Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Fælles | I | Mandag | 10-12 | U147 | 45, 47 | |
Fælles | I | Tirsdag | 14-16 | U10 | 46, 48 | |
Fælles | I | Onsdag | 14-16 | U26 | 45-48 | |
Fælles | I | Torsdag | 12-14 | U37 | 47-48 | |
S1 | TE | Mandag | 08-10 | U147 | 47 | |
S1 | TL | Mandag | 14-17 | 49-51 | ||
S1 | TE | Tirsdag | 14-16 | U10 | 45 | |
S1 | TE | Tirsdag | 16-18 | U148 | 46 | |
S1 | TL | Onsdag | 14-17 | 49-51 | ||
S1 | TE | Torsdag | 10-12 | U148 | 48 | |
S1 | TE | Fredag | 08-10 | U26 | 45-47 |
• demonstrere en bred indsigt i den klassiske fysiske kemis begreber, modelbeskrivelser og metoder.
• forklare energistørrelser samt indholdet i termodynamikkens hovedsætninger.
• udlede enkle termodynamiske relationer, der ligger i forlængelse af relationer udledt i lærebogen.
• forklare det kemiske potential- og ligevægtsbegreb og være i stand til at benytte det til udledning af relationer, der sammenknytter tryk- og temperaturændringer i rene faser med hinanden (fasediagrammer og damptryksligninger).
• udlede relationer, der relaterer faseligevægte med koncentrationer i blandinger (frysepunktssænkning, kogepunktsforhøjelse, osmotisk tryk og opløselighed) samt relationer omhandlende væskeblandingers egenskaber (blandingsfunktioner, damptryk, Raoults og Henrys love).
• beskrive virkelige systemers afvigelse fra idealitet gennem brug af størrelser som kompressibilitet, osmotisk koefficient og aktivitetskoefficient og kunne beregne dem enten ud fra målte størrelser eller ud fra tabeldata samt kende muligheden for omregning mellem dem for simple blandinger (Gibbs-Duheme ligningen).
• redegøre for betydningen af at et stof er amfifilt for dets egenskab som overfladeaktivt stof samt kunne forklare virkningen af et overfladeaktivt stof.
• redegøre for adsorption af stoffer på overflader eller i grænseflader (Langmuirs adsorptionslov) og kunne bestemme adsorptionskonstanten ud fra eksperimentelle målinger.
• definere specifik ledningsevne, grænseledningsevner, iomobilitet og transporttal. Kende Kohlrausch lov og kunne beregne ledningsevner af stærke elektrolytter ud fra tabeldata samt dissociationsgraden af svage elektrolytter ud fra ledningsevnemålinger.
• anvende Faradays lov samt opstille masse- og ladningsbalancer for en elektrolytisk proces
• arbejde kvantitativt og sikkert i et kemisk laboratorium samt kunne vurdere kvaliteten af eksperimentelle data.
• være i stand til, selvstændigt eller som medlem af en gruppe, at planlægge og gennemføre en eksperimentel undesøgelse af en grundlæggende fysisk kemisk problemstilling, også for systemer, der ikke opfører sig idealt.
Emneoversigt
• Ikke ideale gasser
• Grundlæggende termodynamiske størrelser samt maskineriet i 1. og 2. lov incl. varmemaskiner
• Grænsefladeeffekter
• Transportegenskaber, især ledningsevne og ionmobilitet
• Databehandling og måleusikkerhed
•Skrivnng af fuldstændige laboratorierapporter
Litteratur