebrater, og få en dyb forståelse af hvordan fysiologisk tilpasning opnås.
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i kurset BB511, og giver et fagligt grundlag for en dybere forståelse af forskelle i arters fysiologi og udbredelse i naturen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit focus på at:
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring.
- Give færdigheder i at strukturere og gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
- Give viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger.
MålbeskrivelseFor at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Beskrive naturligt forekommende forskelle i væsentlige abiotiske miljøfaktorer.
- Redegøre for de faktorer der kontrollerer arters forekomst i naturen.
- Gøre rede for akutte fysiologiske forstyrrelser som følge af ændringer i abiotiske miljøfaktorer.
- Argumentere for hvordan fysiologisk tilpasning til miljøudfordringer opnås.
- Beskrive hvordan biotiske forhold som fødevalg, predation, patogene organismer og levevis har betydning for dyrs fysiologi.
- Analysere hvordan kompensatoriske mekanismer på molekylært og cellulært niveau (protein-modulering, genekspression, membrantransport m.m.), organ niveau (hjerte, blod/kredsløb, gæller/lunger) og organisme niveau (metabolisk rate m.m.) integreres i en overordnet tilpasningsstrategi.
- Vurdere den tilpasningsmæssige signifikans af evolutionært udviklede forskelle i fysiologiske karaktertræk.
- Tolke fysiologiske data i forhold til udvalgt primærlitteratur.
- Anvende videnskabelig litteratur til at afrapportere et videnskabeligt emne/projekt.
IndholdKurset indeholder følgende faglige hovedområder:
Miljøets indvirkning på vertebraters og invertebraters fysiologi (metabolisme, respiration, blodkredsløb, ernæring/fordøjelse, ekskretion, vandbalance, ionregulering, immunforsvar). Akut stress versus kronisk stress. Evolutionær tilpasning versus fysiologisk tilpasning/akklimering. Sansning af stressorer og neurale og hormonale svar på stressorer. Fysiologisk tilpasning til varierende miljøfaktorer (ilttilgængelighed, CO2 forhold, temperatur, vandtilgængelighed, saltholdighed) og levevis (aktivitetsniveau, dykning, fødevalg m.m.). Tilpasning til ekstreme betingelser (iltmangel, ørkener, polare områder). Toksiske stoffers påvirkning af fysiologien. Immunsystemets rolle i forsvaret mod sygdomme og miljøfaktorers påvirkning af systemet.
Litteratur- Hill, R.W., Wyse, G.A. & Anderson, M. (2012): Animal Physiology, Third Edition. Sinauer Associates, Inc. Publishers. - Samt udvalgte særtryk..
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
- Tilfredsstillende deltagelse i laboratorieøvelserne, som er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a. Bestået/ikke-bestået, intern censur ved underviser. (04017422).
Eksamen- og censurform:
- Godkendelse af laboratorierapporter. (0 ECTS). Intern bedømmelse ved underviser, bestået/ikke bestået. (04017412).
- Mundtlig eksamen. (10 ECTS). Ekstern censur, 7-trinsskala. (04017402).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 30 timer
Træningsfase: 30 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 10 timer
- Laboratorieøvelser: 20 timer
Aktiviteter i studiefasen
Der indgår et projekt (20 t) inden for et afgrænset emne, hvor de studerende søger og benytter faglitteratur til at udarbejde en skriftlig og en mundtlig afrapportering over det valgte emne og dets videnskabelige forsøg.
UndervisningsformFagets teori introduceres gennem forelæsninger. Der benyttes i vidt omfang eksempler, figurer og videoklip som supplerer lærebogen, ligesom udvalgte emner diskuteres for at motivere de deltagende studenter. Dele af fagets teori og eksperimentelle metoder illustreres og uddybes gennem laboratorieøvelser. De studerende arbejder gruppevis med eksperimentelle målinger og databeregninger, og der skrives rapporter over øvelsernes resultater samt deres fortolkning. Laboratorieøvelserne suppleres med eksaminatorier, hvor de studerende får fordybende indsigt ved at løse opgaver, besvare spørgsmål og konstruere figurer i gruppearbejde. Undervejs samles der op på opgavernes besvarelse gennem plenumdiskussioner. I den afsluttende fase af kurset opøves studenterenes analytiske evner i et teoretisk projekt, som også styrker deres færdigheder i skriftlig og mundtlig formidling. De studerende arbejder i små minihold (2-3 personer) med et emne inden for faget, som de vælger efter deres interesse. Emnet afdækkes ved at søge, udvælge og analysere relevant videnskabelig litteratur. Gennem fordybelsen i det udvalgte emne opnår de studerende et overordnet indblik, og dette formidles videre til kursets andre deltagere gennem en skriftlig oversigtsartikel (ca. 5-10 sider). Endvidere forbereder hvert minihold et foredrag af ca. 20 min varighed, som præsenteres ved kursets afslutning.
Sprog
Dette kursus undervises på engelsk, hvis der deltager internationale studerende, ellers undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. feb 2017.