FF503: Kemi, Biologi og Molekylær Biologi - Den empiriske eksperimentelle videnskab (20 ECTS)

STADS: 10009401

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset begynder i efterårssemesteret og fortsætter i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Email: mip@sdu.dk
Email: reitzel@biology.sdu.dk
Email: snv@sdu.dk
Email: dec@biology.sdu.dk
Email: ams@biology.sdu.dk
Email: steffen@biology.sdu.dk
Email: cse@bmb.sdu.dk
Email: f.kir@bmb.sdu.dk
Email: jakobm@bmb.sdu.dk

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Tirsdag 12-13 U55 36-41,43-49
Fælles I Tirsdag 13-14 U55 38
Fælles I Onsdag 12-13 U55 36-41,43-49
Fælles I Fredag 12-13 U55 36-37
Fælles I Fredag 12-14 U55 39,41,43-49
B1 TL Mandag 08-12 Lab 5 og 6 44,46,48
B1 TL Mandag 08-12 Green Lab 45
B1 TE Tirsdag 08-10 U49d 37-41,43-49 Bio
B1 TE Torsdag 10-12 U49d 37-41,43-50 Kemi
B2 TL Mandag 14-18 Lab 5 og 6 44,46,48
B2 TL Mandag 14-18 Green Lab 45
B2 TE Tirsdag 08-10 U154 37-41,43-49 Bio
B2 TE Tirsdag 16-18 U10 38 Kemi
B2 TE Torsdag 12-14 U156 44 Kemi
B2 TE Fredag 10-12 U14 37,39-41,43,45-50 Kemi
B3 TE Mandag 14-16 U49d 37-41,43-49 Bio
B3 TE Tirsdag 16-18 U14 38 Kemi
B3 TL Tirsdag 08-12 Lab 5 og 6 44,46,48
B3 TL Tirsdag 08-12 Green Lab 45
B3 TE Onsdag 08-10 U23a 50 kemi
B3 TE Torsdag 08-10 U141 44 Kemi
B3 TE Fredag 10-12 U49d 37,39-41,43,47-49 Kemi
B3 TE Fredag 14-16 U146 45-46 kemi
F1 TE Tirsdag 10-12 U49c 37-41,43-49 Bio
F1 TL Tirsdag 14-18 Lab 5 og 6 44,46,48
F1 TL Tirsdag 14-18 Green Lab 45
F1 TE Onsdag 08-10 U10 38 Kemi
F1 TE Onsdag 10-12 U49b 41
F1 TE Onsdag 10-12 U14 50 kemi
F1 TE Fredag 08-10 U49c 37,39-40,43-49 Kemi
F2 TE Mandag 14-16 U17 37-41,43-49 Bio
F2 TE Tirsdag 14-16 U17 47 Kemi
F2,3,4 TE Tirsdag 13-14 U154 50
F2,3,4 TE Tirsdag 13-14 U155 50
F2 TL Onsdag 08-12 Lab 5 og 6 44,46,48
F2 TL Onsdag 08-12 Green Lab 45
F2 TE Onsdag 15-17 U10 50 Kemi
F2 TE Torsdag 14-16 U49c 37-41,43-46,49 Kemi
F2 TE Fredag 14-16 U17 48 Kemi
F3 TE Tirsdag 10-12 U49d 37-41,43-49 Bio
F3 TE Tirsdag 08-10 U147 44 Kemi
F3 TE Tirsdag 08-10 U14 45-48,50 Kemi
F3 TL Onsdag 14-18 Green Lab 45
F3 TE Torsdag 08-10 U49c 37-41,43,49 Kemi
F3 TL Torsdag 14-18 Lab 5 og 6 46,48
F3 TL Fredag 08-12 Lab 5 og 6 44
F4 TE Onsdag 08-10 U49c 37-41,43-49 Bio
F4 TE Onsdag 10-12 U17 44-50 Kemi
F4 TE Torsdag 08-10 U17 38,40,43 Kemi
F4 TE Torsdag 08-10 U10 39,41 Kemi
F4 TL Torsdag 08-12 Lab 5 og 6 44,46,48
F4 TL Torsdag 14-18 Green Lab 45
F4 TE Fredag 14-16 U17 37 Kemi
N1 TE Mandag 10-12 U10 37,38 Bio
N1 TL Mandag 08-12 Lab 5 og 6 43,45,47
N1 TL Mandag 08-12 Green Lab 46
N1 TE Tirsdag 14-16 U49d 38-41,43-46,49 Bio
N1 TE Tirsdag 08-10 U10 47 Biologi
N1 TE Tirsdag 08-10 U146 48 Biologi
N1 TE Onsdag 14-16 U17 37,39-41,43-50 Kemi
N2 TE Mandag 10-12 U14 37 Bio
N2 TE Mandag 08-10 U35 38 Kemi
N2 TL Mandag 14-18 Lab 5 og 6 43,45,47
N2 TL Mandag 14-18 Green Lab 46
N2 TE Tirsdag 14-16 U14 38-41,43-49 Bio
N2 TE Onsdag 08-10 U142 39-40 Kemi
N2 TE Onsdag 08-10 U146 41 Kemi
N2 TE Onsdag 10-12 FKSs møderum 43
N2 TE Onsdag 10-12 U49b 44-50 Kemi
N2 TE Fredag 14-16 U49d 37 Kemi
N3 TE Mandag 14-16 U49c 37-41,44-49 Bio
N3 TE Mandag 16-18 U10 43 Bio
N3 TL Tirsdag 08-12 Lab 5 og 6 43,45,47
N3 TL Tirsdag 08-12 Green Lab 46
N3 TE Torsdag 08-10 U49d 37-41,45-46,50 Kemi
N3 TE Torsdag 10-12 FKFs kollokvierum 43 Kemi
N3 TE Torsdag 10-12 U27a 44 Kemi
N3 TE Torsdag 10-12 U10 47 Kemi
N3 TE Torsdag 10-12 U146 48-49 Kemi
N4 TE Tirsdag 10-12 U49 40 Kemi
N4 TL Tirsdag 14-18 Lab 5 og 6 43,45,47
N4 TL Tirsdag 14-18 Green Lab 46
N4 TE Onsdag 10-12 U49c 37-41,43-49 Bio
N4 TE Torsdag 08-10 U10 38 Kemi
N4 TE Fredag 14-16 U49c 37,41 Kemi
N4 TE Fredag 08-10 U142 39 Kemi
N4 TE Fredag 08-10 U146 43,46,48 Kemi
N4 TE Fredag 08-10 U49 44 Kemi
N4 TE Fredag 08-10 U14 45 Kemi
N4 TE Fredag 08-10 U10 47,50 Kemi
N4 TE Fredag 08-10 U49b 49 Kemi
N5 TE Tirsdag 10-12 U14 37-41,43-50 Kemi
N5 TL Onsdag 08-12 Lab 5 og 6 45,47
N5 TL Onsdag 08-12 Green Lab 46
N5 TE Torsdag 10-12 U49c 37-41,43-49 Bio
N5 TL Torsdag 14-18 Lab 5 og 6 44
N6 TE Mandag 10-12 U154 43 Bio
N6 TE Mandag 14-16 U23a 44
N6 TE Mandag 08-10 U49d 48 Biologi
N6 TE Mandag 10-12 U20 50 kemi
N6 TE Tirsdag 08-10 U10 38 Kemi
N6 TE Onsdag 08-10 U49d 37-41,44-47,49 Bio
N6 TL Onsdag 14-18 Lab 5 og 6 43,45,47
N6 TL Onsdag 14-18 Green Lab 46
N6 TE Fredag 08-10 U17 37,39-41,45-49 Kemi
N6 TE Fredag 08-10 U143 43 Kemi
N7 TE Onsdag 10-12 U49d 37-41,43-49 Bio
N7 TE Onsdag 08-10 U49d 43 Kemi
N7 TE Torsdag 14-16 U17 37-41,44,46-50 Kemi
N7 TL Torsdag 08-12 Lab 5 og 6 43,45,47
N7 TL Torsdag 08-12 Green Lab 46
N7 TE Fredag 10-12 U20 45 Kemi
N8 TE Mandag 08-10 U10 38 Bio
N8 TE Onsdag 14-16 U49d 37,39-41,43-49 Bio
N8 TE Torsdag 14-16 U35 38 Kemi
N8 TL Torsdag 14-18 Lab 5 og 6 43,45,47
N8 TE Fredag 08-10 U49d 37,39-41,43-50 Kemi
N8 TL Fredag 14-18 Green Lab 45
N9 TE Tirsdag 08-10 U49c 37-41,43-49 Bio
N9 TE Torsdag 14-16 U49d 37-41,43-50 Kemi
N9 TL Torsdag 08-12 Green Lab 45
N9 TE Fredag 08-10 O95 36
N9 TL Fredag 08-12 Lab 5 og 6 43,45,47
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Ingen

Kursusintroduktion
Formålet med kurset er at give en grundlæggende introduktion til kemi og biologi herunder cellebiologi samt disse fags indbyrdes relationer. Kurset vil på et kemisk grundlag give en introduktion til centrale biologiske emner fra celleniveau over organismen og til økosystemer, samt introducere sammenhængen mellem arvelighed og evolution. Kurset vil fokusere på den almene, fysiske og organisk kemi herunder de biologiske makromolekyler, generelle begreber og reguleringsmekanismer inden for celler og membraner, evolution og økologi, samt på generelle begreber og reguleringsmekanismer inden for biokemi, molekylærbiologi og fysiologi og økologi. Kurset vil på et organisk-kemisk grundlag give en introduktion til metabolisme, molekylær biologi og fysiologi. Kurset skal give det nødvendige kemiske og biologiske fundament for alle life science studerende og danne grundlaget for videregående kemiske, biologiske og molekylær- og cellebiologiske studier samt for integration af kemi og biologi med andre fagområder

Forventet læringsudbytte
Når kurset er bestået forventes den studerende at kunne:

  • beskrive en celles opbygning og funktionen af dens centrale organeller
  • beskrive celledeling og koble denne til nedarvning
  • redegøre for basale genetiske love, og lave simple arvelighedsberegninger ud fra disse
  • forklare de grundlæggende principper i evolution
  • forklare betydningen af forskellige typer af kemiske bindinger
  • identificere simple molekyler og ioner samt opskrive Lewis-strukturer og geometrier herfor
  • anvende Le Chateliers princip på en kemisk ligevægt og foretage beregninger af ligevægtsblandinger herunder pH-beregninger i forbindelse med syre/base-systemer
  • identificere reaktionstyper af nulte, første og anden ordens kinetik samt anvende begrebet aktiveringsenergi
  • identificere og anvende begreberne enthalpi, entropi, varmekapacitet, fri energi og opløselighedsprodukt i simple beregninger.
  • foretage beregninger af koncentrationer, potentialer og ligevægtskonstanter ud fra Nernsts ligning
  • aflæse og optegne organisk kemiske strukturformler samt genkende grundstrukturer og funktionelle grupper
  • anvende nomenklaturreglerne for simple organiske molekyler samt genkende almindelige trivialnavne.
  • forklare begreberne ”hydrofil” og ”hydrofob”, genkende molekyler med disse egenskaber og relatere disse begreber til molekylers struktur og organisering
  • anvende grundbegreberne indenfor stereokemi og isomeri samt begreberne konfiguration og konformation.
  • beskrive udvalgte fødekæder og økologiske kredsløb og forklare den kemiske baggrund for omsætningerne i disse.
  • forklare homeostase af udvalgte komponenter på organ- og organisme-niveau
  • beskrive og forklare fordeling af fremmedstoffer i levende organismer
  • angive de almindelige funktionelle grupper i organiske molekyler og redegøre for deres reaktioner
  • anvende simple mekanismer i forklaringen de mest almindelige reaktioner
  • forklare de vigtigste aspekter af nukleofil substitution, elektrofil addition, elimination, kondensation, hydrolyse, oxidation og reduktion.
  • foreslå simple organiske synteser ud fra grundstruktur og funktionelle grupper
  • genkende og navngive de funktionelle grupper i biologiske makromolekyler, og herfra redegøre for deres kemiske grundstruktur.
  • skitsere mekanismen for non-kovalente kræfter, der virker i biomolekyler og forklare disse kræfters betydning for molekylernes struktur
  • anvende stereokemisk nomenklatur på organiske molekyler og biomolekyler
  • opskrive central metaboliske omsætningsveje og forklare deres betydning for cellens stof- og energiomsætning
  • genkende de almindelige kemiske reaktioner i metaboliske omsætningsveje
  • redegøre for flow af genetisk information i en celle, herunder regulering af gen-ekspression
  • redegøre for den fysiologiske funktion af udvalgte organer 
  • forklare udviklingen af populationer i økosystemer
  • forklare nervesystemets funktion, herunder in- og output til dette.
  • Forklare de vigtigste hormoners funktion
  • integrere viden fra kemi, biologi og biokemi
  • relatere teoretisk viden til praktiske eksperimenter og iagttagelser
  • arbejde selvstændigt og sikkert i et laboratorium, herunder sikker håndtering af kemikalier
  • tage noter, arbejde reproducerbart og anvende standardkurver i forbindelse med laboratoriearbejde
Emneoversigt
  • Cellers opbygning og biomembraner
  • Cellecyklus, meiose og mitose
  • Genetik
  • Evolution – historie og mekanismer
  • Atomstruktur i relation til det periodiske systems opbygning
  • Koncepter angående kemisk binding og molekylstruktur
  • Kulbrinter, funktionelle grupper, stereokemi og nomenklatur
  • Hydrofobe og hydrofile egenskaber
  • Kemisk ligevægt, herunder syrer og baser og heterogene ligevægte
  • Termodynamik, herunder dennes 1. lov, energi og enthalpi, og 2. lov, entropi og fri energi
  • Elektrokemi
  • Reaktionskinetik
  • Økologiske kredsløb og fødekæder
  • Økotoksikologi - fordeling af fremmedstoffer i levende organismer
  • Fysiologisk regulering af vand, salte, gasser og temperatur 
  • Organisk kemiske grupper og deres reaktioner
  • Biologiske makromolekylers struktur og funktion
  • Hormoner
  • Nervesystemet; Sensoriske og motoriske mekanismer
  • Populationer og økosystemer
  • Metabolisme
  • Informationsflow fra gen til protein
Litteratur
  • Blackman et al: Chemistry, 2nd ed.
  • Reece et al: Campbell Biology, 10th ed..


Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Projektopgave, bedømmes med Bestået/Ikke bestået, intern bedømmelse, 2 ECTS. Et tværfagligt projekt, som udføres i studiegrupperne i efteråret. (10009302)
  2. Obligatoriske opgaver, bedømmes med Bestået/Ikke bestået, intern bedømmelse ved underviser 5 ECTS. Opgaverne består i en kombination af skriftlige hjemmeopgaver og digitale opgaver i efteråret (10009312)
  3. Obligatoriske opgaver, bedømmes med Bestået/Ikke bestået, intern bedømmelse ved underviser 3 ECTS. Opgaverne består i en kombination af skriftlige hjemmeopgaver og digitale opgaver i foråret (10009412)
  4. Laboratorieøvelser, bedømmes med Bestået/Ikke bestået, intern bedømmelse ved underviser, 1 ECTS. Afvikles i løbet af efteråret (10009322)
  5. Laboratorieøvelser, bedømmes med Bestået/Ikke bestået, intern bedømmelse ved underviser, 2 ECTS. Afvikles i løbet af foråret (10009422)
  6. Skriftlig eksamen, alle sædvanlige hjælpemidler tilladt, bedømmes efter 7-trinsskalaen, ekstern censur, 7 ECTS (10009402)

Reeksamen i multiple choice tests afholdes løbende.

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end ved den ordinære eksamen



Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 80 timer
Træningsfase: 136 timer, heraf:
 - Eksaminatorie: 92 timer
 - Laboratorieøvelser: 44 timer

Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 90 timer

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Denne kursusbeskrivelse var gyldig fra 1. september 2014 til 31. august 2015.