BMB531: Sygdomme hos mennesket (5 ECTS)

STADS: 01010001

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: bragea@bmb.sdu.dk

Yderligere undervisere
srd@bmb.sdu.dk
bag@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 08-10 U48A 9-10,12-13,16-17
Fælles I Onsdag 12-13 U55 9
Fælles I Fredag 12-14 U48A 9-10,12-13,16-17
H10 TE Tirsdag 16-18 U44 10
H10 TE Onsdag 14-16 U17 11,13-14,18
H10 TE Onsdag 16-18 U17 17
H11 TE Torsdag 08-10 U52 10-11,13-14,17-18
H12 TE Torsdag 10-12 U155 10-11,13-14,17-18
H13 TE Torsdag 14-16 U155 10-11,13-14,18
H13 TE Fredag 10-12 U31 17
H14 TE Tirsdag 10-12 U23A 14,17-18
H14 TE Onsdag 10-12 U155 13
H14 TE Fredag 10-12 U155 9-10
H15 TE Tirsdag 14-16 U31 10-11,13-14,18
H15 TE Tirsdag 16-18 U31 17
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Kommentar:
Kurset kan kun følges af BMB- og Biomedicin studerende.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til basal viden fra FF503, samt hjælpefag på førsteåret.
  • Kunne anvende computer.


Formål
Kurset har til formål at styrke den studerendes faglige profil og virke identitetsskabende, samtidigt med at nødvendigheden af opnåelse af basale kompetencer indenfor de øvrige naturvidenskabelige fag eksemplificeres. Konkret studeres forskellige aspekter af tre forskellige sygdomme hos mennesket, nemlig en infektionssygdom, en stofskiftesygdom og en cancer sygdom. De tre sygdomme giver hver især mulighed for at videreudbygge, eksemplificere og perspektivere basale fagspecifikke emner. Kurset skaber en for den studerende naturlig forbindelse mellem bachelorforløbets 1. og 2. studieår ved at inddrage og udbygge udvalgte generelle naturvidenskabelige kompetencer og redskaber i forbindelse med tilegnelse af de fagspecifikke grundkundskaber og kompetencer. Kurset bygger således oven på den viden, der er erhvervet i kurserne FF503 og FF500, og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne Biokemi, Molekylær biologi, Genetik og Mikrobiologi, der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Kurset har fokus på styrke de grundlæggende kundskaber indenfor det naturvidenskabelige fagområde.
  • Kurset har fokus på at give indsigt i molekylær- biologiens og de biomedicinske grundbegreber.
  • Kurset udvikler og styrker den studerendes viden om grundlæggende biokemiske, molekylærbiologiske, mikrobiologiske og biomedicinske emner ved at belyse disse ud fra deres rolle i sygdomsudvikling hos mennesket.


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Beskrive specifikke biokemiske og metaboliske processer og forstå hvorledes disse kan være forstyrrede i metaboliske sygdomme.
  • Genkende de forskellige arvegange, samt opstille genetiske stamtræer over familier.
  • Beskrive celle-cyklus, de vigtigste komponenter og hvorledes denne kan være forstyrret i cancer.
  • Beskrive de vigtigste karakteristika ved cancer sygdomme.
  • Finde og anvende databaser med videnskabelig litteratur.
  • At analysere gen-sekvenser, mutationers effekt, en sygdoms mutationsspektrum, finde restriktionsenzymers genkendelses sekvenser, samt identificere og analysere referencesekvenser for human gener.
  • Beskrive og eksemplificere karakteristika for infektionssygdomme.
  • Forstå basale mikrobiologiske processer og termer, herunder beskrive bakterier og vira.
  • Udføre basale web baserede bioinformatiske analyser.
  • Udfærdige skriftlige opgaver, hvor en selvvalgt sygdom problematiseres og sygdoms mekanismerne beskrives molekylær biologisk, mikrobiologisk og biokemisk med korrekt anvendelse af videnskabelige termer og referencer til videnskabelig litteratur.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Metabolisme
  • Cellen som livsenhed, herunder cellecyklus
  • Genetik
  • Fysiologi
  • Mikrobiologi
  • Biomolekylær kemi og molekylær biologi. 
  • Endvidere inddrages relevante kompetencer og redskaber i matematik, fysik og kemi.  
 


Litteratur
  • Kap. 13 Cowan’s : Microbiology: A Systems Approach, Third Edition McGraw Hill.
  • Campbell & Reese: Biology.


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlige opgaver (3 ECTS), bedømmes med bestået/ikke-bestået, intern bedømmelse ved underviser (01010012).
  2. Skriftlig eksamen (multiple choice) 2 timer uden hjælpemidler (2 ECTS) bedømmes med 7-trinsskalen, ekstern censur (01010002).

Eksamensform ved reeksamen kan være en anden end ved den ordinære eksamen.



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 13 timer
Træningsfase: 16 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 16 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 80 timer

  • Læse faglig tekster, så som lærebogskapitler, videnskabelige artikler og vidensdatabaser på nettet som forberedelse til forelæsninger, eksaminatorier og obligatoriske opgaver.
  • Forberedelse til eksaminatorietimer - læse tekst og svare på stillede opgaver.
  • Arbejde med computerbaserede analyse programmer og databaser.
  • Skrive 2 obligatoriske opgaver.
Undervisningsform
Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en introduktion til kursets tre emner, eksemplificeret ved tre forskellige sygdomsområder: Stofskiftesygdomme, Cancer sygdomme og Infektionssygdomme. I alle tre sygdomseksempler lægges der vægt på i forelæsningerne at eksemplificere emner fra de øvrige førsteårs kurser, FF503, matematik, samt FF500. I træningsfasen opdyrkes kompetencer indenfor kursets centrale dele ved opgaveløsning. Specielt fokuseres der på at opnå kendskab og evnen til at analysere sygdomsdatabaser, mutationsdatabaser, genbanker og andre videns-databaser, samt databaser over videnskabelig litteratur (PubMed). Endvidere arbejdes der med web-baserede analyseværktøjer til identificering af restriktionsenzymers genkendelsessekvenser, homologisøgning og analyser af mutationers effekt, samt visualisering af proteinstrukturer. Eksaminatorietimerne er baseret på forudgående selvstændigt arbejde evt. som selvarrangeret gruppearbejde. Studiefasen er både forberedelse til introfase og eksaminatorier. De studerende forventes selvstændigt at læse faglig tekst (lærebogskapitler, websider og review artikler) for at opnå de forventede kompetencer og det nødvendige overblik. En vigtig del af studiefasen består i arbejde med udformning af to selvstændige skriftlige opgaver, hvor de ved eksaminatorierne øvede kompetencer skal anvendes.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk eller engelsk, afhængigt af underviseren.

Bemærkninger
Kurset kan ikke følges af studerende, der ikke læser BMB eller Biomedicin

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. februar 2017 til 31. januar 2019.