BMB531: Sygdomme hos mennesket (5 ECTS)
STADS: 01010001
Niveau
Bachelorkursus
Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.
Ansvarlige undervisere
Email: bragea@bmb.sdu.dk
Yderligere undervisere
srd@bmb.sdu.dk
bag@bmb.sdu.dk
Skemaoplysninger
Hold |
Type |
Dag |
Tidsrum |
Lokale |
Uger |
Kommentar |
Fælles |
I |
Tirsdag |
10-12 |
U55 |
17-19,21-22 |
|
Fælles |
I |
Tirsdag |
11-12 |
U55 |
20 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
09-10 |
U55 |
18 |
|
Fælles |
I |
Onsdag |
08-10 |
U55 |
20 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
10-12 |
U55 |
17,19,21 |
|
Fælles |
I |
Fredag |
11-12 |
U55 |
22 |
|
S1 |
TE |
Tirsdag |
12-14 |
U105 |
22 |
|
S1 |
TE |
Onsdag |
12-14 |
U30a |
18,20 |
|
S1 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U142 |
19,21 |
|
S1 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U20 |
23 |
|
S1 |
TE |
Onsdag |
08-10 |
U23a |
24 |
|
S2 |
TE |
Tirsdag |
14-16 |
V10-412-2 |
22 |
|
S2 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U142 |
18-21 |
|
S2 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U20 |
23 |
|
S2 |
TE |
Onsdag |
10-12 |
U23a |
24 |
|
S3 |
TE |
Tirsdag |
16-18 |
U29a |
22 |
|
S3 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U30a |
18-21,24 |
|
S3 |
TE |
Onsdag |
14-16 |
U20 |
23 |
|
S4 |
TE |
Onsdag |
16-18 |
U20 |
23 |
|
S4 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U142 |
18-21 |
|
S4 |
TE |
Torsdag |
14-16 |
U24a |
24 |
|
S4 |
TE |
Fredag |
08-10 |
U145 |
22 |
|
S5 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U142 |
18-22 |
|
S5 |
TE |
Mandag |
14-16 |
U23a |
23 |
|
S5 |
TE |
Tirsdag |
10-12 |
U23a |
24 |
|
S6 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U142 |
18-22 |
|
S6 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U30a |
23 |
|
S6 |
TE |
Tirsdag |
08-10 |
U23a |
24 |
|
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Ingen
KursusintroduktionKurset har til formål at styrke den studerendes faglige profil og virke identitetsskabende, samtidigt med at nødvendigheden af opnåelse af basale kompetencer indenfor de øvrige naturvidenskabelige fag eksemplificeres. Kurset udvikler og styrker den studerendes viden om grundlæggende biokemiske, molekylær-biologiske og biomedicinske emner ved at belyse disse ud fra deres rolle i sygdomsudvikling hos mennesket.
Konkret studeres forskellige aspekter af tre forskellige sygdomme hos mennesket, nemlig en infektionssygdom, en stofskiftesygdom og en cancer sygdom. De tre sygdomme giver hver især mulighed for at videreudbygge, eksemplificere og perspektivere basale fagspecifikke emner som metabolisme, cellen som livsenhed, genetik, fysiologi, biomolekylær kemi og molekylær biologi. Endvidere inddrages relevante kompetencer og redskaber i matematik, fysik og kemi.
Kurset skaber en for den studerende naturlig forbindelse mellem bachelorforløbets 1. og 2. studieår ved at inddrage og udbygge udvalgte generelle naturvidenskabelige kompetencer og redskaber i forbindelse med tilegnelse af de fagspecifikke grundkundskaber og kompetencer.
KompetencerAnalytisk kompetence, problemløsningskompetence, repræsentationskompetence og perspektiveringskompetence.
Forventet læringsudbytte• Den studerende kan redegøre for basale mikrobiologiske og immunologiske begreber, samt beskrive karakteristika for patologiske mikroorganismer.
• Den studerende kan anvende viden om basale cellulære processer til at forklare hvorledes patologiske mirkoorganismer kan bekæmpes.
• Den studerende kan redegøre for de almindelige arvegange og anvende disse til genetisk analyse.
• Den studerende kan redgøre for udvalgte metaboliske processer og hvorledes fejl i disse kan føre til sygdom.
• Den studerende kan beskrive de væsentligste ændringer i en cancercelle og redegøre for hvorledes fejl i cellen kan føre til en cancer sygdom. Den studerende kan anvende viden om kontrol af cellecyklus, differentiering, proliferering og signallering til at forklare de patologiske processer i en udvalgt cancersygdom.
• Den studerende kan forklare udvalgte molekylær biologiske og biokemiske teknikker, samt analysere, fortolke og præsentere data frembragt med disse.
• Den studerende kan identificere relevante databaser, samt viden om sygdomme ved on line søgning, samt analysere relevante data ved brug af on line analyse programmer.
• Den studerenede kan beskrive og diskutere væsentlige etiske problemstillinger vedrørende diagnostik og behandling af sygdomme.
Emneoversigt• Infektionssygdomme. Herunder generel mikrobiologi, immunsystemet, antibiotika, vækstkurver og epidemiologi .
• Stofskiftesygdomme. Herunder de almindelige arvegange, DNA/RNA struktur, mutationer, metabolisme, sygdommens biokemi og patologi, samt epidemiologi og screening.
• Cancersygdomme. Herunder cellecyklus, differentiering, proliferering, signallering, oncogener/tumorsuppressor-gener, biomarkører og behandling.
• Computerbaserede øvelser. Anvendelse af online software til indsamling af viden og data om specifikke sygdomme, samt til data analyse.
• Udvalgte molekylær biologiske og biokemiske metoder, der anvendes til forskning, diagnostik og behandling.
• Etiske aspekter i forbindelse befolkningsscreening, diagnostik og behandling af sygdomme hos mennesket.
Litteratur- Cowan’s ’Microbiology: A Systems Approach, Third Edition McGraw Hill.
- Campbell & Reese: Biology.
Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter
e-learn (blackboard).
Forudsætningsprøver
Ingen
Eksamen- og censurform:
a) Obligatoriske opgaver (3 ECTS), bedømmes med bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser (01010012)
b) Skriftlig eksamen (multiple choice) 2 timer uden hjælpemidler (2 ECTS) bedømmes med 7-trinsskalen, ekstern censur(01010002)
Reeksamen afholdes i januar
Eksamensform ved reeksamen kan være en anden end ved den ordinære eksamen
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 12 timer
Træningsfase: 28 timer, heraf:
- Eksaminatorie: 16 timer
- Praksisforløb: 12 timer
Aktiviteter i studiefasen
Sprog
Dette kursus undervises på dansk.
Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.
Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.
Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2014 til 31. januar 2017.