Omdirigering, vent venligst! / Redirecting, please wait!

SU515: Videnskabsteori for farmaci (2.5 ECTS)

STADS: 29003101

Niveau
Bachelorkursus

Undervisningsperiode
Kurset er placeret i forårssemesteret.

Ansvarlige undervisere
Ingen ansvarlige undervisere angivet, kontakt eventuelt instituttet

Skemaoplysninger
Hold Type Dag Tidsrum Lokale Uger Kommentar
Fælles I Mandag 11-13 U170 9
Fælles I Mandag 08-10 U170 10
Fælles I Mandag 17-19 U170 11
Fælles I Onsdag 10-12 U47 14
Fælles I Torsdag 10-12 U82 6
Fælles I Torsdag 17-19 U170 13
Fælles I Torsdag 14-16 U47 15
Fælles I Fredag 08-10 U177 8
H1 TE Onsdag 12-14 U150 9
H1 TE Onsdag 12-14 U155 11
H1 TE Fredag 14-16 U165 8
H2 TE Tirsdag 12-14 U155 11
H2 TE Onsdag 14-16 U155 9
H2 TE Fredag 10-12 U166 8
Vis hele skemaet
Vis personligt skema for dette kursus.

Indgangskrav:
Ingen

Faglige forudsætninger:
Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have gennemført de naturvidenskabelige grundfag som ligger tidligt på uddannelsen (kurserne på 1.-3. semester indenfor kemi, biologi og farmaci).
 


Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forholde sig reflekterende og diskuterende til forskningsmetoder, viden, praksis og værdier relateret til faget farmaci.
 
Kurset bygger oven på de naturvidenskabelige grundfag som ligger tidligt på uddannelsen (kurserne på 1.-3. semester indenfor kemi, biologi og farmaci), og giver et fagligt grundlag for at forholde sig til viden og forskning inden for farmaci, herunder i BA-projekt og speciale.
 
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give kompetence til at forholde sig reflekteret og kritisk til farmaceutisk vidensdannelse og eksperimentelle metoder.
  • Give færdigheder i at analysere og diskutere fagområdets teorier og metoder.
  • Give viden om farmaceutiske forskningsmetoder og etiske problemstillinger relateret til samfundsfarmaci og lægemiddelforskning.
 


Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Redegøre for videnskabsteoretiske begreber og teorier i analyse og diskussion af lægemiddelvidenskabelige og sundhedsvidenskabelige vidensformer og forskningsmetoder.
  • Diskutere pålideligheden af sundhedsvidenskabelige forskningsmetoder og sundhedsfaglige observationer.
  • Diskutere antagelser bag sundhedsvidenskabelige klassifikationssystemer, sygdomsmodeller og alternative behandlingsstrategier.
  • Diskutere konkurrerende opfattelser af centrale begreber som sandhed, årsag, menneske, livskvalitet, sundhed, sygdom og evidens.
  • Anvende basal argumentationsteori i analyse af lægemiddelvidenskabeligt og sundhedsvidenskabeligt relevante argumenter.
  • Identificere og analysere etiske problemstillinger og dilemmaer.
 


Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Sundhedsvidenskabelige paradigmer
  • Viden og erkendelsesteori i et historisk perspektiv
  • Slutninger ud fra observationer
  • Pålideligheden af videnskabelige observationer
  • Evidensbaseret medicin
  • Argumentationsteori
  • Sundhedsfaglige begreber og klassifikation
  • Begreberne lægemiddel, hypotese, model, årsag, sundhed, sygdom, livskvalitet og placeboeffekt mfl.
  • Sundhedsvæsenets etiske grundprincipper og andre normative, etiske teorier
Litteratur
Der er i øjeblikket ikke angivet nogle materialer for kurset.

Kursets hjemmeside
Dette kursus benytter e-learn (blackboard).

Forudsætningsprøver
Ingen

Eksamen- og censurform:
  1. Skriftlig hjemmeopgave. (2,5 ECTS). Intern bedømmelse bestået/ikke-bestået. (29003102).
Vejledende timetal
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 12 timer
 - Eksaminatorie: 6 timer

Aktiviteter i studiefasen
  • Hjemmearbejde med obligatorisk opgave
  • Spørgsmål til underviser og indlæg på e-learn/Discussion Board.
 
Undervisningsform
Der lægges vægt på aktiv deltagelse I undervisningen med spørgsmål og kommentarer. Underviseren er også tilstede regelmæssigt på Discussion Board.

Sprog
Dette kursus undervises på dansk.

Bemærkninger
Anbefalet litteratur
  • Morten Severinsen: Etik & videnskabsteori i sundhedsfagene, 2. udgave, 2007, Syddansk Universitetsforlag.
    Fås kun som E-bog. Link: http://www.universitypress.dk/shop/etik-videnskabsteori-1483p.html.
  • Jacob Birkler: Videnskabsteori - en grundbog, 2005, Munksgaard
  • Jacob Birkler: Etik i sundhedsvæsenet, 2006, Munksgaard
  •  
Severinsen eller de to bøger af Birkler anbefales som kursuslitteratur. 

Derudover en række artikler, som kan hentes via e-learn/Course Materials.
 


Kursustilmelding
Se tilmeldingsfrister.

Pris for åben uddannelse
Se priser for enkeltkurser.

Dette er den nyeste version af en kursusbeskrivelse, som trådte i kraft den 1. feb 2018.