Hold | Type | Dag | Tidsrum | Lokale | Uger | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Fælles | I | Tirsdag | 12-14 | U55 | 14-15, 17-21 | |
Fælles | I | Torsdag | 08-10 | U55 | 20-21 | |
Fælles | I | Fredag | 12-14 | U140 | 14 | |
Fælles | I | Fredag | 12-14 | U55 | 15,17,19 | |
Fælles | I | Fredag | 12-14 | U37 | 18 | |
M1 | TE | Mandag | 14-16 | U49E | 15-16, 18-21 | |
M1 | TL | Onsdag | 14-16 | U10b | 15, 18 | |
M1 | TE | Onsdag | 14-16 | U17 | 17, 19, 21 | |
S1 | TE | Tirsdag | 10-12 | U17 | 15, 17-21 | |
S1 | TL | Onsdag | 10-12 | U10b | 15, 18 | |
S1 | TE | Fredag | 10-12 | U17 | 17, 19, 21 | |
S2 | TE | Mandag | 10-12 | U49D | 15-16, 18-21 | |
S2 | TE | Tirsdag | 10-12 | U49D | 17, 19, 21 | |
S2 | TL | Tirsdag | 10-12 | U10b | 18 | |
S2 | TL | Fredag | 14-16 | U10b | 15 | |
S3 | TE | Tirsdag | 14-16 | U49D | 15, 17-21 | |
S3 | TL | Fredag | 08-10 | U10b | 15, 18 | |
S3 | TE | Fredag | 08-10 | U14 | 17, 19, 21 | |
S4 | TE | Tirsdag | 14-16 | U17 | 15, 17-21 | |
S4 | TL | Onsdag | 08-10 | U10b | 15, 18 | |
S4 | TE | Torsdag | 10-12 | U49D | 17, 19, 21 | |
S5 | TL | Mandag | 12-14 | U10b | 15, 18 | |
S5 | TE | Mandag | 12-14 | U49D | 16, 19, 21 | |
S5 | TE | Onsdag | 08-10 | U17 | 15, 17-21 |
Ubegrænset deltagerantal. 4. kvartal.
Indgangskrav:
Ingen
Faglige forudsætninger:
Stoffet fra MM501 Calculus I og MM502 Calculus II skal være kendt.
Kursusintroduktion
At introducere elementære metoder fra sandsynlighedsregning og statistik med henblik på at behandle forsøgsdata. Deltagerne vil lære at bruge en statistisk programpakke til dataanalyse.
Kompetencer:
Deltagerne vil opnå indsigt i elementær sandsynlighedsregning og statistiske metoder, samt i anvendelsen af disse på forsøgsdata. De skal kunne anvende den opnåede viden i relevante sammenhænge til:
• at benytte grafiske metoder til beskrivende dataanalyse;
• at beskrive data ved hjælp af nøglestørrelser som middelværdi, varians og kovarians;
• at modellere forsøgsdata ved hjælp af statistiske modeller;
• at estimere parametrene i en statistisk model, og opskrive konfidensintervaller for parametrene;
• at teste simple statistiske hypoteser;
• at analysere data ved hjælp af regressions- og kalibreringsmodeller;
• at planlægge dataindsamling;
• at fortolke en statistisk dataanalyse og udtrykke resultatet på skriftlig form.
Forventet læringsudbytte
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
• identificere problemstillinger som kan løses ved hjælp af statistik og sandsynlighedsregning;
• planlægge dataindsamling og udregne stikprøvestørrelser;
• beskrive data ved hjælp af grafiske og numeriske metoder fra beskrivende dataanalyse;
• udføre simple sandsynlighedsberegninger med brug af fordelinger og stokastiske variable;
• kende sædvanlige sandsynlighedsmodeller og identificere deres anvendelsesområder;
• modellere forsøgsdata ved hjælp af simple statistiske modeller;
• undersøge en statistisk models korrekthed;
• estimere parametrene i en simpel statistisk model, og udregne konfidensintervaller for parametrene;
• teste simple statistiske hypoteser og fortolke resultaterne;
• analysere data ved hjælp af simple regressionsmetoder;
• anvende en statistisk programpakke til at udføre simple statistiske beregninger;
• vurdere relevansen af anvendte metoder og inferensen baseret herpå;
• formulere statistiske resultater i ikke-tekniske termer.
Emneoversigt
Beskrivende dataanalyse, forsøgsplanlægning, sandsynlighedsregning, stokastiske variable, middelværdi, varians, kovarians, sædvanlige sandsynlighedsmodeller, parameterestimation, konfidensinterval, hypotesetest, regression, sammenligning af grupper.
Litteratur